Nu de Mister Mulligan gereed is om te bespannen, ben ik op zoek gegaan naar een model voor mijn Modela. Altijd al een DR1 willen bouwen en vond een mooie tekening op outerzone. Het ontwerp is gericht op de Modela motorisering en ben gelijk gestart met het printen van de tekening en de bouw. De foto's zijn het resultaat van één weekje bouwen. Ook dit modelletje wil ik inzetten voor Nijmegen in november dit jaar. Volgorde foto's zijn niet geheel conform de bouwvordering.
laat ik de vraag stellen van waar ik met een dergelijk model in mee zou kunnen doen. Of mogen alleen 100% schaal modellen ten tonele verschijnen? Want dan moet ik verstek laten gaan.
Geen enkel model is 100% schaal. Men probeert het wel te benaderen natuurlijk. Als het model voldoet aan t max gewicht en vleugelbelasting kun je meedoen. Er wordt statisch gejureerd dus je hebt wat documentatie nodig. Maar je moet je vooral afvragen met welk doel doe je mee? Gewoon voor de fun? Of wil je echt top 3 eindigen? Hoe hoger de verwachtingen en ambities hoe meer schaal een model moet zijn. Dit is een mooi project om eens mee te doen aan zo'n grote meeting en alles wat daarbij nog op je afkomt...
560mm. Door het in mm op te geven, lijkt het nog wat. Gewicht zal zo rond de 90 gram moeten komen te liggen.
Ik heb een kleine aanpassing doorgevoerd. Het deel, tussen de wielen, stond mij niet aan( te iel). Hier een nieuw profiel voor gekozen (AW1957). Bij het bouwen van de boven vleugel kwam ik er te laat achter dat er een verschil zat in de linker en de rechterhelft. De rechterhelft maar weer opnieuw gebouwd. 5mm verschil is rijkelijk veel. AW1957 zijn mijn initialen met geboortejaar.
Een WW1 toestel moet voorzien zijn van mitrailleurs. Ik probeer van standaard verkrijgbaar materiaal deze op schaal na te knutselen. In Solid Works een sjabloon getekend voor een buisje van 1 cm doorsnede. De gaatjes zijn met een dremel verwijderd Uiteraard komen er twee op de DR1.
Één Spandau bijna gereed. Gewicht :1,4 gram. Gemaakt van restmateriaal. De uitmonding van de loop is de punt van een bloem geleider stokje. Eerste keer dat ik zoiets bouw. Leuk werk om te doen.