Fokker Spin

Tekeningen geregeld.
Nu gestart met het uitsnijden van de ribjes van 1,5mm balsa.
Als aandrijving komt er een GM-120 in de Spin.
Nu wachten op de levering van de micro koolstof buisjes.
Ik twijfel om de rechthoekige lat, op bovenzijde vleugels, ook op het model aan te brengen.
Mogelijk is dit een verstoring die het vlieggedrag nadelig kan beïnvloeden.
IMG_20250525_083056_HDR.jpg

Hoogteroer met trim mogelijkheid.
4,32 gram.
Nu blijkt dat de vleugels van de Fokker Spin types verschillende uitvoeringen kende.
Ik bouw het type met open romp en die had geen liggers boven op de vleugels.
Wel aan de onderzijde.
Nu alleen nog uitzoeken wel kleurnummer ik nodig zal hebben om de kleur van de orginele vleugels en roeren te kunnen benaderen.

IMG_20250529_162649_HDR.jpg

Nu blijkt dat de vleugels van de Fokker Spin types verschillende uitvoeringen kende.
Ik bouw het type met open romp en die had geen liggers boven op de vleugels.
Wel aan de onderzijde.
Nu alleen nog uitzoeken wel kleurnummer ik nodig zal hebben om de kleur van de orginele vleugels en roeren te kunnen benaderen.
De Spin met de open romp had inderdaad de ligger onder liggen, hierop waren de stalen buisjes voor de "ribben" bevestigd.
1748530525385.jpeg

Voor de kleur van de vleugelbespanning kan je kijken naar de replica op het Aviodrome.

Dag Arthur.
Ik moet toch een keertje gaan kijken in het Aviodrome.

Het profiel voor de vleugels heb ik afgekeken van een goed vliegend model en deze ga ik zo aanpassen alsof het op afstand lijkt op het orgineel.
In eerste instantie moet het model goed vliegen en ook nog onder de 60 gram blijven.
Als ik qua gewicht hier onder blijf,dan resulteert het in een vleugelbelasting van onder de 5,5 gram/dm².
Zal dan mijn lichtste model ooit worden.

Nu toch maar een nieuw hoogteroer bouwen.
Het aantal versterkingen, dwarsliggers :), is niet meer realistisch.
De zijkanten van gelamineerd 1,5mm balsa en 0,4mm triplex opgebouwd( onderzijde zijbalkjes)
De triplex zo gesneden en verlijmd om buiging te minimaliseren.
En het hoogteroer zal straks in zijn geheel verstelbaar worden om het model te kunnen trimmen.

IMG_20250530_133023.jpg

Back