Foto's van afgebrande regelaar

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Burnout, 12 aug 2004.

  1. Burnout

    Burnout Guest

    Hallo allemaal,

    toon hier uw fotos met je verhaal over hoe je regelaar is afgebrand.

    Hier onder staat de mijne: een Conrad PRO-90WP 4.8V-12V

    Helaas was ik de 12V grens een beetje vergeten.................... :oops:


    [​IMG]


    Groetjes Burnout
     
  2. andry

    andry Guest

    Dies echt kapot , dit beeld ken ik ook wel
    Ik had een 16 wikkelingen limiet regelaar en heb er toen een 12 wikkelingen regelaar erop gezet :twisted: :p
     
  3. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    Dit is een Ko Propo KSC-1200F regelaar die spontaan begon te roken!!
    Heel snel alle kabels er af getrokken maar het was al te laat, zichtbaar op de foto hieronder :(

    [​IMG]

    Gelukkig wel onder garantie vervangen... oef..
     
  4. Hermen

    Hermen Guest

    Kleine glaszekering erop maken bij ingaande en uitgaande draad?

    Je weet toch hoeveel Ampere je regelaar aan kan, dan een zekering ertussen. Trekt je motor meer, dan smelt je zekering van een paar cent en niet je regelaar.

    12V grens vergeten? Wat voor pack heb je eraan gehangen dan?
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik snap niet waarom een regelaar doorbrand als de motor meer vraagt dan de regelaar kan leveren.

    De motor kan toch nooit meer krijgen dan de regelaar kan leveren? Of heb ik het nu mis.
    Zo ja: Belachelijk dat ze niet 1 of ander beveiliging inbakken :?
     
  6. Hermen

    Hermen Guest

    Stel:

    Je cellen pakket kan 25 A leveren
    Je regelaar kan 20A aan,
    Je motor probeert 25A te trekken, dan gaat je regelaar toch naar de galemiezen?

    Tja, als je op een regelaar van 12V meer knalt, dan is het eigenlijk wel vragen om moeilijkheden.
     
  7. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dat je door een te hoog voltage een regelaar kunt slopen lijkt mij logisch. Maar dat een regelaar gebakken wordt omdat hij meer stroom levert dan hij aan zou kunnen vind ik knap stom. Beetje regelaar zou toch een soort van thermische beveiliging moeten hebben. te heet? => motor terugregelen.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.821
    Locatie:
    Woerden
    Helaas werkt dat niet zo Satoer.
    De meeste thermische beveiligingen zijn gewoonweg te traag. De fets zijn al doorgebrand voordat de beveiliging in kan grijpen. Een maximum stroom beveiliging zit in sommige regelaars maar lang niet in allemaal. Dit komt omdat hier speciale fets voor nodig zijn die nogal prijzig zijn. Je vindt het dus alleen in de duurdere regelaars.
    Er zijn nog duurdere fets die ook nog een extra uitgang hebben die evenredig is met de temperatuur van de fet. Hiermee kan dus een temperatuurbeveiliging gemaakt worden die wel snel genoeg kan werken. Helaas zijn deze fets erg duur en bestaan er maar een paar types. Voor zover ik weet zijn er geen regelaars die deze fets gebruiken.
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Juist de motor terug regelen levert gegarandeerd een uitgebrande esc op.
    Esc's werken met pulsen, hoe langzamer de motor gaat, des te meer energie (stroom) zal de esc moeten leveren.
    Motor uitschakelen is de enige juiste optie, eventueel na afkoeling weer bij laten komen.
     
  10. Burnout

    Burnout Guest

    Ik had 2 x 5 cellen..... in mijn gedachte is dit nog altijd samen 12 V maar na het nameten bleek dit 13.5V te zijn.............
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo


    geen foto wel een door gebrande rookie

    in mijn orka (duikboot) gebruik ik een rookie regelaar en de motor trekt 3 amp die rookie kan er ongeveer 33 amp aan voor hij de geest geeft
    ik vaar op 7 cellen dus ook in de limiet van de rookie
    hoe ik weet dat de boot 3 amp trekt
    ik heb nmh accus van 3.3 en kan 1 uur varen
    nu is eens niet de fets die door gebrand zijn maar de regelaar zelf het impuls gedeelte is volledig verkoold
    ik was 20 minuten aan het varen en ineens ging de boot achteruit de diepte in
    ik stuurde de vinnen zo dat hij met zijn staart terug naar boven kwam en kon hem zo uit het water vissen
    de romp werdt op dat ogenblik aan een kant zo heet dat de polyester begon te koken
    na het nameten van de accu was er maar 1 amp gebruikt wat die 20 minuten vaartijd verklaart

    de romp is naar de haaien (heb reeds een nieuwe getrokken)
    en de regelaar in de vuilbak

    sportieve groeten raf
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Nu benb ik wel vreselijk benieuwd hoe je *nameet* dat er maar 1 Ampere ver/gebruikt is........??
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.814
    Locatie:
    Sassenheim
    De lader op ontlaad stand zetten :roll:

    Hij geeft al aan dat ie normaal op een 3300 pakket een uur kan varen maar als een motor doorbrand en meer verbruikt zal je dat zo nooit kunnen aangeven.

    @Satoer,
    De amperage van een regelaar is bepaalt aan de hand van de componenten. Een FET of transistor is gegarandeerd bij een stroom van X ampere mits volledig open gestuurd. Rekening houdend met de aansturing en de hoeveelheid FET's is de regelaar gegarandeerd tot een bepaalde waarde, daar overheen werkt die ook wel maar hoe lang......
    Er is bij de meeste geen stroombegrenzing ingebouwd en gaan ze dus gewoon kapot tenzij de mogelijk ingebouwde temperatuurbeveiliging intreed.
     
  14. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
  15. Burnout

    Burnout Guest

    WAUW 8O , daar is de mijne nog maar een mietje bij

    Alle respect aan de Xtremercboat mannen
    :worship:
     
  16. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    hebben ze die in het stopcontact gestopt ofzow :p

    Groet Robo
     
  17. Burnout

    Burnout Guest

    Het stop contact levert te weinig stroom voor dit soort extreem boten :D
     
  18. smartone

    smartone Guest

    Deze regelaar is op het water in rook opgegaan.
    Ik heb gisteren het verhaal hierachter gehoord.
    Helaas is ook de gestuurde motor gelijk aan zijn einde gekomen.
    Regelaar is met een luide knal en een binnenbrandje ten ziele gegaan.
    (de boot was vacuum getrokken na oproken).

    Rene.
     
  19. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    waarschijnlijk ging die eerst en gaf een extra stroomopname die de regelaar te veel werd..... (andersom gaat niet, tenzij de motor is aangetast door een hierdoor veroorzaakte binnenbrand in de boot)

    Wegens het foto-karakter van de draad overigens even verplaatst naar fotoalbum...
     
  20. x-RaY99

    x-RaY99 Guest

    Die was dus van mij. :D

    Iets te groot gepropt... 8)

    Nog een geluk dat de andere motor en regelaar ook niet gingen (2 motorige cat (EPV 1,35m) die hiermee 82,1km/u gehaald heeft).
    Dat was dus met 2x Graupner Inline 700M motoren en 2 Hacker 99 Navy regelaars op 2x 24cellen.

    Meer foto's kan je hier vinden:

    http://www.x-ray99.com/gallery/Hacker-99-RIP

    Das dus een lieve €300 voor de regelaar en €130 voor de motor. En een gehoorbeschadiging voor de vogels in de bomen die massaal aan een vervroegde trektocht begonnen :wink:
     

Deel Deze Pagina