De Ghanjah is het grootste familielid, samen met de Baghla en de Kotia, uit de omvangrijke familie van “Dhows”. Schepen die voorkomen rond Oman, de Perzische Golf en het zuidoosten van Afrika. De Dhows hebben allen de zelfde algemene kenmerken, maar verschillen sterk in grootte. De tekeningen verkreeg ik uit de verzameling opmetingen van antieke schepen van admiraal Paris, zo rond 1830. Verder waren vele foto’s behulpzaam van een van de laatste Ghanjah’s die tentoongesteld is bij het scheepvaartmuseum van Sur (Oman).
Ze werden vanaf het begin van de 19e eeuw gebouwd tot de laatste exemplaren die in 1954 (!) van stapel liepen volgens intussen nauwelijks gewijzigde methoden. De spiegel doet sterk denken aan Engelse schepen, die werden gerepareerd en onderhouden in de zelfde regio, tijd en werven, waar ook deze schepen ontstonden.
Met behulp van de gegevens van Paris maakte ik een werktekening, die als basis diende voor de bouw op een schaal van 1 : 87 (HO).
Diverse boeken en nauwkeurige hedendaagse opmetingen van het schip in Sur en welkome gegevens van buitenlandse deskundigen maakten het mogelijk dat ik het model kon bouwen, al blijven er nog verscheidene vragen onbeantwoord. Maar die hebben vooral te maken met de bediening van het schip. Zo weet ik nog steeds niet precies hoe en waarom de mast kon worden verwijderd.
Het model is gebouwd op triplex spanten en is verder geheel van perenhout.
Ze werden vanaf het begin van de 19e eeuw gebouwd tot de laatste exemplaren die in 1954 (!) van stapel liepen volgens intussen nauwelijks gewijzigde methoden. De spiegel doet sterk denken aan Engelse schepen, die werden gerepareerd en onderhouden in de zelfde regio, tijd en werven, waar ook deze schepen ontstonden.
Met behulp van de gegevens van Paris maakte ik een werktekening, die als basis diende voor de bouw op een schaal van 1 : 87 (HO).
Diverse boeken en nauwkeurige hedendaagse opmetingen van het schip in Sur en welkome gegevens van buitenlandse deskundigen maakten het mogelijk dat ik het model kon bouwen, al blijven er nog verscheidene vragen onbeantwoord. Maar die hebben vooral te maken met de bediening van het schip. Zo weet ik nog steeds niet precies hoe en waarom de mast kon worden verwijderd.
Het model is gebouwd op triplex spanten en is verder geheel van perenhout.