funcopter

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door soul, 13 mei 2009.

1. soul

soul Guest

Multiplex komt met een FP heli uit naar een overgekocht patent van LMH.
    Het model waar de funcopter op is gebaseerd: de LMH Corona 120

Video:[URL=" - Funkopter avi[/URL]

Plaatjes en wat specs:

Het is zware FP heli, 500 size, met weinig onderdelen en erg crashbestendig.
    Met alleen de motor kost hij 220 euro
    En met motor, esc, servos en gyro 360 euro

Ik vind dit een hele interessante heli, omdat multiplex bekend staat om kwalitatief goede produkten, de corona 120 heel veel goede reviews heeft en vaak wordt aangeprezen als de ideale beginnersheli en omdat ik voorlopig een eenvoudig af te stellen heli wil hebben die na een crash weer snel in de lucht hangt maar ik veel nadelen heb ondervonden van de honeybee die veel te licht is voor buiten vliegen anders dan op windstille dagen.

Ik ben dit draadje gestart om alle reakties/vragen over de Funcopter te bundelen in een topic.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. soul

soul Guest

mededeling van multiplex headquarters

Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar multiplex wanneer hij uitkomt en vandaag antwoord gehad.

Naar verwachting juli/augustus

Dus het schuift nog steeds op jammer dan is de zomer hier dadelijk voorbij als hij uitkomt.

3. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
    beide linkjes werken niet ;)

4. soul

soul Guest

Nu werkt de video en de plaatjes staan erop.

5. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

toch eens lief naar mijn vrouw kijken :)

6. soul

soul Guest

Klopt het dat er 3 servo's zijn ipv 2 en als dat zo is wat sturen ze dan aan ?

7. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Ik denk 2 voor de "swashplate" en 1 de staartrotor, 4e kan. elektronisch toerental.

8. soul

soul Guest

Nee de staartrotor zit vast volgens mij, ik meen gelezen te hebben dat er eentje voor de pitch is. Maar het is een fixed pitch mischien kunnje de rotor naar boven of beneden verplaatsen ?

Iemand een idee.

9. knoxville

knoxville

Lid geworden:
    31 mei 2008
    3e servo is voor de staart. Je ziet op het geplaatste plaatje duidelijk een servolink naar de staart lopen vanaf een servo. Vind hem overigens wel erg duur, 360 zonder zender/ ontvanger en lipo's (die waarschijnlijk wel weer unieke aansluitingen zullen hebben). Daar kun je 4 RTF honeybee's voor de grond in rammen. En of dit bij windstil weer nou zoveel beter vliegt.... Het ziet er wel beter uit :p

10. Murdock

Murdock

Lid geworden:
    14 sep 2007
  11. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    riem / as aandrijving CP staart lijkt me al een stuk beter sturen dan de China FP's

12. soul

soul Guest

hij is idd best wel duur maar mischien kun je er zelf 3 servo inzetten, een gyro en een esc, dan ben je voor 200 euro plus meerkosten klaar.

afwachten hoeveel beter hij in de wind vliegt denk dat het echt wel merkbaar is hij weegt 1250 gram. En de honeybee eerst upgrade je de batterij daarna de skids, mischien een andere motor dan kan je staart het niet aan en moet je die upgraden dus hij is ook duurder dan de 100 euro die je voor de beginnerset koopt.
    Omdat de honeybee zo licht is heb ik veel schade gevolgen in de winter hij werd inde tuin stees door de wind gepakt. Ik heb ontelbaar veel bladhouders versleten en central hubs. Die dagen dat er weinig wind staat voor de honeybee zijner alleen inde zomer regelmatig. Maar nog niet regelmatig genoeg. En schade is repareren en niet vliegen.

13. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

In het filmpje is de bediening van de staartrotor te zien. Staartrotor lijkt 1 geheel te zijn welke in zijn geheel gekanteld wordt.

Hiermee krijg je ongelijkmatige lift en daardoor een koppel, snap ik nog niet helemaal. blijkbaar is de winst in lift van het ene blad groter of kleiner dan het verlies in lift van het andere blad, anders nog geen yaw.

???

14. Spinchiller

Spinchiller

Lid geworden:
    7 mei 2009
    wel raar dat de release al twee jaar wordt opgeschoven.

Als het zolang duurt hebben ze vast erg veel ontwikkelingsfouten.
    Of denkt een ieder daar anders over?:D

15. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009
    ontwikkelingsfouten of ze willen het gewoon in 1 x echt heel erg goed doen ;)

16. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik heb de heli in m'n handen gehad in Dortmund maar daar niet specifiek op gelet. Volgens mij zit er een redelijk conventionele staart op met pitchverstelling en dus klopt jouw verhaal niet echt.

Dan nog wat anders: de Multiplex Gyro. Dit is dus krek dezelfde als de Telebee die in mijn 300-size FP-tje zit. Kost met Goldmemberskorting bij HobbyCity nog geen 25 euro. Kost met een ander stickertje bij Multiplex dus 80 euro.
    Conclusie: de lege kopen, paar goede servo's, gyro en esc uit Azie halen en je bent een stuk gelukkiger...

17. Gammapooka

Gammapooka

Lid geworden:
    25 nov 2004
    Zeer leuke heli na de coax, alleen : de prijs idd....... aan de veels te hoge kant.

Laatst bewerkt: 14 mei 2009
  18. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Kijk eens vanaf 1 minuut naar het filmpje.

19. crazykuki

crazykuki

Lid geworden:
    19 jan 2006
    Daar ben ik het niet mee eens.
    ik heb zelf een Honeybee.
    Als je crasht kost het geld, rotor head set, central hub, blades, tail fin...allemaal spullen die vervangen moeten.
    Om je een voorbeeld te geven ik kocht 2 weken geleden een esky fp met wat upgrades en parts en ben al ruim de 220 Euro voorbij.

Met deze Funcopter zullen de kosten wel herleid worden tot een minimum.
    Ik hou deze dus ook zeker in de gaten en koop hem wellicht ook.
    Pure fun zonder na een crash te moeten wachten tot je onderdlen eraan komen :)

20. ajh

ajh

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Daar komt nog bij dat de funcopter groter en zwaarder is waardoor je echt buiten kunt vliegen. De Honeybee is een heel leuk dingetje, maar voor z'n mogelijkheden ontzettend duur.

Ik heb dezelfde ervaring als crazykuki. Je blijft dingen kopen omdat ze of kapot zijn ofwel versleten zijn. Denk er al over om maar te stoppen met de FP en naar een goede CP over te gaan met brushless motor etc. Meer mogelijkheden en minder slijtage kosten. Crash kosten heb je toch wel :cool:

Kan met de FP aardig "vliegen" en loop nu tegen de beperkingen van de FP aan wegens gebrek aan ruimte binnen om echt verder te komen.

Deel Deze Pagina