Furie , renovatie , zomer 2025

Dag forum,
In 1988 heb ik mijn 5e model gebouwd, de stoomsleepboot Furie , van kaptein Jan Wandelaar, uit het boek Hollands glorie van Jan De Hartog.
Tekeningen destijds gekocht van NVM. Model is op schaal 1 op 75 , net als mijn andere modellen.
Vorig jaar in september op de NVM modelbouwexpo , in het scheepvaartmuseum , met enige modellen gestaan.
Daar ook de modellen van de Furie van Dick Bosman en Wim v.d. Heuvel mogen bewonderen.
Hierbij foto , met de 3 Furie's. Achteraan : Dick Bosman zijn model (denk ik ). In het midden het model van Wim v.d. Heuvel . En vooraan mijn Furie.
20240928_144459.jpg

Naar aanleiding van de foto's gemaakt van de Furie van Wim en de restauratie van de Furie van Erwin van Leeuwen (zie modelbouwforum SS-Furie 1:25 Restauratie project, in 2019 ) heb ik mijn Furie aangepast.
Zo was het voor de aanpassing:
Menne models 015.jpg

En zo is ze nu:

11-08-2025 SB aanzicht.JPG

Intussen ook proefvaart gehouden , ging prima. In 1988 heb ik ook een proefvaart gehouden , maar het waaide toen nogal , en ik had toen besloten : dit was 1 keer en nooit weer. Van destijds zijn helaas geen foto's of filmpjes gemaakt.
Maar het ging deze 2e keer prima ,filmpje en foto's volgen nog , evenals de details van de renovatie.

Groeten Menne Osinga

• Like
Reactions: k-k
Back