Futaba Fasst-est

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Superior, 18 okt 2011.

1. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Hoi.

Is er al meer nieuws van Futaba over het telemetry gebeuren???
    Ik vind het nog steeds akelig stil.

Adrie

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  3. Superior

Superior

Lid geworden:
    6 sep 2003
    Ik wist wel van de 18mz af. Die zou toch nog dit jaar moeten uitkomen.
    Ik zie ook dat de FG12 geupdate kan worden, dat zou helemaal mooi zijn.:D
    Ben benieuwd wanneer of dit kan.

4. sidewind

sidewind

Lid geworden:
    27 nov 2005
  5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Of de bestaande zenderlijn voor FASSTest geupdated kan worden is maar de vraag.

Voor de bestaande zenders komt de hybride-ontvanger beschikbaar. Die kan FASST ontvangen en FASSTest telemetriesignalen terugzenden. Om die te ontvangen is een losse ontvanger met display nodig, of voor zover ik het begrijp een ontvanger die voor voeding wordt aangesloten op de zender en die de telemetriesignalen via een WiFi verbinding verder zendt. Naar b.v. een mobile telefoon (en dan zal een laptop ook wel mogelijk zijn).

Op de site van Robbe staat wel dat de bestaande zenders geschikt worden gemaakt voor FASTest. Maar of dit een update voor de in gebruikzijnde zenders is is niet duidelijk. Er kan ook mee worden bedoeld dat er in de toekomst nieuwe uitvoeringen met FASTTest op de markt komen.

6. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Die 18MZ is een mooi ding maar waarschijnlijk ook redelijk onbetaalbaar.

Ben benieuwd wanneer er b.v een vervanger komt voor de 7 en 10 kanaals.
    Wat toch de meer gebruikte doorsnee zender is.

7. olaf

olaf

Lid geworden:
    6 nov 2007
    Ik begrijp uit de advertentie in de nieuwe FMT dat alle FASST systemen straks telemetrie hebben. Ze noemen daar een aantal zenders met name.
    Of dit om te bouwen is of dat alleen de nieuwe zenders zoals de nieuwe 10 en 7 hiermee uitgerust gaan/kunnen worden blijft wat onduidelijk, maar zoals ik het lees kunnen die systemen worden omgebouwd.
    Is er echt geen expert hier die daar meer over weet????
    De 18 gaat overigens ongeveer 2500 euro kosten las ik.

8. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Olaf, technisch gezien is er zeer veel mogelijk maar wat er gaat gebeuren en hoe hangt niet af van wat er mogelijk is maar van wat Futaba wil. Hoe denken zij het één en ander op te gaan zetten? Maken ze een geheel nieuw systeem of maken ze het zo dat het ook met de "oude" apparatuur gebruikt kan worden?
    Allemaal vragen waar de "experts" geen antwoord op weten. Pas wanneer bij Futaba wordt beslist wat zij willen gaan doen en dat bekend maken zullen wij ook weten hoe, wat, wanneer en voor hoeveel?

9. olaf

olaf

Lid geworden:
    6 nov 2007
    Ja, ik begrijp dat de F8FG al gewoon telemetrievoorbereid is en hetzelfde geldt voor de 18MZ. De meest interessante vraag is dus of dat ook met de andere systemen (FF7, 10, etc) zal gebeuren. Volgens de advertentie van wel. Mijn vraag is eigenlijk alleen of er ombouw, softwarematige aanpassing zal plaatsvinden of dat alleen nieuwe versies hiervan voorzien worden.
    Commercieel is het laatste natuurlijk het aantrekkelijkste voor hen.
    Hoe lees jij overigens de advertentie op bladzijde 15 van de FMT?

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Hoewel er veel onduidelijk is, onstaat er uit fragmentarische infornmatie wel een beetje een beeld.

Buj de introductie van de T-8/FX-20 is het beeld onststaan dat deze voor telemetrie was voorbereid en er slechts een softwareupdate nodig was om dit in de zender te activeren.

De ontwikkeling van FASSTest schijnt een andere weg te zijn ingegaan al eerst verwacht. Hierdoor zou het niet mogelijk zijn (of Futaba wil dit niet) de huidige zenderlijn telemetrie-geschikt te maken. Om toch op de huidige zenders telemetrie mogelijk te maken worden de losse telemetrie-ontvangers, een met een display en een met een WiFi zender voor gebruik met een smartphone. Verder komt er voor de bestaande zenderlijn een hybride-ontvanger die FASST ontvangt en FASSTest telemetrie terugzendt.

De nu aangekondigde telemetrieproducten voor de bestaande zenderlijn zijn Robbe producten. Staat er ook duidelijk bij, engineered by Robbe Germany!

Laatst bewerkt: 18 okt 2011
  11. marinj

marinj

Lid geworden:
    4 dec 2008
    Zoals ik de berichten lees,
    Komt er naast de (veel te dure)TX18 een ontvanger met Telemetrie en kan je je oude zender met een apart module upgraden
    Zal mij benieuwen of de nieuwe module vanaf de 6EX of de 7 serie geschikt zal zijn.

Futaba gaat dus vanaf de "bovenkant_TX18" de zenders kalmaan vervangen.

Graupner pakt ,t wat mij betreft beter aan door gewoon vanaf onder met een kompleet nieuwe 6 kanaals te komen (MX12)

Voordeel voor de Futaba klant met een kleine beurs is wel, dat de kinderziektes eerst op de TX18 eruit komen....

12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Voor zover ik het begrijp, is de nieuwe telemetrie hybride-ontvanger geschikt voor alle zenders die FASST Multi ondersteunen.

De telemetrie-ontvanger voor gebruik bij de zender met de display werkt helemaal los van de gebruikte zender omdat deze een eigen voeding heeft. De tweede telemetrie-ontvanger wordt alleen voor de voeding aangesloten op een zender. Deze ontvanger zendt de telemetrie-gegevens voor verdere verwerking via een WiFi-verbinding door naar een laptop of een smartphone.

De aangekondigde T18 is dus tot op dit moment de enigste zender die de telemetrie-informatie zelf kan ontvangen en op het eigen display kan tonen.

Of de T18 (te) duur is, daar heb ik verder geen mening over.

Laatst bewerkt: 2 nov 2011
  13. Bert Scholten

Bert Scholten

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Telemetrie wordt voor mij pas interessant indien: De gegevens ergens opgeslagen worden zodat je ze later kunt bekijken of nog beter, je naast het opslaan aan kunt geven welke gegevens via audio doorgegeven moeten worden en met welke interval (of dat je ze met een schakelaar af kunt roepen).

Als ik aan het vliegen ben heb ik n.l. niet echt de tijd om naar de display van mijn zender te kijken. Dat is vragen om ongelukken.

14. olaf

olaf

Lid geworden:
    6 nov 2007
    Vooral voor modelzweefvliegers kan dit interessant zijn. Alleen zou er een audioaansluiting op de zender moeten zitten. Volgens mij had Multiplex dat al wel?

15. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De Robbe telemetrie-ontvanger die op de zender wordt geplaats, heeft een audio-uitgang.

16. olaf

olaf

Lid geworden:
    6 nov 2007
    Inmiddels is er dus de Telemetry-Box zoals Futaba m noemt. Een opzetkastje. Alles staat in een nette advertentie in de laatste FMT.
    Er zit ook een speciale ontvanger bij.
    De vraag is echter waar je die kunt kopen en wat dat gaat kosten. Dat vermelden ze dus niet.

17. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Volgens allerlei speculaties op het Futaba forum zijn deze nieuwe ontwikkelingen voorlopig nog niet leverbaar. Misschien begin volgend jaar. De verwachtingen voor de prijs liggen rond de € 150,- per stuk. Of dit allemaal juist is? De toekomst zal het leren.

18. Jeroenvw

Jeroenvw

Lid geworden:
    21 sep 2007
    Ook voor de mensen met een oudere zender is er een oplossing.
    Zolang je een vierkante trainer poort hebt, kun je de Futaba FASSTest WiFi box aansluiten. Deze WiFi box zend een WiFi (duh) signaal uit dat je met je iPhone of Android telefoon kan opvangen.
    Vervolgens kan je telefoon de telemetrie gegevens tonen of zelfs via de speaker van de telefoon (of oordopjes) laten horen.
    Ik vind dit de mooiste oplossing; waarom een duur kastje met display en geheugen opslag ontwikkelen als veel mensen toch al zoiets in hun broekzak hebben!
    Uiteraard zijn er genoeg mensen die geen iPhone of Android toestel hebben, en een oudere zender...
    Daarvoor is dan de telemetry box, ook een los device met display die de telemetry signalen van je kist opvangt en weergeeft.
    Ik zal zo wat plaatjes posten, heb een pers presentatie van Futaba gevonden.

Laatst bewerkt: 15 dec 2011
  19. olaf

olaf

Lid geworden:
    6 nov 2007
    Deze advertentie kende ik al. De vraag is echter wanneer het leverbaar is.
    Kan iemand mij dat vertellen?

20. Dakota

Dakota

Lid geworden:
    26 mei 2005
    Olaf, leverbaar vanaf maart. Heb ik mij laten vertellen door aerobertics. Zal zo meer nieuws komen vanwege de aankomende beurs.
    Gr.

Deel Deze Pagina