FWE pulsejet op benzine

Hallo allemaal,

Ik zou graag een FWE ShortLady Pulsejet maken, alleen vraag ik me af of die ook op benzine werkt. Ik heb de bouwtekeningen en beschrijving van deze site gehaald: Focused Wave Engine Project - Work In Progress Page 1 Bij dit bouwverslag loopt de pulsejet op propaangas. Welke aanpassingen zou ik moeten maken om de pulsejet op benzine te laten werken? Ik zou graag het zelfde ontwerp willen gebruiken omdat de beschrijving van de bouw van dit ontwerp goed is uitgelegt op de bovenstaande website.

mvg Alex van Dijk

Hallo Alex,

je link werkt niet.
bij pulsejets is het volgens mij hoe vluchtiger de stof is, des te makkelijker (m.a.w. in hoeverre je brandstof gas wordt). Als dit je eerste pulsejet wordt, zou ik zeker voor iets eenvoudigers gaan. Pulsejets zijn trouwens al aardig uit de tijd geloof ik, waarom wil je er een maken als ik vragen mag? Ik weet niet waar je woont, maar je weet dat deze dingen een groot kabaal maken?

Gr. Rik

Hallo allemaal,

Ik maak de pulsejet voor me profielwerkstuk, en eigelijk vooral voor de leuk :). Ik heb paar dagen geleden de eerste test gedaan van de pulsejet. We hebben een fohn naast de pulsejet gelegd zodat de benzine makkelijker zou verdampen, want het was ook een erg koude dag. Helaas werkt de pulsejet nog niet. Weet iemand waaraan dit kan liggen? Hier een filmpje van de test: FWE Valveless Pulsejet - YouTube

Hoe komt nu de benzine in de motor, met een pompje? Ik krijg het idee dat je gewoon te weinig brandstof inspuit.
Als je de luchttoevoer even weghaalt en dan weer lucht inblaast, krijg je een paar klappen en daarna niets meer, oftewel, volgens mij hoopt er zich wat brandstof op, die verbrandt en daarna houdt het op. Vergis je niet in hoeveel brandstof een pulsjet verbruikt!
Daarnaast gaat het starten vaak beter als je korte stoten lucht geeft. Continu lucht inblazen geeft vaak een soort gasturbine-effect (continue verbranding, ook te zien in het filmpje)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. We spuiten inderdaad de benzine erin met een brandstofpompje. We hebben dat messing pijpje dicht geknepen zodat de benzine een beetje verneveld. Ik denk dat inderdaad het beste is om hem dan wat groter te maken zodat er meer benzine in gaat. We hadden geen idee hoeveel de pulsejet zou verbruiken, dus liever te weinig dan dat de tuin in de fik staat :P

Wat ik gedaan heb:
- Brandstofpomp op een voeding met instelbaar voltage gezet (3, 6, 9, 12V, zoiets)
- In de brandstofleiding een externe brandstofnaald gezet (wordt / werd nog wel eens gebruikt voor boten en ducted fans geloof ik)

Je kunt dan je brandstoftoevoer grof regelen door meer of minder spanning op je pomp te zetten en vervolgens fijn regelen door de toevoer te knijpen m.b.v. de regelnaald.
Ik had geen sproeier o.i.d. gemaakt, gewoon een pijpje met een binnendiameter van 2 of 3 mm haaks in de venturi (denk aan een normale methanolcarburateur)
De brandstof kwam er met een mooi pisboogje uit (dus geen keiharde straal, maar zeker niet zuinig)
De binnenstromende lucht zorgt er wel voor dat de boel vernevelt en de hitte van de motor doet de rest.

Back