gebruik van aspen

en even in de peiling houden of er misschien wat olie in de mix bij moet.
Aspen 2 takt (je hebt ook 4 takt, daar zit geen olie in) mengt 1:50, wat vaak een beetje aan de schrale kant is volgens veel handleidingen.

Ik vlieg nu een 120 DA boxer met Aspen en nog nooit probleem gehad.Zelfs niet na een half jaar niet gevlogen, direct starten en niets van residu uit de uitlaat.
Wat kan er gebeuren door Aspen te gebruiken?

De meeste fabrikanten schrijven 1:40 of 1:25 mengsmering voor.
dus verhouding 1 liter Olie op liters benzine
des te minder olie, des te minder wordt de motor gesmeerd.
te veel olie is ook niet altijd perse goed.
maar in de handleiding wordt maar zelden 1:50 aangeraden.
bij een te schrale mengsmering heb je kans dat hij vreters gaat krijgen.
eerder heet lopen etc.

Al schrijft men de handleiding ook wel eens met een beetje teveel misbruik in het achterhoofd..
dus schrijft men wat meer olie voor.
soms doen ze het zelfs om garantieclaims af te kunnen wijzen.

(twee takt )Aspen heeft een verhouding van 1:50.
nu kun je met normale benzine en een kwalitatief goede olie ook richting de 1:40 a 1:50
alleen Aspen stinkt gewoon een stuk minder ;)
vaak gaat het gewoon goed, volgens mij ben ik nog geen foute verhalen tegengekomen van mensen die puur 2takt aspen gebruiken.

goed starten etc heeft weinig met olie aandeel te maken.
Meer met de staat van je carb en afstelling.
als de flappertjes minder worden, ga je dat op den duur merken.

De voordelen van aspen zijn mij bekend vooral in de groenzorg waar ze motoren draaien op heel hoge toeren (heggenschaar, bosmaaier,..)
En waar de garantie vervalt als je geen synthetische brandstof gebruikt.
Is ook wel een punt van de kostprijs.
Ik vlieg 3 keer per jaar op benzine.
Moest ik wekelijks ermee vliegen zou ik ook voor gewone benzine gaan

De verplichting richting aspen in het bedrijfsleven komt voort uit de arbo wet.
alkylaat benzine (aspen is een merknaam wat dat spul verkoopt) verbrand schoner
dus mensen krijgen minder zooi binnen.

Een bedrijf is verplicht zijn mensen gezond te houden, en studies geven normale benzine vlot de schuld.
dus is het verplicht geraakt.

als bedrijf is het serieus goedkoper om normale mengsmering te gebruiken...
maar ja. je moet ook aan de wet voldoen :yes:
en deze is dan vrij simpel.

Linksom of rechtsom, ik ben persoonlijk niet voor of tegen.
jij hebt je keuze gemaakt, ging me er alleen even om of je wist dat het een tik schraal kan zijn.

Als je bij mengt hoe zou dat dan moeten?
Ik bedoel het is misschien handig om dat met dezelfde olie te doen of maakt dat niet uit?

Als je bij mengt hoe zou dat dan moeten?
Ik bedoel het is misschien handig om dat met dezelfde olie te doen of maakt dat niet uit?
Kan... Je kunt zoals Rhelie al zegt, die olie kopen, MAAR.... als je dan tóch mengt, kun je net zo goed Aspen 4takt (zonder olie dus) kopen, en dan mengen met een olie naar jouw keuze. Dan ben je gelijk ook veel flexibeler als je motoren met verschillende oliebehoefte hebt.
En het zou me niet verbazen als die Aspen olie achterlijk duur is. De olie die Stihl gebruikt is ook zo vreselijk prijzig, en het is nergens voor nodig (dat die olie zo duur is, bedoel ik).

Ik weet niet of je ongestraft die Castrol 2 takt erbij kunt voegen. Als die elkaar tegenwerken is het middel erger dan de kwaal.

In principe bijten tweetakt-olieën, geschikt voor benzine elkaar eigenlijk nooit, en je kunt er gerust van uitgaan, dat Aspen en aanverwantte brandstoffen dusdanig geformuleerd zijn, dat gewone benzine en olie, en Aspen, afwisselend gebruikt kunnen worden.
Dat heeft gewoon commerciële overwegingen, want een brandstof die al fors duurder is, wordt al nagenoeg onverkoopbaar als niemand er op durft over te stappen als bekend wordt dat je gereedschap er op in elkaar loopt.
Per slot van rekening reden we vroeger met ons brommertje van pom naar pomp, en de ene petrolieboer had shell brommermix, de andere chevron, Gulf, Mobil of wat dan ook. Gooide je ook allemaal bij elkaar in dezelfde tank.

Je kunt Aspen gewoon mengen met Castrol. Dat maakt op zich niet uit, per slot van rekening IS dat spul niet alleen nog steeds een aardolieproduct, het werd, vóór de toerpassing als alternatieve brandstof, ook al gebruikt als blendmiddel voor gewone benzine, om klopvastheid en dergelijke te modificeren. Het zat dus altijd al in gewone benzine, en heeft daar nooit kwaad gekund.

Ik zou wel, puur vanuit "better safe than sorry" gewoon dezelfde oliesoort gebruiken. Dus liever Aspen olie als de Aspen 2T wat vetter moet, OF Aspen 4T en zelf je eigen alternatieve olie er bij. Maar dat is meer "voor de zekerheid" dan omdat het nodig is.

Back