Geluidsmeting

Discussie in 'F3A-X' gestart door Guest, 1 aug 2007.

  1. Guest

    Guest Guest

    ik zag op www.f3ax.nl dat ze in Stadskanaal geluid hadden gemeten bij die grote kisten.
    De resultaten daarvan staan bij deelnemers 2007.

    Daaruit blijkt dat de grens 94dB op 3 meter en 80dB op 7 meter moeilijk haalbaar is.

    Doen ze bij de F3M in België ook aan geluidsmeting?
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.430
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, dat was ook al langer bekend (veel topics over geweest al). Voor het gehoor is het geluid wel veelal aangenaam, maar die geluidsdruk bij grote motoren he..... :roll: :(

    Grt.
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Juist als de geluidsdruk hoger is, dan wat is toegestaan in Nederland, waarom wordt er dan niet door de vliegers beter gelet op geluidsreductie? Grote 2-blads props noem ik niet echt een geluidsarme oplossing. Als je de resultaten bekijkt, is het de voorkant van de kist die nog steeds het meeste geluid maakt.
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.430
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik ben het met je eens dat 3-blads props in die maten een stuk stiller zijn dan 2-blads, dat heb ik pas geleden zelf nog getest. Een overweging om toch die 2-blads te gebruiken is het extra vermogen, als een kist al niet zwaar overpowerd is, dan zijn alle kleine beetjes extra vermogen mooi meegenomen, zeker in een groot te vliegen F3A-X programma :roll: Daarbij, die props zijn nog verschrikkelijk duur ook....

    Grt.
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Ok, dan zijn we het hier over eens.

    En daar kan ik me helemaal niet in vinden. Als je op deze manier de "sport" of hobby bedrijft, ben je heel erg egocentrisch en individualistisch bezig, en dat noem ik niet "mooi meegenomen". Alles gericht om dat extra kleine beetje vermogen eruit te persen, ten kosten van nog meer geluidsbelasting op de omgeving. We kunnen constateren dat de grote kisten met 3 blads bijna niet aan de geluidslimieten voldoen en ga daarom de geluidsdruk extra verhogen voor dat kleine beetje vermogenswinst met een 2 blad van de vaak toch al overpowerde kisten. Ik noem dat geen rekening houden met de omgeving, de vliegclub waar je vliegt en de vliegclub die hun veld ter beschikking stellen voor wedstrijden.


    Voor zover ik weet is het helemaal niet noodzakelijk het F3A-X programma groot te vliegen. op de www.f3ax.nl site staat zelfs een stukje De figuren: hoe groot te vliegen. Misschien is interessant om te lezen :wink: :?:


    En daar snap ik nu helemaal niks van. Op een kale kist van Euro 1000-2000??, komt nog een motor bij, dubbele servo's, powerbox etc. etc. Dus al met al praat je over een groot bedrag, en dan vertel je mij dat daar eigenlijk geen 3 blads propje van af kan van, pak hem beet Euro 100???? :? En als je bang bent je prop iedere keer bij de landing te verspelen, ben je misschien nog niet toe aan zo'n groot model. :wink:

    tot zover mijn gedachten hierover.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.430
    Locatie:
    Spijkenisse
    Uiteraard moet het uitgangspunt blijven om zo stil mogelijk te zijn, maar wanneer het verschil tussen een 2- of 3-blads prop het verschil uitmaakt tussen het programma wel of niet goed kunnen vliegen, dan kan ik me voorstellen dat je die (ik noem maar een waarde) ene db voor lief neemt, het is ook niet zo dat de prop het ineens uitgilt als je van 3- naar 2-blads overgaat. Maar misschien moet je eens naar een wedstrijd toe gaan :?:

    Dat stukje heb ik al lang gelezen, evenals de rest van de site. Bij veel figuren ontkom je er gewoon niet aan om een groot kader te nemen en daar bepaalde figuren in te vliegen. Zomaar een voorbeeld; een cubaanse acht kun je nu eenmaal niet op 10m2 vliegen, er zitten ook veel stukken in de figuren waar je het volle vermogen in nodig heb (lijnen recht omhoog met al dan niet een snap of andersoortige extra beweging).

    Als je kijkt naar de rest van kist is het misschien geen groot bedrag, maar het is toch niet heel vreemd dat het voor veel mensen een hoop geld blijft voor een prop? (voor mij wel in ieder geval :? )

    Waar lees jij dat er iemand bang is dan?

    Grt.
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Dus toch het eigen belang voorop stellen t.o.v. van de belangen van de omgeving. Vind ik kwalijke zaak.

    Ja, vind ik heel vreemd. Je kan toch niet stellen dat het eigen belang in deze boven het algemeen belang kan gaan van vliegclub en omgeving. Dat bedoel ik nu met egocentrisch. De wereld draait echt niet om grote modellen. Een als er 1 kik komt van de omgeving dat zo'n model te veel geluid maakt, heb je als vereniging vaak de nodige problemen, zo niet erger. (Als mensen eenmaal klagen . . . .)
    Misschien iets kleiner bouwen, kleinere motor gebruiken en deze voldoende geluidsisoleren met een 3 blad, zou een oplossing zijn.

    grt
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.430
    Locatie:
    Spijkenisse
    Volgens mij hebben we hier te maken met iemand die in het algemeen iets tegen grote modellen heeft :wink: Je username is ook niet echt veelzeggend, heb je ook een "echte" naam?

    Grt.
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Nee hoor, ik heb niks tegen grote modellen. En omdat ikzelf wel eens wedstrijden heb bezocht, wil ik dit issue toch eens aan de kaak stellen. Misshien zie ik het wel helemaal mis :wink:

    Zijn er nog andere meningen van mensen (misschien ook vliegers in de klasse F3A-X en F3M) die hierover wat kwijt willen?
     
  10. cees dorst

    cees dorst Guest

    Inderdaad alex ik ben het helemaal eens met 3d-r ,waarom omdat wij kunnen vliegen door het gedogen van de medemensen dus er rekening mee houden is een logische zaak ,wat ik wel vreemd vind is dat je gelijk begint te gooien met kreten van en ik citeer "Volgens mij hebben we hier te maken met iemand die in het algemeen iets tegen grote modellen heeft Wink Je username is ook niet echt veelzeggend, heb je ook een "echte" naam? einde citaat ,dit verteld alleen maar iets over jezelf en je houding t.o.v andere mensen ,wat ik je wel kwalijk neemt. :cry: :evil:
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.430
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je mag me kwalijk nemen zoveel je wilt, ik lig er niet van wakker vannacht :wink: Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat er semi-gefrustreerde mensen een nieuw accountje aanmaken op dit forum om onrust te zaaien :!:

    Grt.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    In België krijgen we nu ook een geluidswaardering op elke vlucht.

    Er zijn nu al heeeele stille vliegers bij ons die zo een grote schroef gebruiken op een king 100 (die met lage toeren nog een goede gascurve heeft)
    dat ze maar 5400toeren meer doen. Toch komt die nog steeds niet onder de limiet.

    Je kan je kist dan wel gaan verstillen voor de meeting op de grond dmv een drieblad ofzo maar als je hierdoor dan weer pakken meer gas moet geven in de lucht dan heeft dat niet veel zin.

    Het grote probleem blijft dat onze toestellen op de grond worden gemeten en niet tijdens de vlucht... wat volgens mij een heel groot verschil is.

    De uitspraak dat een 3m met een 150cc overpowered is ... daar ga ik helemaal niet mee eens.
    Een programma moet niet zo groot gevlogen worden... maar je kan er veel makkelijker de rust inbrengen dan waarvoor je meer punten gaat krijgen...
     
  13. Guest

    Guest Guest

    Even voor de goede orde, omdat ik hier nieuw ben op het forum, wil nog niet zeggen dat ik onrust wil stoken. Die intentie heb ik absoluut niet, laat dat helder zijn.

    Aan JVDO: hoe wordt de geluidswaardering toegepast in België? Wordt er gemeten? Als ik goed begrepen heb in F3A-X Nederland heeft men voor geluid een K-factor van 10 aangehangen. Een subjectieve beoordeling van wat men hoort in de lucht. Hieruit concludeer ik dat de F3A-X NL het geluid heel erg belangrijk vindt. (Is K factor 10 niet erg hoog?)


    Daar ben ik met je eens dat met goed 'powermanagement' (met de gasknuppel werken) heel wat geluid weg kan nemen. Neemt niet weg dat de vertikale stukken volgas worden gevlogen, of dat men met harde wind horizontaal ook meer gas moet geven.

    Ik weet nog twee jaar geleden ik dacht op MVC Nederweert vloog een rode CAP232 van een Duitser met een 140cc en een tweeblads die behoorlijk wat (prop)lawaai (á la Pitts) maakte. Dan denk ik bij mijn eigen waarom niet een 3 blads gebruiken? En als je met een 3 blad niet behoorlijk het programma kunt vliegen, dan is misschien het concept niet helemaal goed gekozen (vliegtuig, motor, prop). Het lijkt mij dan niet logisch met een 2 bleds door te vliegen en zo de omgeving extra te belasten.
     
  14. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Wat wil je dan? een nieuwe motor kopen of een nieuw vliegtuig..
    Dan heeft de omgeving er maar aan te lijden als je niet genoeg power hebt met een 3 blads, als de mensen van zijn club en buurtbewoners enzo er geen last van hebben is het toch niet erg??
     
  15. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Beste 3D-R,

    bij een competitie moet er gekeken worden naar de kwaliteit van het programma dat een piloot vliegt. Ik vind het hier niet gepast om een uiterst hoge K-factor te zetten op geluid. Je kijkt dan niet langer naar de kwaliteiten van het programma, maar zit je een halve vlucht af te vragen of dat geluid nu een 6 of een 8 verdiend? Kan jij je een WK F3A voorstellen waar ze punten op geluid gaan zetten? Geluid mag niet doorslaggevend zijn op de punten, het zegt immers niets over je kwaliteiten als piloot.

    Met een 3blad kan je kist wel een beetje stiller zijn, maar eerlijk gezegd, ik vlieg liever met een 2blad. Een 2blad met breed blad geeft me net de goede remmende werking die ik nodig heb om de snelheid uit de downlines te halen.

    Vlieg je mee in de F3M-scene en is jouw kist de stilste van allemaal? Proficiat! Wat is dan je setup?

    Ik vind het erg zwak van je dat je je eigen naam nog niet eens durft bekend maken. Volgens mij kom je hier gewoon wat mensen opjagen met alweer een zinloze discussie over geluid dat momenteel niet onder een bepaalde DB waarde kan. Geef er dan liever een echte oplossing voor.

    Ik vlieg op een club waar geluid van weinig belang is, we staan gewoon in the middle of nowhere. Ik vlieg met een stille demper, inlaat via de romp, hydromount, gfk schroef,... Is dit dan geen engagement om het ietwat stiller te doen? Ik kom m'n motor net zo goed star ophangen, 2 kamerdemper eronder en een houten 26*12 erop. Zonder dat ik er iemand mee stoor.

    Ik wacht op een 3D vluchtje van 3D-R, met een model van minimum 2m50, dat onder de maximale toegelaten db waarde blijft en zo dus de omgeving niet belast. Ook mag hier geen smoke systeem ingebouwd zijn, want de rookolie is eveneens belastend voor de omgeving. Hij komt dan ook nog eens met de fiets naar het veld, want met de auto zou een te grote belasting zijn op de omgeving. :D
     
  16. Guest

    Guest Guest

    hmmm, ik dacht dat als je teveel geluid produceert dat je niet eens mee hoeft te doen??

    Als je je opgejaagd voelt: wie de schoen past trekke hem aan
     
  17. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Misschien jaag ik me wel op hoe jij alle vragen ontwijkt :D
     
  18. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Paul,

    je kunt misschien niet eens zijn met de faktor 10 maar het beoogde effect dat iedereen iets aan het geluid doet is er.

    De F3A-X groep in NL (hoe klein die nu ook is) wil echt wel hun kisten stiller maken en als iedereen een stille kist heeft doet het er niet meer toe hoeveel de faktor is.

    Het is duidelijk dat ze grote 3 meter kisten willen weren maar niet verbieden. Dus wil je met een 3 meter komen, doe maar maar je zult extra je best moeten doen om je geluid te compenseren.

    Het gebruik van 2 blads zoals onze naamloze 3D-er beweert luidruchtiger te zijn is ook niet helemaal waar.

    Alles hangt af van welke prop en hoe je met je gas omgaat.

    dit is al meermaals besproken maar 3D-er is nieuw en neemt blijkbaar geen moeite om wat opzoekwerk te doen.

    neem een 2m50 kist van 10 kg. Deze kan je perfekt vliegen met een ZG 62 en 22x12 3blad.

    mits natuurlijk de klassieke opstelling : hydromount en KS reso (deze norm neem ik voor alle motoren) hiermee zul je wat betreft grond meting goede resultaten hebben.
    Ga je hiermee vliegen zul je de helft van de tijd vol gas zitten vliegen.
    Steek je hierop een goede 2 blad ga je al veel minder gas moeten geven op horizontale vlakken en schuine lijnen. Een goed gekozen prop is op dat moment stiller IN DE LUCHT dan een 3 blad.

    verbouw je nu deze kist naar een 75cc met een grote 2 blad, dan gaan je grondmetingen duidelijk de hoogte in.

    MAAR ga je vliegen zul je zelfs in vertikale lijnen amper half gas moeten geven. en zo al vliegend stiller zijn dan met een ZG 62 met 3 blad.

    Ik hoop dat dit duidelijk is en je geen vooroordelen mag vellen over die motor met die prop.

    groeten,

    Peter
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.430
    Locatie:
    Spijkenisse
    De spijker op zijn kop :yes:

    Dat gevoel had ik dus ook al :lol: (ik heb al een flauw vermoeden over de identiteit van deze persoon)

    Grt.
     
  20. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Effe wat anders maar toch zo ongeveer van hetzelfde...

    Wat voor type en/of merk dBa meter wordt er gebruikt in de F3A/F3AX wereld?
    Weet iemand dit te melden?

    groeten,
    Frank
     

Deel Deze Pagina