Modelvliegen bestaat eigenlijk al langer dan "echt vliegen". Zo goed als alle pioneers uit de begin van het vliegtijdperk hebben modellen gebruikt bij hun proeven. Otto Lilienthal heeft honderden modellen gemaakt en er allerhande proeven mee gedaan. De gebroeders Wright idem, en nadien hebben alle vliegtuigbouwers op de ene of andere manier van modellen gebruik gemaakt. Ook nu gebeurt dat nog steeds op grote schaal.
Modelvliegen als hobby is al bijna net zo oud. Natuurlijk was er in het begin nog geen besturing maar werd er met vrijevlucht modellen gevlogen. Ook was er toen al lijnbesturing.
In de vijftiger jaren werd de electronica langzaam maar zeker kleiner en konden een aantal hobbyisten hun eigen besturing maken. In het begin waren dit, gemeten naar huidige omstandigheden, nog grote en zware apparaten maar het werkte. De vliegtuigen werden enige mate bestuurbaar.
De elektronica werd steeds kleiner en verfijnder en de modellen steeds beter te besturen. Wat er nu allemaal mogelijk is was 40 jaar geleden nog ondenkbaar. Zelfs toen ik met de modelbouw begon, zo'n dikke 30 jaar geleden, was 80% van wat de besturing nu kan nog helemaal niet mogelijk. Er is dus heel vreselijk veel veranderd en meer mogelijk geworden. Aan de ene kant is dat prachtig maar ergens ver weg denk ik soms wel een met een beetje weemoed terug aan de tijd dat ik net begon. Toen was er nog veel meer wat je zelf moest bouwen en verzinnen. Je had slechts één besturingsset die je over moest zetten in een ander model als je daar mee wilde vliegen. Meer dan één set was niet te betalen! Een 4 kanaals FM zender (uitbreidbaar tot 6) met een 6 kanaals ontvanger en twee servo's kostte mij in 1978 iets van 875 gulden! Losse servo's kostte als bouwpakket rond de 80 gulden en compleet gebouwd waren ze over de 100 gulden!
Servo omkering, utslagbegrenzing, mixers en al dat soort hulpmiddelen bestonden toen niet. Draaide de servo de verkeerde kant op dan moest je in de servo 4 draaden omdraaien of de servo zo inbouwen dat het wel goed ging. Het was wel heel goed spul want tot de dag van vandaag werkt het nog steeds. De zender gebruik in niet meer maar de ontvanger gebruik ik ook nu nog in bepaalde modellen. De servo's zijn groot log en zwaar maar ze doen het nog prima, ik gebruik ze echter niet meer in m'n huidige modellen.
Modelvliegen is dus al heel oud en toen maar ook nu hadden en hebben er heel veel mensen plezier aan.