Gezocht tekeningen sleepboot Rampart type

Hallo allemaal,

Ik ben niet zo lang lid van dit forum maar door alles te lezen krijg ik steeds meer zin om mijn eigen project af te maken. Ik zal daar binnenkort een topic over starten.

Een van de schepen die ik graag zou willen maken is een sleepboot van het rampart type, ik geloof dat die zo heten. Ik woon in Velsen en zie regelmatig dit soort schepen voorbij komen. Van iskes tugs en van svitzer. Ik las ergens in een topic dat er iemand tekeningen had gekregen van dit type schip. Ik zou graag ook in het bezit willen komen van tekeningen. Wie kan mij hierbij helpen?

Mijn dankt is zeer groot.

Grt,
Peter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Een van de schepen die ik graag zou willen maken is een sleepboot van het rampart type, ik geloof dat die zo heten.

Als je deze bedoelt zou je ron alders eens kunnen vragen. Topic is wel oud, maar hij is nog steeds actief op het forum (vanaf het prille begin, trouwens, nummer 11 !!!!).

stingray_00.jpg

Groet,

Ad Bakker

Even 2 opmerkingen:
1: Je zou zelf ook de moeite kunnen nemen om een rederij aan te schrijven, :rolleyes:
2: Je titel nodigt niet echt uit om te kijken wat je zoekt,.

Iemand heeft voor mij de titel al aangepast. Sorry voor de vaagheid.

Ad dat is inderdaad het type wat ik bedoel. Ik heb in het topic van Ron alders al een oproep geplaatst maar helaas geen reactie.

Ik heb al eens eerder een rederij geschreven en gemaild maar nooit een reactie gekregen. Toen ik het topic van Ron las dacht ik misschien dat het hier op het forum wel gaat lukken.

Misschien dat er wel een kant en klare bouwdoos te verkrijgen is maar voor mij zit de uitdaging meer in het helemaal zelf te gaan bouwen. Doe ik nu ook met mijn huidige project de Willem Barendsz zeesleper.

Grt,
Peter

voor mij zit de uitdaging meer in het helemaal zelf te gaan bouwen.

Peter, ken je het NVM Tekeningarchief? Ik geloof niet dat er een Rampart klasse bij zit, maar sommigen komen wel in de buurt. Je zou de twee sleper archieven ("Stoom/motor schepen voor de Sleepvaart" en "Werftekeningen Sleepvaart en Offshore") eens door kunnen lopen. Zelf vind ik deze wel in de buurt komen, maar ik ben geen "kenner":

16140660.gif

Haven / Kustsleepboot Mersey en Mississippi

Groet,

Ad

Ad,

Dank maar had die ook al zien staan en is helaas niet van het juiste type. Lijkt er wel erg veel op maar de slepers die ik bedoel zijn moderner. Zal nog lastig worden om de juiste tekeningen te vinden.

Wel bedankt voor het meedenken.

Grt,
Peter.

Beste Ad,

Die sleepboot op jou plaatje is een Damen sleepboot.
De slepers van Robert Allan zijn net wat anders.

Peter,
Wij hebben nu toevallig het type wat je zoekt in het dok liggen van Van Brink.
Zou de rederij eens een mail sturen met je vraag.

Gr. Jan

Beste Ad,

Die sleepboot op jou plaatje is een Damen sleepboot.
De slepers van Robert Allan zijn net wat anders.

Peter,
Wij hebben nu toevallig het type wat je zoekt in het dok liggen van Van Brink.
Zou de rederij eens een mail sturen met je vraag.

Gr. Jan

Jan,

Bedoel je van brink te Rotterdam - pernis? Dat ik hun een mail stuur of de rederij te Turkije? De rederij in Turkije heb ik al geprobeerd maar geen reactie.

Grt,
Peter

Robert Allan

Dag Ad .Ik heb 3 jaar geleden naar Robert Allan gemail voor een tekening v d Ramparts 3200.Het antwoord was 10 j wachten en dan nog 100 dollar voor de tekening. Dat was toen voor de Triton v Iskes. Grt Rob.

Laatst bewerkt:
Dag Ad .Ik heb 3 jaar geleden naar Robert Allan gemail voor een tekening v d Ramparts 3200.Het antwoord was 10 j wachten en dan nog 100 dollar voor de tekening. Dat was toen voor de Triton v Iskes. Grt Rob.

Hmm dan nog maar verder zoeken lijkt mij. Dank Rob voor deze informatie. Ik kijk gewoon verder er zal toch ergens iemand zijn die mij kan helpen aan een tekening van dit type sleper.

De Triton is trouwens een van de voorbeelden voor mij om te bouwen. Ooit eens aan boord geweest van dat schip. Prachtige boot!

Grt,
Peter

Hoi Peter, ik heb de tekeningen via een bevriend lid gekregen maar dat is verre van compleet. Het zijn tekeningen op basis waarvan de schepen zijn gekocht. Ik heb ze gehad, maar wel met de restrictie dat ik ze niet doorgeef aan anderen. Je kan Kotug aanschrijven met foto 's met eerder werk om te laten zien dat je serieus bent. Om te zorgen dat ik in de toekomst ook medewerking krijg houdt ik mij aan mijn afspraak. Sorry dat ik je niet kan helpen. Gaan kijken bij de schepen en aan boord gaan helpt ook vaak!

Gr. Ron

Ron,

Bedankt en ik begrijp het volkomen. Ik heb inmiddels wat lijntjes uitleggen zelfs toch maar weer Robert Allen geprobeerd en nog wat andere dingetjes. Moet toch een keertje lukken.

Anders maar eens Iskes benaderen. Ken hem een beetje dus dat zal geen probleem moeten zijn.

Ik wacht eerst even de lopende zaken af. Is ook een beetje de sport toch? Kijken wat er mogelijk is. Ik hou je / jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Nogmaals bedankt voor de genomen moeite.

Grt,
Peter

Allen,

Zeer verrast was ik toen ik van Damen een mail kreeg met daarin tekeningen en een folder van een Stan tug 2608.

Het betreft een lijnenplan en een detailtekening van het schip zelf. Nu heb ik geen ervaring met dit soort tekeningen. Mijn vraag is dan ook kan ik uit zo een lijnenplan spanten halen om de romp te maken. Of zijn er andere mogelijkheden middels dit plan de romp te maken.

Het lijnenplan is erg gedetailleerd. Er staat weergegeven een bodyplan, planview en en profileview. Alles op een schaal van 1:50. Het echte schip heeft een lengte van 26 meter, Hole lang zal het model dan worden?

O nog een vraagje. Ik heb alles in PDF gekregen. Heeft iemand tips hoe ik dat zo uitgeprint krijg dat de schaalverdeling klopt?

Bedankt vast voor jullie reacties.

Grt,
Peter

Alles op een schaal van 1:50. Het echte schip heeft een lengte van 26 meter, Hoe lang zal het model dan worden?

lengte model = 26000/50=520mm

Ik heb alles in PDF gekregen. Heeft iemand tips hoe ik dat zo uitgeprint krijg dat de schaalverdeling klopt?

Normaal gesproken moet je pdf's op volle grootte ("actual size") uitprinten, en dan zijn ze goed. Maar ik denk dat je naar een printshop moet om ze echt op volle schaal uitgeprint te krijgen.

Er zit dus geen spantenplan bij het lijnenplan? Normaal gesproken bestaat een lijnenplan uit drie onderdelen, een spantenplan (dwarsdoorsnedes op verschillende langsposities), een bovenaanzicht met waterlijnen (doorsneden op diverse hoogten) en een langsaanzicht met z.g. buttocklijnen (ken even de Nederlandse term niet, sorry), dat zijn doorsneden op diverse langsvlakken op een aantal dwarsafstanden (buttocks) vanaf scheepsmidden.
Of een voldoend goed spantenplan is te maken van de laatste twee hangt sterk af van het aantal waterlijnen en het aantal "buttocks" dat in de plannen is weergegeven, samen met de complexiteit van de romp uiteraard.
Ik zou daar wel naar willen kijken, maar dan moet je me een PB sturen, zodat ik je m'n email kan sturen zodat je de pdf kunt opsturen.

Groet,

Ad Bakker

Back