glitch in 1 servo

Hoi,

Ik heb een t-rex 450 in een agusta a109 romp.
Nadat deze een 1,5 jaar op de plank heeft gestaan zojuist een test hover gedaan.

Maar er komt de hele tijd bij het hoveren een glitch op 1 servo op de kop.
Zet ik de heli op de grond maar laat ik de motor wel draaien dan blijft de glitch terug komen.
Stop ik het toerental dan heeft de servo nergens last van.
De servo reageert verder gewoon goed op de signalen.

Hoe kan deze glitch veroorzaakt worden ? Is het de antenne ?
Want dan zou het toch op meer servo's merkbaar moeten zijn ? Of wellicht de ontvanger (PPM) ? Of toch de servo zelf ?
Of doet de controller mogelijk raar ?

Heeft iemand een hint hiervoor ?

gr

Sebas

Hoi Sebas.
Mijn ervaring luidt:
Als een servo zoiets heeft, dat het dan heel goed de voorbode kan zijn dat betreffende servo binnen afzienbare tijd helemaal de geest geeft en overlijdt.
Ik adviseer je dan ook om betreffende servo nu al op voorhand te vervangen.
En als je het helemaal goed wilt doen dan vervang je ze alle drie tegelijk voor nieuwe exemplaren.
Het laatste wat je wilt is dat 1 servo er tijdens de vlucht mee kapt, want dat kost je geheid je heli.
Vr Gr E

Waarschijnlijk storing op de ontvanger.. Gisteren heb ik zo ook een heli de grond ingeboort (elevator ging helemaal naar voor) Dus ontvanger eens verplaatsen en niet te dicht tegen de belt of regelaar.

Sleutel "ff" twee servo' s om, en kijk of dezelfde servo de tik houd
Als de servo in hetzelfde kanaal de tik dus overneemt, is het iets van storing

Waarschijnlijk storing op de ontvanger ...
Dan zouden alle servo's er last van moeten hebben.

... Als de servo in hetzelfde kanaal de tik dus overneemt, is het iets van storing
En indien niet dat zit het probleem in stekker, bedrading of servo. Kan een slecht contact/breuk zijn in de servo, of slechte positieterugmeldingspotentiometer (leuk scrable woord). Die potmeter kan vervangen worden.

Hoi Allen,

Bedankt voor de reacties. Zou het ook statische electriciteit kunnen zijn ?
Die "FF" is leuk gemarkeerd ja ;)

Alles kan.
Maar eerst dingen uitsluiten.

Statische electriciteit komt voor bij snaarstaarten, en moet natuurlijk eerst opgewekt worden
Dus als jij op de grond al last hebt van die glitches, is het geen statische electriciteit.
Heb je er alleen last van als je vliegt, niet regelmatig achter elkaar, ook niet iedere vlucht (bv een vlucht helemaal niet, andere vluchten 3 keer), dan kun je op het gemak die richting op denken

Statische electriciteit word naar mijn idee een beetje vaak misbruikt als alternatief voor "ik weet het gewoon niet"

Doe eerst de simpele dingen nakijken, dingen die gewoon bewezen kunnen worden
Draai ff die servo's om, zo lang werk is dat ook weer niet

Back