Goede lader + balancer en lipo,s

Ik zoek een goede lader die minimaal 5cell kan laden.

Ik ga vliegen met: Easystar 2200-2500Mah 3cell en
met een cp belt heli.

Standaard zit er een 1800Mah accu in dus in de cp belt kan ik dan ook die 2200/2500 accu,s gebruiken toch.

1----
Goede lader, ik denk dat ik ga voor de ultramat 14+ balancer
Eheli.nl
Eheli.nl

Werkt die balancer op die lader?

2----
Wil lipo,s hier bestellen:
Hobbycity Online R/C Hobby Store :

Vooral 2200Mah lijkt niet te duur.
2500Mah is snel 2x zo duur.
Wat is nu een beetje een leuke lipo voor het geld?

Hobbycity Online R/C Hobby Store : hobbycity 20-30C 2200mAh 3S1P $27.30
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ABF 2200mAh 11.1v 18-23C Lipoly $19.99
Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT D9 G2 2200mAh 3S 20-32C lipo pack $26.95
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 2200mAh 3S1P 20C $23.95
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 2200 3S1P 20-30C Lipoly Pack $26.95

3----

Oke ik zit te denken aan de ultramat 14+ losse balancer maar als ik daar bestel
hebben ze daar dan geen goede laders?
Hobbycity Online R/C Hobby Store : Chargers

De ultramat 14 hebben ze jammer genoeg niet.

4---- Kan iemand me uitleggen wat een balancer nu precies doet.

Hoi,

dit is een ook een goed lader en qua prijs zeker interessant.
0100986IntelliBiPowerSpecial_1.gif

Daar zit namelijk een balancer bij inbgrepen ...

Wat betreft je vraag over Lipo ervaringen, zoek eens op dit forum, de ervaringen zijn zeer wisselend.

Een balancer is om er voor te zorgen dat er geen spanningsverschil ontstaat tussen de verschillende cellen van het Lipo-pakket.

Grtz,
Menno

Dus dat zowel cell 1-2-3

Allemaal 11.1V zijn of om te zorgen dat ze allemaal uiteindelijk evenveel Mah bereiken?

Deze past ook in het rijtje he?
T2M Lader

Dus dat zowel cell 1-2-3 Allemaal 11.1V zijn of om te zorgen dat ze allemaal uiteindelijk evenveel Mah bereiken?

Een balancer zorgt ervoor dat elke cel op dezelfde spanning komt/blijft, volgeladen betekent dit 4,2V per cel voor een lipo. Nominaal wordt voor een lipocel 3,7 V/cel genomen, de packspanning die op een lipo staat is steeds nominaal.

(3,7 V/cel * 3 cellen = ?) !!!

Ik heb straks dus deze lader:

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Mega Power Poseidon-860DS 1~6S Lipoly Charger $106.95

Verder:
1x 1800Mah
2x 2200Mah
2x 2500Mah

Allen 3 cell.

Maar hoe gaat het laden nou in het werk en moet je ze in het begin nog anders laden?

Lees dat bijna iedereen laad met 1C, 2C gaat sneller maar is niet zo goed.

Wat is nu slimmer om op 0.5C of op gewoon 1C te laden?

En detecteerd zon lader nou zelf wanneer hij vol is of moet je hem instellen op tijd en mah?

Kan me voorstellen dat als hij is ingesteld op 2500Mah en een laadtijd voor die lipo dat het niet goed gaat als ik er perongeluk een 1800Mah aanhang.

Of leest hij dat zelf uit?

Gewoon 1C is prima. Die lader slaat zelf af. Mogelijk kun je ook nog een tijd instellen dat hij sowieso moet afslaan.

Hij leest niets uit. Wat hij doet is laden tot een bepaald voltage met de max laadstroom en daarna blijft hij op dat voltage steken en gaat de laadstroom vanzelf omlaag, als het ware. Zodra de accu nagenoeg niets meer 'vraagt', is ie vol.

Over het algemeen stel je bij deze laders niet de capaciteit van de accu in, maar de stroom waarmee je wilt laden.

Dit staat straks allemaal ook in de handleiding die je bij je lader zult krijgen, en was ook eenvoudig op dit forum te vinden met de zoekfunctie ;)

Dat zijn veel vragen, maar laat ik proberen een antwoord te geven.

Standaard wordt een LiPo geladen met 1 C, dus een 1800 mAh accu met 1800 mA ofwel 1,8 Ampere. Een 2500 mAh accu wordt dus geladen met 2,5 A. Sommige accu's kunnen met 2C worden geladen, maar daar wordt altijd bij vermeldt dat dit ten koste gaat van de levensduur.
Laden met 0,5 C is niet echt zinvol. Duurt het laden met 1C al 5 kwartier, bij 0,5 C verdubbeld deze tijd.

LiPo's worden niet op tijd geladen, maar tot een maximale spanning van 4,2 Volt per cel. Een accu van drie cellen wordt dus geladen tot 12,6 Volt. Hier ligt meteen een kans voor het maken van fouten. Als het verkeerde aantal cellen wordt ingesteld op de lader, vooral meer cellen, dan kan het ernstig mis gaan.

Ook de laadstroom moet op de lader goed worden ingesteld. Fouten maken straft zich vanzelf af. Kleine afwijkingen zullen niet meteen tot schade leiden maar grote verschillen kunnen tot brand en explosies leiden.

Bij sommige laders kan, als veiligheid, een maximale capaciteit worden ingesteld die de lader maximaal laadt.

LiPoladers kunnen niet automatisch de laadstroom bepalen zoals Ni-Cd laders dat wel kunnen. Daarom vindt het instellen van de stroom altijd handmatig plaats.

Uit bovenstaande blijkt dat LiPo's laden niet "even" moet gebeuren maar dat er altijd veel aandacht nodig is op te controleren of alle instellingen op de lader juist zijn. Laat je hierdoor niet afschrikken, het is minder moeilijk dan het lijkt, maar nogmaals, hou altijd je aandacht er bij en laadt LiPo's nooit zonder toezicht.

Sommige gebruikers leggen tijdens het laden de LiPo in een brand- en explosieveilige zak. Anderen leggen de LiPo op een onbrandbare ondergrond en dekken deze af met een plastic zak gevuld met fijn droog zand. In geval van brand zou dan het plastic smelten en het zand de LiPo afdekken.

Bij de Schulze LiPoCard wordt het accutype, het aantal cellen en de laadstroom ingesteld op de balanceerconnector. Hier is dus fouten maken door het kiezen van verkeerde instellingen uitgesloten. Een eenmaal goed gecodeerde balanceerconnector zal er na het aansluiten op de lader altijd voor zorgen dat de accu met de juiste instellingen wordt geladen.

Wat is nu slimmer om op 0.5C of op gewoon 1C te laden?

ze zeggen in het begin dat het beter is om een paar keer 0.5 te doen, maar ik heb deze lader ook en dat gaat em dus niet worden.

je kan alleen maar de capiciteit instellen van de accu(2200 mah bijvoorbeeld) en het aantal cellen, als je dan met 0.5c wilt laden gaat dat niet, want als je zegt dat de capiciteit dan 1100mah is dan stopt de lader met laden bij 1210mah(110%) dus hij wil maar 10% over het ingestelde aantal mah's heen. je kunt dus alleen maar met 1c laden met deze lader.

ze zeggen in het begin dat het beter is om een paar keer 0.5 te doen, maar ik heb deze lader ook en dat gaat em dus niet worden.

je kan alleen maar de capiciteit instellen van de accu(2200 mah bijvoorbeeld) en het aantal cellen, als je dan met 0.5c wilt laden gaat dat niet, want als je zegt dat de capiciteit dan 1100mah is dan stopt de lader met laden bij 1210mah(110%) dus hij wil maar 10% over het ingestelde aantal mah's heen. je kunt dus alleen maar met 1c laden met deze lader.

Stel je als je een accu van 2200 mAh met 0,5 C wilt laden de capaciteit dan in op 1100 mAh???

Als dat zo is, is dit niet goed. De capaciteit van een accu veranderd niet als de laadstroom wordt gewijzigd. Als je met 0,5 C laadt, de capaciteit gewoon instellen op 2200mAh (in dit voorbeeld).

ALs je bijvoorbeeld jouw 2500 mAh lipo gaat laden, dan gaat jouw bestelde lader (bij de JUISTE instelling van 2500mAh in de lader) sowieso niet meer dan 1C laden. De lader is op 1C begrenst namelijk.

Stel je als je een accu van 2200 mAh met 0,5 C wilt laden de capaciteit dan in op 1100 mAh???

Als dat zo is, is dit niet goed. De capaciteit van een accu veranderd niet als de laadstroom wordt gewijzigd. Als je met 0,5 C laadt, de capaciteit gewoon instellen op 2200mAh (in dit voorbeeld).

punt is dus dat je geen C rating kan aangeven, als je zet dat de capaciteit 2200 mAh is dan gaat ie met 2.2 ampere(1C) laden.

en als je dan 1100 aangeeft gaat ie dus met 1.1 ampere laden(0.5C) alleen dan kapt ie em dus af als er 110% van de aangegeven capaciteit in zit.

Als ik het goed begrijp zijn capaciteit en laadstroom niet gescheiden van elkaar in te stellen. De lader kiest dus altijd zelf op basis van de capaciteit een laadstroom van 1C. Da's niet echt handig!

Als ik het zo allemaal lees vind ik dat wel best.

0.5C= traag
2C = Je lipo nog sneller naar de dood en
wat wij met deze lipo,s doen is eigenlijk niks meer dan mishandeling.
Leeg raggen en binnen korte tijd weer vol knallen.

Dus 1C is voor bij oke.

Maar al mijn lipos zijn 3 cellen dus welke ik er ook aanhang,
hij laadt gewoon tot een max van 12,6V en klaar.

Ik heb nog zon metalen geld kistje liggen.
Als ik ze oplaad leg ik ze daar wel in.
Als ze zijn opgeladen, zijn er gevallen bekend dat ze dan nog in de fik vliegen? Of kan dit alleen tijdens de lading gebeuren?

Anders leg ik ze allemaal in die geld kist ook als ik ze vervoer.
Lullig als je auto opeens in de fik staat.......

Met deze lader kun je best laden met 0.5C of met 2C, de capaciteitsinsteling is nl. niets anders dan een stroominstelling ;)
Stel je dus 1000mAh in, dan laadt ie met 1A, als je er dan toch een 2000mAh accu aanhangt, dan laadt ie dus met 0.5C en duurt het 2x zo lang voor de accu vol is.
In de handleiding wordt niets gezegd over een tijdsbegrenzing of capaciteitsbegrenzing.

Maakt me zoals ik al eerder zei weinig uit denk ik.

Misschien even goed kijken of 0.5C wel lukt zoals jij zegt fbk maar als jij het hebt getest werkt het dus wel? maar ook al niet.

1C is best oke voor de lipo+ snel zat.
0.5C is toch 2x zo traag en 2C is lipo killing.

Fijn ladertje denk ik.
Zeker omdat de balancer + voeding er inzit, ipv los.

Toch wat fijner op het veld.

Back