Ik ben net bij een modelbouw winkel geweest en heb 2 leuke benzine touring cars gezien, ik wou eerst voor een monstertruck gaan maar ik denk dat ik veel meer plezier heb van een touringcar om dat je veel met afstellen bezig bent enzo en dat lijkt me wel leuk een monstertruck is meer beetje rijden en raggen De 2: HPI Nitro RS4 3 Type SS (met 3cc motor exc. zender en zervos) 369€ Tamiya WRC 2002 (met 2,11cc motor.. Rij klaar) 349€ Zijn ze niet te duur bij deze winkel en is het een goede keus ? Wat zijn de voor en nadelen tenopzigten van elkaar. Ik zelf heb de HPI op 1 staan om dat deze 2 versnellingen heeft en goed spatwater en stof dicht is en 3cc is en is ook nog volledig gekogel lagert. Vertel er maar zo veel mogelijk over Vertel me er wat meer over
Die Tamiya zou ik laten zitten. Tamiya heeft naar mijn mening absoluut geen goede brandstofauto's. (De terra crusher en de TNX misschien uitgezonderd, maar ook de Terra Crusher heeft een niet al te goede motor). Ze zijn enorm duur voor wat je ervoor krijgt, de motoren zijn slechte kwaliteit en slijten snel, ze hebben veel speling in de aandrijving en op het stuur, geen goede wegligging en zijn ook niet snel. Ik bedoel hier dus de onroad auto's. Tamiya gebruikt nu OS motoren, wat een goed en bekend merk is en wat een verbetering zou moeten zijn, maar het slechte brandstof auto verleden blijft te veel aan het merk knagen en daarom raad ik je deze auto af.
bedoel je dit duidelijk te maken?!: Welke winkel bedoel je, misschien is de winkel bij andere mensen bekend en weten ze of de winkel duur is of niet. Kom op, lees de volgende keer eerst je post eens door! Dit is geen normaal Nederlands meer en ook niet nodig. Spelfoutje moet kunnen, maar dit... maar goed: ik heb het niet over een bepaalde winkel, maar over de Tamiya modellen over het algemeen. Die zijn gewoon te duur voor wat je ervoor terug krijgt. Prijsverschillen bij winkels verschilt echt niet zo heel veel over het algemeen.
Het enige wat ik kan zeggen is kijk ook even naar de Mugen msx3. Ik rij zelf met 1 en het is een fantastische wagen en zeer degelijk. Just my 2 cents.
Dirk Jan, Ik ben het niet geheel met je eens, ik heb een Tamiya TGX-Mk1 Pro en dat is een hele goede degelijke wagen voor een starter! Veelal zie ik wagen over de kop gaan, defecte onderdelen etc etc, nou met een Tamiya moet je het heel gek maken! Er staat er hier in Groningen trouwens 1 te koop voor 250EUR. Ik heb er zelf een OS .15 motor opgezet en moet zeggen dat die motor heel goed is en zeker niet langzaam. Tamiya is degelijkheid en daarvoor betaal je een prijs en die is helaas hoog.
Bij PK racing staat ook een Tamiya 2e hands te koop maar DirkJan heeft gelijk, de brandstofauto's van Tamiya is gewoon net iets te veel plastick voor een brandstof.... Als je een veel-rijder bent zal je alle gebreken tegenkomen en wil je meer metalen onderdelen hebben en dan moet je eigenlijk weer terugkijken als een andere auto toch niet beter geweest zou zijn. In idd, de MSX3 is veel auto voor weinig geld.
Nismo, De auto die jij hebt zal misschien nog redelijk rijden. Maar kijk eens wat je ervoor hebt moeten betalen! Alleen de TGX MK1 pro is al een bult geld waarvan ik vind dat dat veel te veel is voor zo'n auto. Bovendien moet je er apart nog een motor bijkopen en dan ben je helemaal duur uit... Voor dat geld heb je minstens een Serpent Impulse Pro en dat rijdt toch echt wat beter. Tamiya modellen kunnen misschien dus wel goed presteren, maar daar hebben ze enorm veel aanpassingen voor nodig, die de Mk1 pro al voor een deel heeft en daar betaal je ook (te veel) voor.
Die auto die ik heb rijd perfect, een mooi stukje techniek en degelijkheid... Tja en het is jammer op te zeggen maar het rijd beter dan een Impulse Pro. Het schakeld rustiger, de wegligging is gelijkwaardig (als je weet hoe je de TGX moet afstellen) en is heel handelbaar! Natuurlijk mist de wagen de topsnelheid van een wagen als een Impulse maar stop er een Fantom FR15 in en je bent een speler in de top! Qua prijs ja ... hierin heb je gelijk.
Sorry hoor maar dit vind ik niet kunnen. :evil: :evil: :evil: :evil: Dirk Jan Er zijn mensen onder ons die heleeas de handicep hebben die men lees- en schrijfblindheid noemt. Nu ben ik een van deze en meneer TNT Nelis ook :!: Ik wil je zeggen dat ik erg teleur gesteld ben in dit soort vabn reacties. Ik dacht dat we hier met z'n allen een leuke forum wilde hebben. NIET DUS. Ik weet het is off maar wilde het wel even kwijt.
Sorry, ik heb er ook last van en begreep niets van de post! 'k weet dat ik zelf veel taalfouten maak, maar lees je post echt even door voor je hem post, dat was duidelijk niet gebeurd!
oke sorry voor het ''brakke'' nederlands ik d8 dat het wel te snappen was eigenlijk maar oke dat zal wel aan mij liggen ik bedoelde: welke winkel ga je, misschien is de winkel wel bekent bij iemand zodat die desbetreffende persoon wat meer over die winkel kan vertellen. (dit is mijn beste ABN)
Heren, ik wil mijn verontschuldigingen aanbieden. Ik wist dat niet en jullie hebben gelijk dat ik ook wat bot uit de hoek kwam. Jullie laten in andere posts zien dat het beter kan, dus vandaar de opmerking, maar ik bedoelde het niet zo en ik heb jullie helemaal niet willen discrimineren om jullie handicap. Nogmaals mijn excuses.
Misschien wel een idee om dat SMS-taal zoveel mogelijk te vermijden.... Je hebt hier immers genog scherm om text neer te zetten
Ik zou jouw TGX Mk1 pro wel eens willen zien concurreren met een Serpent Impulse Pro met NovaMega motor o.i.d of nog beter, tegen de MTX3 met bijbehorende krachtbron. Ik denk niet dat de TGX mk1 pro daar is tegen opgewassen. Ten eerste heeft de auto niet echt een ideale gewicht-pk verhouding. De auto zit tussen 1:10 en 1:8 in en weegt daardoor meer dan een 1:10 (hoeveel opties je ook hebt :twisted: ) Daarentegen gebruiken ze wel dezelfde motoren als in de 1:10 wagens. Bovendien levert de OS 15 CV motor minder vermogen dan een Nova Mega .12 race motor, of een RB concepts o.i.d. en dat terwijl de auto ook zwaarder is. De 1:10 auto's zijn hier duidelijk in het voordeel, ze zijn lichter en hebben ook nog eens meer vermogen. Acceleratie zal dus beter zijn. De topsnelheid van een Impulse Pro of MTX3 zal je ook niet halen en de wegligging lijkt mij ook niet beter. De TGX (welke versie ook) ligt redelijk hoog en zal daardoor meer hellen. Ook hier speelt het gewicht weer een rol, wat de wegligging ook niet ten goede komt. Voor het geld wat jij hebt uitgegeven aan je TGX Mk1 Pro kan je bovenstaande 200mm wel kopen inclusief motor en ik weet eigenlijk wel zeker dat de 200mm auto's ook sneller zijn. Niet om jouw auto af te kraken, maar puur om de aanstaande kopers te overtuigen dat een Tamiya niet echt een goede keuze is als je voor niet al te veel geld toch een goed presterende wagen wilt hebben :wink:
nee ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn maar ik gebruik normaal wel veel afkortingen(sms taal) maar ik maak ook soms de stomste fouten(voor een ander stom voor mij normaal) maar daar kan ik nix aan doen als ik lang lees en denk kan ik wel zo goed als foutloos maar dat is gewoon heel inspannent snappen jullie maar oke weer ontopic
Zonder mij de kwaadheid van de mede-leden op de hals te willen halen :wink: wil ik toch even op dit onderwerp reageren. Zelf rijdt ik, puur recreatief en altijd in m'n uppie overigens, een TGX mk1 rally van Tamiya. Deze heeft toch al heel wat kilometers on- en off road gezien, en niet op een milde manier. Er is sinds begin jaren tachtig altijd wel iets van mijn aankopen van Tamiya geweest en persoonlijk vindt ik de kwaliteit van de gebruikte materialen, kunststof of niet, zeer hoog. Het is toch vrij verbazend om te ontdekken dat zo'n model op topsnelheid een muur ramt zonder dat de wielen en andere onderdelen om je oren vliegen, dat zegt toch wel iets van de kwaliteit. Goedkoop of voordelig is inderdaad anders, onderdelen zijn vrij prijzig en moeilijker te krijgen. Maar daar is de kwaliteit van het gebodene dan ook naar. Verder is het natuurlijk zo dat het hier een model compleet met motor betreft, en wie wat langer meedraait weet dat deze blokjes met duizenden tegelijk uit een grote fabriek in Azie gestampt worden (Tamiya, HPI,Carson). Natuurlijk is de kwaliteit lager dan bijvoorbeeld een OS motor, dat kan ook niet anders. Ze hebben een kortere levensduur maar voor een beginner voldoen ze in de regel uitstekend, men leert zo zo'n motortje af te stellen omdat ze ook vergevingsgezinder zijn dan veel kwaliteitsmotoren. Er kan altijd een rotte appel tussen zitten maar over het algemeen voldoen ze voor een beginner prima. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben het met de overige stellingen wel eens, en Tamiya is inderdaad duurder, maar om Tamiya brandstof auto's meteen maar af te gaan raden en ze als duur speelgoed af te doen, wat door de verhalen ook nog wel eens gebeurt, vind ik iets te kort door de bocht. Als Jelle, de topicstarter, de keuze wil maken tussen een TGX en een HPI, en het verschil in onderdeelprijzen maakt hem niet al teveel uit, dan zou ik niet weten waarom hij met de TGX niet minstens zoveel plezier en voldoening kan hebben dan met een HPI. Hopelijk zijn jullie niet in slaap gevallen, tot zover mijn persoonlijke mening hierover. Jelle, succes met je keuze.
Dat zal ik je vertellen: De HPI gaat standaard minimaal 5 km/u hareder, heeft standaard een veel betere uitlaat, de motor is van dezelfde of van hogere kwaliteit, standaard heeft de HPI al kogellagers en Tamiya niet en het stuur heeft veel minder speling, in tegenstelling tot de Tamiya auto's die allemaal speling in het stuur hebben, behalve een paar uitzonderingen, maar deze zijn vreselijk duur. Bovendien zijn er voor de HPI veel meer optiedelen verkrijgbaar en de onderdelen zelf zijn ook beter te leveren. Ik heb zelf ook meerdere keren met een TGX van een oude maat gereden, dus ik weet waar ik het over heb. De auto was aardig getuned, zoals 2 bak, tuned pipe, koolstof cardanas, andere banden, verhoogde koelkop en nog wat kleine dingen. Totaalwaarde meer dan 700 euro. Ik reed die tijd met een Protech Nitro Tech Tuned version. Brandstofauto van 275 euro, verder nog niks aan getuned toen. Deze auto reed deze TGX eruit... De motoren van Tamiya zijn heel slecht geweest. Ze gebruiken nu OS motoren die beter zijn, maar de vorige motorenlijn was een ramp. Ik heb ervaring met deze motoren, omdat ik een Nitro Rush heb, die standaard met deze motor werd geleverd. Na 2 liter was de cilinder uitgesleten en bij het volgende cilindersetje weer. Ik was hier zo van teleurgesteld dat ik er een Picco motor heb ingezet en nooit meer naar de standaardmotor heb omgekeken. Bovendien hebben deze motoren maar een naald op de carburateur, waardoor ze niet goed afgesteld kunnen worden. Nu is dit wel gebruiksvriendelijker voor de beginner, maar ik weet zeker dat een beginner liever wat meer moeite en tijd neemt om zijn 2 naalds carburateur af te stellen, dan dat hij met een motor zit, die maar niet blijft stationair lopen, omdat er simpelweg geen stationairnaald opzit.
Iedereen die van alles een beetje geproeft heeft en ook van Tamiya zal meestal zeggen dat Tamiya niet de goede keus is. Ik ben ooit met Tamiya begonnen maar zal het verders ook nooit meer kopen nu ik andere merken gezien heb.