Wat kan ik bereiken als ik de “putjes” van de golfbal naboots op een 3D geprint vliegtuig? Groet:Robin
Ik ben ook benieuwd. Wat ik heb geleerd is dat laminaire stroming minder weerstand geeft dan turbulente stroming. Door deze putjes maakt je de stroming turbulent. Echter de stroming zal nooit overal en altijd laminar zijn, met een toenemende invalshoek wordt de stroming turbulent. Er zijn voorbeelden van vortex generators ervoor te zorgen dat de stroming het profiel beter blijft volgen. Ik schat in dat dit een voorspelbaarder gedrag bij hogere invalshoeken geeft, maar wel meer weerstand.
En turbulentie creëert geen lift. Een artikel over putjes en aerodynamica www.rcsoaringdigest.com/pdfs (→ Originals) hogere kwaliteit, maar pas vanaf 2006 i.p.v. 1984 → 2013 → RCSD-2013 → RCSD-2013-07 → 4. A Surprising Bit of Wing Aerodynamics
Mmmmmm. Misschien eerst maar is toepassen op een 3D geprinte surfplank. Surfplank aan het spit. Surfplank zo licht en sterk mogelijk 3D printen in ABS of Nylon. De centrum buis van Carbon. Om mijn jaren negentig Needle board(die roze/gele)te voorzien van een 3D geprinte hydrofoil Fin. En het zwarte windsurf zeil uit te voeren met een “goede” Camber uitrusting. En een grafisch design van een grappige doodskop. In de tussentijd kan ik mooi 20 kilo afvallen zodat mijn Needleboard ontwerp geen duikboot wordt. Of wachten op die mooie dagen van een goede passaat wind te Bonaire (Lac Bay) Groet:Robin
Van aerodynamica weet ik niet heel veel, maar heb wel ervaring met golfballen. Een nieuwe golfbal "vliegt " veel verder een kale bal zonder dimpels. Een kale bal valt zodra de energie van de klap weg is en een nieuwe bal gaat zeker 20 tot 25 % verder. Als een golfbal geraakt wordt met de stick dan krijgt hij backspin dat kan wel 3500 toeren zijn. Een slecht geraakte bal heeft geen backspin een die gaat niet ver en "vlieg" ook niet.
Dus? De golfbal dimpels op zo’n bepaalde manier ontwerpen/vormgeven dat het achterste gedeelte van het Needleboard met een kleine uitvoering (drag) van een hydrofoil het golfbal backspin effect zal kunnen genereren. Groet:Robin Edit:https://www.dumpert.nl/mediabase/7478455/c0ee9211/surfen_zonder_golven.html
Nog even een uitleg van de vliegtuig vleugel(s) Mijn interesse komt van ver in de tijd waar ik net als zo veel andere medelanders de hype van het windsurfen mocht mee beleven. Zo’n 20 jaar later vroeg ik aan de free style jongens en meisjes in 2009 te Bonaire of zij iets zagen in een met een vleugel uitgeruste surfboard. Nu weer zo,n 10 jaar later begint het al een beetje gemeengoed te worden.(denk ik) Lac Bay te Bonaire is op grote oppervlakte zeer ondiep(goed voor leerlingen) en een hydrofoil met een lange ‘master strut’ niet toepasbaar. Zal dan ook graag iets willen ontwerpen met een kleine ‘strut’ . Die strut mag eventueel als vervanging ook terug komen in het ontwerp van de surfboard zelf. Zal al tevreden zijn met een contraptie die 10 of 20% meer lift en stabiliteit kan geven bij het speedsurfen met het oude ontwerp van het Needleboard. Misschien dat de zoutpannen(groen/blauwe gedeelte) van Bonaire met de kleine dammetjes die de golfslag remmen hierbij ook nog een uitkomst bieden. Of gewoon wachten tot het einde van de dag. Mijn ervaring is dat de toeristen dan rond die tijd van het water af gaan ook neemt de golfslag iets af. Een 8.5 tot 10m2 zeil kan hiervoor een oplossing zijn.(15 tot 20/22 knopen) Lac Bay Groet:Robin Edit:En nog even een andere invalshoek....... En na de zomervakantie maar even een paar vragen stellen op het Saxion Fablab. Nog een Edit:Need for speed......... De Cambers kan ik herontwerpen en uitprinten. Mijn oude herrinneringen komen terug. Ik wilde in 2009 de Camber opstellingen via de giek met electronische knoppen en servo’s aansturen! En met mijn grote tenen de onderwater vleugel aansturen. Dat betekent dat de positie van de voeten gefixeerd in de footstraps moeten blijven. Leuk man!
Voor aerodynamica kan je RickNL even een PBtje sturen, die weet het wel. En hydrodynamica is anders, een huid die niet helemaal glad is is sneller. Dat is al getest op speedboten en zeiljachten en ze hadden minder weerstand. Volgens mij is er ook een speciale verf die een soort "sharkskin" geeft. Want het beste voorbeeld is de haai met zijn schuurpapierhuid. Dus je surfplank zou theoretisch harder moeten kunnen met een ruw onderwaterschip. GJ
Dat klopt, vroeger heb ik zeilwedstrijden gewonnen met weinig wind door het onderwaterschip licht op te schuren. Naar ik toen begrepen heb komt het doordat er water in de schuursporen blijft "plakken" de weerstand tussen water en water is minder. Vissen gebruiken hiervoor de slijmlaag.
Ik dacht dat het kwam door miniscule luchtbelletjes die als een soort luchtkussentje werken tussen water en in dit geval, de surfplank. Maar het is een redelijk moeilijke materie, je zou denk ik bij een instituut als Marin navraag moeten doen. Die zullen het vast wel eens getest hebben. GJ
Bedankt voor de input. Dan gooi ik deze er nog even bij. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cavitatie Goed voor het huiswerk......... Groet:Robin Dimpels.
Na de zomervakantie de boel maar even opmeten en/of scannen op het Fablab te Enschede. Groet:Robin Edit:En tijdens de vakantie in Italië deze pagina’s goed bekijken. https://www.thingiverse.com/search?q=Hydrofoil&dwh=625b69bbbe32283
De Spritz Aperol smaakte goed. Eigenlijk is er nog niet al te veel veranderd over het board design in de afgelopen 10 jaar. Nog een recente foto van een (GPS) speed challenge te Fuerteventura. Ook veel verschillende ontwerpen,maar geen Speed needles meer.......Mijn voorlopige conclusie is;speed needles uit de roulatie. Maar goed,het is mijn fantasie om een jaren 80/90 idee nieuw leven in te blazen! Met in het eerste jaar een board design met golfbal Dimpels. Over de gehele lengte van de 3D geprinte surfplank. Het tweede,derde en misschien wel vierde jaar goed kijken naar de vin/vleugel constructie mogelijkheden. 10 jaar geleden dacht ik ook na over ram/scram jet achtige in en uitlaten.(jet ski) Op Markplaats zijn er nog twee oude surfboards te koop,2 voor 10 Euro. Binnenkort maar ophalen en kannibaliserenvoor onderdelen en bekijken voor constructie ideeën. Nog een artikel over Twan Verseput die ook dit jaar weer succesvol is geweest. Twan weegt 103 Kilo! Ik weeg met Flip Flops 99 kilo. Wel denk ik dat Twan iets meer spieren heeft.....En ik iets meer zware botten (vet) Ook gebruikt Twan géén Needle board. http://motion.soulonline.nl/leesvoer/twan-verseput/ En nog een artikel die belangrijke info geeft over enkele data. https://boards.co.uk/features/the-great-speed-board-debate.html Groet:Robin
En nog even terugkomend op het filmpje van de America’s Cup consept.(post 7) Waarbij ik een associatie had met de kopflappen van de Reuzenmanta. Wat nu? Als de mond de jetski motor is.(ram jet/scram jet) En de vleugels van de Manta de fin(nen) Zal een leuk idee zijn voor het ondiepe water van Bonaire,of elders. Nog even een “oud” filmpje over de dynamica van de Manta. En morgen met mijn elektrische mountainbike richting mijn modelbouwwoning(hobbyhut) om daar uit ABS filament alvast een paar gofballlen te 3D printen. Groet:Robin Edit: https://www.explainthatstuff.com/jetskiseadoo.html Met een begin van vormgeving van de body met fin. Zal een paar schetsjes maken...........
Nog een aanvulling. https://www.scientias.nl/hoe-een-va...oating-de-wereld-een-beetje-mooier-kan-maken/ Groet:Robin
Gisteren bij mijn dokter geweest, Die vertelde dat mijn(nog niet 3D geprinte)implantaat om de gecompliceerde sleutelbeen breuk zijn/haar werk goed heeft verricht. Ik hoef niet meer bij de dokter te komen.Het implantaat blijf er gewoon in. Wel heb ik nog last van de omringende spier aanhechtingen en ribben. Dit kan opgelost worden d.m.v. fisiotherapie. Of naar Bonaire te gaan! Eind april zal ik met m’n E-mountainbike voor zo’n 4 maanden naar het kleine eiland gaan.Misschien neem ik het Needleboard ook mee. Doordat ik daar veel meer verschillende lichaamsbewegingen kan uitvoeren zal mijn herstelproces positief worden uitgevoerd. Ook zal ik bij de Wind en Kitesurf locaties aldaar een paar printjes laten zien.(ik “ken” de eigenaren) En natuurlijk rondvragen of men iets ziet in 3D geprinte onderdelen en Boards. Wie weet.De gemiddelde toerist doet zijn/haar ding. Maar merkt op dat de toegepaste lichaamstechniek(stijl) zorgt voor enkele verbeteringen. Behalve dat men zijn of haar stijl aanpast kan men er dan ook nog voor zorgen dat men ter plaatse 3D geprinte onderdelen gaat uitprinten. De toerist gaat dan na de vakantie lekker naar huis met een aangepast product en een STL bestand. Wordt vervolgd,
wat je wil is al geprobeerd. De FMT heeft ooit een model met pepschuim vleugel getest. het model moest origineel niet beplankt of bespannen worden, dus het kale ruwe schuim. ze hebben 2 modellen vergeleken, eentje origineel (ruw) en de andere hadden ze de vlegel bespannen met folie (glad). De ruwe versie kon veel langzamer vliegen dan die met gladde vleugel. Ook met de Holiday van Bravenboer is dat getest en bij de MPX toestellen kun je dat effect ook verkrijgen als je die kleine puntjes eraf schuurt. Gladde huid heeft meer snelheid nodig dan die ruwe huid. Of je met de ruwe huid sneller kan vliegen durf ik niet te zeggen, ik weet ook niet meer of dat in die test zat.
Bedankt voor de input, Tja,je insteek nodigt natuurlijk wel uit om die twee eigenschappen met elkander te combineren in een Solidworks profiel. Hydro en Aërodynamica lijken elkaar een beetje te “bijten” Hoe verenig je die twee turbulente stromingen? Kan je door gebruik te maken van de/een weerstand op het gebied van hydrodynamica op bepaalde posities van een ontwerp de aërodynamica toepassen? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Laminaire_stroming Groet:Robin
Vandaag een artikel op het Nederlandse Nu punt NL over deze: Grappig dat de goede oude surf crackerjack Anders Bringdal zich ook heeft verbonden aan het project..... Groet:Robin