In een ver verleden heb ik misschien wel honderd rompen en bijhorende mallen gemaakt. Allemaal in polyester.
Een paar keer heb ik mij "gewaagd" aan epoxy , de glasvezelmat is veel moeilijker te verzadigen dan met polyester.
Met polyester komen de vezels van de mat los van elkaar zodat ze de moeilijkst vormen kunnen aannemen. Ik dacht dat het styreen hiervoor verantwoordelijk was ( ook voor de stank )
Met epoxy is dat niet zo.
Je hebt dan veel meer kans op luchtbellen. Hoe het zit met de gekleurde gelcoate voor epoxy weet ik niet, geen ervaring mee.
Voor maximale sterkte en stijfheid is het nodig om epoxy tijdens of na het drogen te bakken in een oven. Bij polyester is dat overbodig.
Ook voor het samen voegen van de losse delen is polyester makkelijker en eigenlijk steviger. Na dat de delen uit de mal komen zijn ze aan de binnenkant ( andere kant dan de gelcoat ) nog een beetje kleverig , normale polyester droog sneller als het afgesloten is van de lucht. Er bestaat wel een versie die dat niet heeft , ik meende dat ze daar een soort "was" aan toegevoegde , maar daar is het samenvoegen hetzelfde probleem als met epoxy. M.a.w. men lijmt de delen dan in plaats dat ze één geheel worden.
Nadeel van polyester is de krimp , die is bij epoxy zo goed als niet aanwezig.
Dirk