Graupner Gr-12 Hott

Hallo allemaal, zo mijn eerste postje op dit forum. Mijn naam is Peter en al enige jaren ben ik actief als modelvlieger. Over het algemeen model zweefvliegen. Recent heb ik mijn futaba zender vervangen door een nieuwe graupner mx-12.

Echter om de één of andere reden werken mijn elektro motoren niet meer.
Setup in één van mijn zwevers:

- 4S Lipo 3700
- E-Flite Bec / brushless ESC
- Gr-12 Hott ontvanger
- 3640 3200kv turnigny motor

Wat heb ik geprobeerd: andere motor, andere type regelaar, andere Lipo.

Mijn conclusie is dus de ontvangers (ik heb er meerdere met hetzelfde effect).

Wat gebeurd er?

Zender aan, ontvanger aan (via ESC), regelaar/motor piept (thro off stand). Ik schuif throttle naar voren er gebeurd niets. Schuif throttle terug en de off wordt weer aangegeven door de bekende piepjes.

Iemand enig idee?
 
Ja....heb je wel de servo's op de juiste kanalen in de ontvanger zitten? bij Graupner is het gas kanaal 1, bij Futaba 3 geloof ik. Zie de handleiding van je zender. Denk er om dat je ook de andere kanalen moet aanpassen!

andere optie: bij Futaba is het gas op sommige zenders net andersom. Je regelaar zou kunnen denken dat je hem aansluit met vol gas.
 
inderdaad, controleer in ieder geval je kanalen eens: Graupner heeft een relatief vaste volgorde: 1 Gas (of remkleppen) 2: Aileron L, 3 Elevator, 4 rudder, 5 Aileron R
En ik zou inderdaad ook m'n regelaar eens opnieuw inlezen. Let ook op met je Idle-trim: kan je instellen op uit, stick voor, stick achter of uit. kan ook een invloed hebben...

W.
 
sluit ook gewoon eens een servo aan op je kanaal één, en kijk wat er juist gebeurt, oa met de Idle-trim. desnoods doe je't zelfde met je oude zender...maar volgens mij moet je gewoon de regelaar opnieuw inleren. zit er ook niet nog altijd een verschil op de 'neutraal' stand tussen graupner en futaba??
W.
 
trouwens, proficiat voor je keuze voor de Graupner Hott (ben natuurlijk als overtuigd graupner gebruiker een héél klein beetje bevooroordeeld, haha!)
Mijn MC 32 staat alvast in bestelling....

W.
 
Alleen staat daar helaas geen oplossing.
Nog even een vraagje, werken alle andere servo's en kanalen wel, dus heb je dat probleem enkel met het gaskanaal?
 
Staat misschien op de een of andere manier de throttle-hold aan op de zender? Anders is de uitslag mogelijk sterk beperkt in de software?

Mark
 
Wat heb ik tot nu toe ontdekt?

- servo's werken gewoon en zijn correct aangesloten
- indien ik een servo via kanaal 1 bedien werkt dit
- wat mij nu pas opvalt is dat bij een input naar de motor (throttle naar voren), de spanning op mijn ontvanger terug loopt van 5,7 V naar 3,5 V. Ik heb het idee dat de ontvanger dan afhaakt (zie ontvanger symbooltje ook kort knipperen op de zender);
- al mijn regelaars reageren het zelfde (ik programmeer ze eigenlijk nooit).

Ik zal eens in de handleidingen van die dingen gaan kijken, maar blijf het raar vinden dat ik er nu voor het eerst met me graupner spullen last van heb.

Ga nu ff met me oude setje vliegen (tis zulk mooi weer).
 
Een paar dagen verder en ik heb het probleem eindelijk gevonden. Zoals ik schreef probeerde ik op 1 model verschillende motoren/regelaars om het probleem te vinden. Gefrustreerd ging ik vanavond verder met mijn Simprop L33 solo. En het werkte in één keer. Dat bracht me op het idee dat ik voor het eerste model een andere setup in de zender had gekozen. Een setup (basic settings) met een V-tail /flaps/ailerons (spirit v van staufenbiel). Om de eoa reden is kanaal 1 dan uitgeschakeld.... Waarschijnlijk moet je die weer handmatig toevoegen, wel raar!
 
Back
Top