Graupner Hydropower 26cc

Discussie in 'Speedboten' gestart door XP-Rene, 22 mei 2010.

1. XP-Rene

XP-Rene

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Vandaag heb ik voor het eerst m'n nieuwe speeltje te water gelaten,

Starten en gaan afstellen dus.
    Op zich weinig tot geen problemen in eerste instantie.
    Maar heeft iemand enig idee hoe snel dit zou moeten kunnen varen met de standaard 26cc motor? Ik heb het idee dat hij momenteel niet veel verder komt dan een 30 a 40 km/h.
    Dit moet toch wel veel sneller kunnen?
    De setup is als volgt;
    Motor: Standaard 26cc watergekoeld met watergekoelde uitlaat.
    Zender: GM XG-6i Race 2.4 Ghz.
    Gasservo: Futaba S3152 digitaal 5 kg.
    Stuurservo: Savox SC1258TG 12 kg.

Verder heb ik het idee dat de motor qua toerental nog sneller moet kunnen. Maarja, moet ik hem dan juist armer of rijker gaan zetten?
    Roken doet de motor niet, dus te rijk staat hij zeker niet (tweetakt 1:25).

Alle tips en/of trics zijn natuurlijk welkom.
    Overigens komt de boot wel lekker in planee.

Filmpje: http://www.recajito.com/rcaxel/viewtopic.php?f=7&t=34&start=0

Groeten,
    René

Laatst bewerkt: 22 mei 2010
  2. robin_phaser4rs

robin_phaser4rs

Lid geworden:
    10 nov 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. XP-Rene

XP-Rene

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Kan ik niet vergelijken, dat is hem gewoon. :cool:

4. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Prop met meer spoed proberen...

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Rene,

Voordat de motor is ingelopen, kun je nog weinig over de te halen topsnelheid zeggen, eerst moet alles een beetje 'los' draaien.
    Jas er eerst nog maar een paar tankjes door met een rijke afstelling.

Groeten, Jan.

6. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Mat dat soort motoren ga je nooit niet de 50 km p uur halen .
    T is een leuke beginnersboot , sparen voor een zenoah en een fatsoenlijke uitlaat , dan gaat vast wel wat opschieten .

7. HendricX

HendricX

Lid geworden:
    11 aug 2002
    Uitlaat is zo slecht nog niet .. zit 'm meer in dat WTC-spruitstuk.

En sparen voor een Zenoah ? Zou maar gaan sparen voor een RCMK.

Dán heb je waar voor je geld.

8. XP-Rene

XP-Rene

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Het is geweldig hoor, iemand die net 4 dagen een nieuwe boot heeft voor een Zenoah, RCMT of weet ik veel wat te gaan laten sparen.
    Het doel van dit topic was meer om wat info te kunnen krijgen om de prestaties (eventueel en indien mogelijk) wat op te krikken met de huidige configuratie.

M.a.w, ik ben op zoek naar tips en/of trucs om de performance wat omhoog te krijgen en niet naar een nieuwe motor, uitlaat, spruitstuk.
    Dan was de topictitel wel als volgt geweest:"Welke setup gebruiken voor mijn nieuw aan te schaffen boot".

9. Fuzzy

Fuzzy

Lid geworden:
    31 jul 2005
    René, het is niet als rot advies bedoeld van de mensen...
    Je hebt het over snelheid en proformance en dat zal je uit deze motor niet echt halen.
    Deze motoren zijn erg tam en qua tuning is er helaas weinig te behalen (weet ik uit ervaring). Wellicht is een grotere prop of een prop met een hogere spoed een optie.
    Wat je ook kan proberen is wat met de strut te spelen qua hoogte en hellen en kijken of er met de romp (loopvlak) nog wat te doen is. Veel meer kan je niet doen om de boot harder te laten laten varen.
    Wat een Hydro zeker nodig heeft is aan het eind van de sponson is een turnvin om de boot beter te laten sturen (ipv stuiteren).

Mvg,

John

10. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    hey Rene,

ben net thuis gekomen en lees dat de snelheid van je nieuwe boot je niet echt bevalt, ook heb ik het filmpje bekeken en tjsa, ik kan er ook niet aan onderuit dat ik hem er sneller uit vindt zien dan dat hij voorruit komt,waarschijnlijk is de prijs er ook naar, maar welke snelheden wil je ermee gaan halen? 70? 80? 100? of gewoon 10km harder? 10km harder kan je misschien wel behalen door het één en ander makkelijk aan te passen.ik zou het eens vragen bij de winkel waar je de boot gekocht hebt.

ik denk als je hem zo laat zoals die nu is en ingevaren is,het ook niet veel harder zal gaan.misschien nog een paar km.en als je echt veel meer snelheid wilt zal je misschien toch een motorwissel moeten doen.

11. Hans de H.

Hans de H.

Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Beste Rene,

Het is natuurlijk een pracht boot om te zien en het concept hydroplane heeft waarschijnlijk jouw interesse gewekt. Er wordt ook wedstrijd gevaren met hydroplanes zowel electro als ook met verbrandingsmotor. Ga 'ns kijken bij zo'n wedstrijd en je zult verbaasd staan hoe hard het gaat. En dan heb ik het alleen nog maar over veel kleinere electro aangedreven hydroplanes, laat staan wat de grotere modellen presteren.

Zie dit als een leuke opstap en kijk ook 'ns rond voor modellen die je wellicht zelf kunt gaan bouwen (van tekening of bouwkit).

Hans

12. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    als ik dit filmpje bekijk lijkt het allemaal veel harder te gaan.ze filmen haast op een vierkante meter van erg dichtbij waardoor de snelheid veel hoger lijkt dan het is..

13. XP-Rene

XP-Rene

Lid geworden:
    24 jan 2010
    @Andre;
    Op het filmpje wat je gezien hebt is er nog helemaal niets aan de afstelling gedaan, ik ben er nu 4 keer mee gaan varen en wat in- en afstellingen gedaan en het gaat al vele stukken beter. Het maximale heb ik er nu ongeveer wel uitgehaald denk ik. Ik schat een 50 km/h ongeveer.
    Maar ik ben er verder wel tevreden over hoor.
    Wat ik eventueel wel nog zou kunnen doen is een tuning uitlaat eraan hangen, maar of dat zoveel uit gaat maken...ik betwijfel het.

@Hans;
    Ik heb al redelijk wat filmpjes gezien van electro boten, en ik moet toegeven, die gaan echt als een speer.
    Ik zie wel wat ik verder doe.

Groeten,
    René

14. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Op de film is alles sneller mooier glimmender geiler enz enz .
    Kijk dit filmpje maar s Ed Wave fighter HD Slomo on Vimeo , en vertel me dan s wat de snelheid volgens jouw idee is tijdens deze opname .
    Al die reclames en beloftes met dat soort beginnersboten die 70 km p uur halen afhankelijk van je afstelling , pfffff no way hè .
    Niet rot bedoelt , dat zeker niet , maar je zit ook op t extreme forum en daar kan je zat info vinden over dit soort boten wat eigenlijk altijd weer een tegenvaller is .
    Ik vind t persoonlijk zonde om daar geld aan uit te geven , had dan een knappe gebruikte boot gekocht die je varend kan bewonderen en wel een flinke snelheid haalt .
    Maar dat is MIJN mening .

15. XP-Rene

XP-Rene

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Hallo Eddie,
    Ik heb het filmpje bekeken en ik schat dat deze boot rond de 50 a 60 km/h vaart.
    Ik snap je standpunt ook wel.
    Het is in zoverre een tegenvaller dat ik vantevoren een en ander niet beredeneerd heb voor wat betreft een 26 cc tweetakt. Kijk, qua toerenbereik zal een tweetakt het altijd verliezen tegen een nitro die een 25 a 30.000 toeren draait. Dat haal je met een tweetakt nooit. Dus in die zin valt het tegen. Maar nu ik met mijn boot de juiste instellingen heb ben ik er toch wel blij mee, dus van die kant is het weer geen tegenvaller. En ik kan er altijd nog een andere boot bij nemen, al of niet nieuw/tweedehands, brandstof of electro.
    Overigens heb ik nog een Cat F1 met een 11cc K&B staan, en die gaat vandaag of morgen ook het water in, en ik weet uit ervaring al dat die sowieso een heel stuk harder zal gaan dan de Graupner. Geen idee wat de topsnelheid zal zijn van die boot, misschien ga ik er wel met afgrijzen naar zitten kijken, zo hard dat die gaat, wie zal het zeggen...Dus ik ben voorlopig nog niet uitgespeeld.

Groeten,
    René

16. eddie

eddie

Lid geworden:
    5 apr 2004
    Mijn wavefighter op de film doet met strakker water als op t filmpje om en bij de 83 km p uur !
    De boot met 11 cc K&B moet minstens net zo hard kunnen .
    Zoals eerder gezegd , t is een leuke beginnersboot om aan t gevoel te wennen en de sfeer te proeven en t gemak van een 2 takt motor .

17. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
  18. XP-Rene

XP-Rene

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Gelukkig hoef ik de mijne (de Graupner) niet in het water te gooien.
    Dat is dan weer het voordeel van een koppeling.
    In dit filmpje ging het ook maar net goed...

19. drestar

drestar

Lid geworden:
    6 okt 2005
    zo te zien in het filmpje een prima worp,dat zul je bij deze toch ook moeten doen, ook de motor maakt flink geluid, is weer heel wat anders dan de graupner

20. Jan H. te E.

Jan H. te E.

Lid geworden:
    6 mrt 2010
    Beste René,

Het bouwen van een boot is zeker 'half the fun'. Het leuke van jouw powerboat is dat-ie niet gevaarlijk hard gaat, maar al wel een leuk vaarbeeld heeft. Als jou deze powerboat al plezier geeft, laat staan hoe veel lol je zult beleven als jij je eigen gebouwde hydroplane te water gaat laten. Let wel, dit type boten laat zich van bouwkit relatief makkelijk en snel opbouwen. Je kan er ook voor kiezen van bouwtekening te bouwen, kost ietsje meer tijd :). Succes ermee en wellicht tot aan de waterkant!

Deel Deze Pagina