Vandaag heeft mijn tweedehands aangeschafte Graupner Mini Nimbus (elektro uitvoering) succesvol zijn 2de maiden gehad nadat hij tijdens zijn eerste maiden opeens in een stall kwam en ongelukkig met de grond in aanraking kwam. Het herstel wat hoofdzakelijk de romp betrof, heeft toch wel even geduurd en eigenlijk langer dan ik wilde. Maar ja ik had al 30 jaar geen besturing in mijn handen gehad laat staan gevlogen te hebben dus wat is tijd?
Na een aantal handstarts en kleine aanpassingen waarna alles goed leek te werken crashte ikzelf maar eens tegen de grond voor de afwisseling want tijdens een aanloop voor een handstart en omdat ik in een verborgen kuil stapte ging ik tegen de vlakte maar de Nimbus vloog gelukkig netjes door en lande volkomen uit zichzelf.
Positief:
Ik had graag meer aandacht gehad voor de afwerking van de Mini Nimbus en de inbouw van de besturing maar om eerlijk te zijn vlogen de Euro’s ook snel weg omdat je alles weer opnieuw moet aanschaffen zoals gereedschap maar ook veel (klein)materiaal.
Een lange inleiding maar ook al was het invliegen redelijk kort, ik heb ervan genoten speciaal toen er nog 3 lepelaars in formatie voorbij vlogen en de Mini Nimbus even deel uitmaakte van hun formatie, wat kan zweven toch mooi zijn.
Na een aantal handstarts en kleine aanpassingen waarna alles goed leek te werken crashte ikzelf maar eens tegen de grond voor de afwisseling want tijdens een aanloop voor een handstart en omdat ik in een verborgen kuil stapte ging ik tegen de vlakte maar de Nimbus vloog gelukkig netjes door en lande volkomen uit zichzelf.
Positief:
- De Mini Nimbus stijgt goed met deze motor en de Lipo accu.
- Tijdens een overtrek kwam hij niet in een stall terecht zoals eerst.
- Hij vliegt zowel langzaam en snel en ik kan ook goed steken met hem.
- Rolroeren zijn te agressief (differentiatie).
- Na een duikvlucht klimt het model weer (zwaartepunt).
- Hoogteroer komt niet exact terug naar nul (wip is het probleem).
- Romp opnieuw schilderen (derde poging).
- Decals printen of laten maken.
- Vleugels opnieuw bespannen of (2K) lakken.
- Doorzichtige cockpit maken met een goede sluiting.
- Instrumentenpaneel bouwen.
- Stabilo bouwen van de kernen die @DirkSchipper heeft gesneden.
Ik had graag meer aandacht gehad voor de afwerking van de Mini Nimbus en de inbouw van de besturing maar om eerlijk te zijn vlogen de Euro’s ook snel weg omdat je alles weer opnieuw moet aanschaffen zoals gereedschap maar ook veel (klein)materiaal.
Een lange inleiding maar ook al was het invliegen redelijk kort, ik heb ervan genoten speciaal toen er nog 3 lepelaars in formatie voorbij vlogen en de Mini Nimbus even deel uitmaakte van hun formatie, wat kan zweven toch mooi zijn.