Graupner MX12 en Dragonfly 36

• Topicstarter Topicstarter dragonfly
  • Startdatum Startdatum
D

dragonfly

Guest
Beste forum leden.

Wie heeft er ervaring met een df36 in combi met een MX12. Met name het afstellen van de pitch. Lukt me niet om het goed werkende te krijgen. :(

Ik heb nu een T-Rex (nog zonder motor... :roll: ) en een MX-12.

Heb hem nu volledig ingesteld en volgens mij gaat hij het prima doen. GY401 staat ook volledig klaar en afgesteld. Wat lukt er niet dan??

Gascurves en Pitchcurves kan je toch instellen zoals je wilt?
Leg het probleem eens wat duidelijker uit, misschien dat ik kan helpen.

toevallig heb ik precies de combinatie als jij beschrijft dragonfly.
en het instellen is geen fluit aan hoor:P
vraag inderdaad is iets duidelijk.

Hallo sietse en oscar.

Mijn probleem is als volgd, bij de standaard zender van de 36 heb je bij 0 gas dat je pitch servo in het midden staat, bij 100 gas slaat hij vol naar boven. Als je de invert pitch schakelaar om zet(voor op ze kop vliegen) staat de servo vol naar beneden.
Dit lukt me niet om in te stellen bij de mx12. Hoe hebben jullie dit ingesteld. Tevens krijg ikmet GP brushless motorregelaar niet aan de praat op de R700 ontvanger, op de standaard df36 ontvanger werkt hij wel. Ik wacht in spanning af. Alvast bedankt :)

normal mode
gas: 0 tot 100
pitch: 50 tot 100

Stunt
gas: 100-85-80-85-100
pitch: 0 tot 100

Zo staat het in de handleiding van de T-Rex (ongeveer)

het zou nog best kunne zijn dat alles elektronisch goed werkt,
maar dat de servo's gewoon een ander nulpunt denken te hebben doordat
ze nu op een andere ontvanger zitten. de walkera ontvanger is een
beetje scheel namelijk.
als je de gas en pitchcurve goed hebt staan zoals sietse aangaf,
en alle servo's de goede kan op draaien bij het bewegen van de sticks,
kun je de servo armen van de servo's afhalen en die er recht opzetten.

hoop dat je er zo uit komt.

Heren van het goede leven.

Ik vermoed dat me gas kanaal van me graupner ontvanger stuk is , heb er nu een servo aan gehangen en deze reageerd ook niet op het gas kanaal.
Ik heb me mx 12 als volgd in gesteld.
model sel: Heli ppm
stickmode: 2, thro normaal.
trainer: norm
switch sel: d/r individ, Gear right sw, fl-m left sw
swash type : norm

D/r & exp fabrieks instelling
reversing sw: pit rev. rest normaal
TRAVEL ADJ: Thro H100% L 100%
Pit H100% L 50%
thro cut: inhibit
throt hold : pos 0 off sw left
thro curve (norm) fabrieks instelling (rechte lijn)
pitch curve (norm) fabrieks instelling (rechte lijn)
revo mix (norm) up 0% dn 0%
mx1 thr-> thr fabrieks instelling
mx2 thr-> thr fabrieks instelling

volgens mij staat gewoon je throttlehold of throttlecut aan.
zoek maar op in de handleiding :wink:

oscar bedankt goude tip, ik heb het gevonden van het gas kanaal, maar ik blijf met me picth servo zitten de uitslag is veel te groot. Heb de uitslag al kleiner gemaakt maar werkt niet echt lekker. Hoe heb jij je travel adj van je throt en pitch in gesteld.

gewoon op 100%
maar dan wel een heel kort servoarmpje zegmaar.
wat mij eigenlijk beter lijkt, maar wel minder nauwkeurig, is gewoon
een nomaal servoarmpje nemen maar dan de travel adjust op 50% bv.
met een kort servoarmpje is hij wat sloom kwa pitch.

Probleem heb ik als volgd opgelost, werkt goed op deze manier. :D
pitch 50 60 75 85 100 nu zo in gesteld en pitchservo uitslag beperkt met travel adj. L 30 % en H 70%.
Servo arm staat nu ook haaks op inner rod houder

ja, prima zelfs!

Ik had alleen met de GY401 het probleem dat hij via kanaal 5 (gear) van HH naar normaal switcht. Dat doe je normaal met de "stunt" schakelaar. Ik dacht dus al van sjit, die kan ik dus niet meer gebruiken.
Nou blijkt dus dat je in het hoofdmenu bij [switch sel] die functies op iedere schakelaar kan zetten :D.
Heb nu dus gear op de rechts onder schakelaar gezet. expo van de aileron hoef ik toch niet tijdens het vliegen te veranderen.

Nu heb ik ff 3-punts curves erin gezet (die 2 tussen op clear drukken, dan lopen ze mee)

Normal
Gas: 0 80 80 (dus 0 40 80 80 80)
pitch: 45 50 100

stunt
Gas: 100 80 100
pitch: 10 50 100 (10 omdat de tuimelschijf anders bij flinke uitslagen tegen het frame komt)

net getest, vliegt perfect :D

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem als dragonfly had, mijn gaskanaal werkt niet.
Hoe heb jij dit opgelost? was het omdat de throttle cut of throttle hold op stond?

alvast bedankt mvg.

Rry, het zou kunnen dat je "throttle hold" hebt aanstaan.
Dit kan je oa zien als je kijkt naar de trimlijnen op de display. Als je het gas links hebt bvb en de throttle hold staat AAN dan zie je op de display op de linkse trimlijn voor het gas(verticaal) de 2 streepjes niet staan die aangeven waar je trim staat. Als je de throttle hold schakelaar aan/uit zet dan zie je de streepjes verschijnen of verdwijnen. Je ziet het ook in het submenu [THROTTLE HOLD] waar je ziet welke schakelaar hiervoor gebruikt word (normaal: SW LEFT) en je ziet in dat scherm tevens of hij aan of uitstaat ON of OF.
Maar meeste kans dat je gewoon je gaskanaal moet reversen in het menu [REVERSING SW]. Bij sommige combinaties moet dat, bij andere niet. Bij m'n MX12 moest dat normaal niet maar met m'n Futaba zender moet ik bij al m'n tuigen (vliegtuigen+helies) het gaskanaal omkeren...
De meeste regelaars hebben een beveiliging als je wil starten met het gas open en willen dan niet werken.
Dus reverse het gaskanaal eens en probeer dan nog eens met de stick helemaal onder (gas dus dicht).

Hallo Slome,

Bedankt voor je reacties.
Ik heb dit allemaal geprobeert en niets helpt.
Nu had ik een tijdje terug eens de staartmotor verkeert gesoldeerd (draadjes omgedraait)maar als ik dan de aansluiting aan de ontvanger omdraaide, functioneerde hij normaal.
Als ik nu de aansluiting wel goed insteek in de ontvanger, werkt de gasfunctie wel.
Maar dan draait de staart verkeert omdat de staartmotor verkeerd gesoldeerd is.
Is er een andere oplossing dan de staartmotor opnieuw te solderen?
Ik hoop dat iemand de oplossing weet.

mvg.

Ehh....help me ff begrijpen :s

Je gas werkt wel maar nu gaat je staart verkeerd om ?
Wat hebben die twee met elkaar te maken ? Ze zitten op aparte kanalen en ook al zou je de staartservodraadjes verkeerd om gesoldeerd hebben dan mag dat geen invloed hebben op je gas....en omgekeerd.

Wellicht dat nu de staart met verkeerde draden en nu goed in de ontvanger zit dan een storing teweeg brengt in je ontvanger en dat je dat nu merkt op je throttlekanaal ? In dat geval zou ik gewoon de draadjes van je staartservo weer op de goede manier doen. dan ben je er waarschijnlijk meteen klaar mee.

Back