Ik heb nog geen concrete plannen want ik heb genoeg liggen om te doen maar ik kwam van de week een foto van dit model tegen en ik viel een beetje van mijn stoel dat ik die nog nooit van mijn leven gezien heb Het model niet, het origineel waar deze (losjes?) Op gebaseerd is heb ik óók nog nooit van gehoord En ik ben op slag verliefd! Kent iemand dit ding? Ooit gezien? Mee gevlogen? Ervaring mee??
Dan ken je deze vast ook niet. Van dezelfde bouwers: AKAFLIEG. https://akaflieg-karlsruhe.de/en/ak-x_en/ ook even zoeken bij YT op "AK-X akaflieg" Ik heb hem niet, ook nooit zien vliegen. Behalve op YT. Het is wel een mooie kist.
Ik ken hem alleen van de reacties op diverse forums. De Graupner versie schijnt niet echt geweldig te vliegen. Hij gaat nogal makkelijk in een vrille en starten aan de lijn is ook niet eenvoudig. Er zijn voorbeelden waarbij nieuwe vleugels met een MH45 profiel zijn gesneden die beter presteren.
Geen ervaring mee, want ik vlieg nog maar een paar jaar, op RC-Network is vrij veel te vinden, zowel de Graupner versie, als eigenbouw met grotere spanwijdte zoals deze: Groeten, Jan.
Die kende ik inderdaad niet; nóg extremer dan de SB13....mooi! Die linkjes heb ik al wel gevonden, de eerste pagina van Google zeg maar, maar heel veel is er niet te vinden. Die man van dat filmpje heeft die van hem helemaal scratch zelf gebouwd...knap! De vleugelvorm van de graupner is ook niet echt schaal voor zo ver ik kan zien dus ALS ik hem zou bouwen zou ik toch met een zelf getekende (devwing)vleugel uit m'n laser aan de slag gaan
Lijkt heel erg op iets dat in de jaren 80 vanuit de delta-vliegerij (mijn voorland) ontworpen werd, maar dat had een heel andere naam en slankere vleugel (en kwam nooit verder dan een prototype)
De echte SB13 kennelijk ook niet. Volgens Wikipedia vroeg de geometrie om een enorm torsiestijve constructie en dat was in die tijd moeilijker en duurder om te maken dan een reguliere zwever. Ze hebben er van geleerd wat ze wilden leren en daarna is hij het museum in fegaan
wel mooie kist! veel van die eigenschappen, zijn goed te maken met een andere vleugel idd. het is een beetje lastig om in een paar zinnen duidelijk te zeggen, maar, de vorm van het profiel geeft een soort positief of negatief aandeel voor de stabiliteit. (in het algemeen). bij deze soort kisten, is het de truuk, om het profiel zodanig te kiezen, dat voor een bepaalde stabiliteit, er een redelijke tipverdraaiing is. dan zijn er "vriendelijke" vlieg eigenschappen. die verdraaiing is belangrijk hiervoor (niet te zuinig mee zijn iig). vervolgens, is het dan de bedoeling, dat de kist een "correcte" pitch stabiliteit heeft. bij veel pijlstelling (en verdraaiing), betekent dat dat het profiel, zelf niet te stabiel "mag" zijn. (niet veel s-slag, niet een te groot (positief) moment). dit kan men op elkaar uitzoeken, en weergeven met software. MH45 kon weleens heel goed zijn idd! (eigenlijk kan het nog ietsje beter, verschillende profielen te gebruiken wortel en tippen.) er is zeg maar een "optimalisatie lus" die men zo steeds uit kan voeren. men kan als het ware, de pijlstelling, tipverdraaiing, liftverdeling, moment coefficient van de profielen, zwaartepunt en stabiliteit afstellen. als dit gelukt is heeft men een "geslaagde" combinatie van profiel, vleugel, kist gevonden. dit is dan een best "waardevolle" afstelling die men gevonden heeft. ik zag pas iets @bdoets bedoel je die?
hier een uitgebreid verslag van de eigenbouw SB-13 uit het filmpje (wel in het duits) https://surasto.de/index.php?cat=Modellflug&page=SB13
ah ik keek even naar die site die @flymax postte, heel interessant! daar is een link naar een duits forum thread, die thread is heel leerzaam. dingen die ik al typte, komen daar ook terug, uitgebreid. welke software enz ook. profielen. (ik lees die ook door, en leer er van). ik zou die "optimalisatie" methode goed kunnen demonstreren, als ik het voordoe als iemand meekijkt, die begrijpt dat zo. zo typen is niet te doen, beschrijven van dat praktische proces. ik heb zelf nog een aantal "ontwerpen" van nuri's die ik eens bouw! nog een speculatief voorbeeld, is als men een SB13 bouwt, zonder tipverdraaiing, maar, met een s-slag profiel zoals voor plank modellen. dit is wsl te trimmen! dat die mooi wegzweeft. echter, sturen gaat dan heel slecht, tipstall om de haverklap. niet te vliegen "verschrikkelijk" model dan. dit kan men ook prima aan zien komen, met die programma's (de liftverdeling pieken ver buiten het vleugel midden) ja de Flair zwever, als men met zulke programma's experimenteert, kan men zo al nagaan dat die flap te ver naar buiten, achteren doorloopt. dat "vertrimd" te erg (aanduiken in dat geval). iets anders dat er op lijkt dat men wel in kan denken, is als de remkleppen bij zo'n model, te ver naar buiten zitten. als men ze dan activeert, verliest men draagkracht te ver achter het zwaartepunt. als men dan die remkleppen activeren zou, zou de kist mogelijk kunnen overtrekken in een stall. (of juist aanduiken als ze te ver naar het midden, voren zitten). er is een plek op de vleugel, waar de spoilers dan precies een goed trim effect hebben. dit soort dingen kan men mooi leren van zulke software. (en van modellen bouwen). als de ontwerper die middelen toen had, had hij dit gezien.
Ik heb het Flair filmpje niet echt gekeken maar dat is allemaal inderdaad erg speculatief wat je zegt Mocht ik er ooit aan beginnen moet ik wel goed huiswerk maken voor de vleugel als ik wil dat hij er een beetje schaal uit ziet, maar ik denk dat er genoeg kennis online te vinden is om daar wel uit te komen. Tot die tijd mag hij bij de Pioneer III op de wenslijst
Tja schaal is niet erg mijn ding. Dat is ook meteen mijn bedenking bij de SB13 of de Flair 30 of de Swift: als je ze puur voor RC zou bouwen zou je die hele cockpit weglaten en de hardware binnen het profiel stoppen (wat nog wel kan tegenvallen getuige mijn ervaringen met sommige modellen) of in een veel kleiner rompje. Neemt niet weg dat ik graag meelees als er over wordt getheoretiseerd...
Schaal vind ik vooral leuk voor het vliegbeeld, als hij geen hele nare eigenschappen heeft en niet als een baksteen uit de lucht valt ben ik al blij. Als ik pure vliegprestaties zoek heb ik ander leuk spul in de hangar
Ik heb het nog geprobeerd ook....maar ik kan niet inloggen op dat forum omdat ik te dom ben om letters im te vullen waardoor ik niet door de captcha-filter kom Volgende keer beter
Het verhaal gaat door Die Oostenrijkse SB13 verkoper reageerde niet en alsof het zo moest zijn liep ik op f#c#book tegen een andere aan, in een groep waar ik al een tijdje lid van ben en werkelijk nog nooit eentje voorbij heb zien komen, en daar ben ik meteen op gedoken dus als het allemaal goed gaat kan ik dit draadje binnenkort voortzetten met (af)bouw en vlieg informatie