Graupner SB13

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Justus, 27 okt 2024.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb nog geen concrete plannen want ik heb genoeg liggen om te doen maar ik kwam van de week een foto van dit model tegen

    sb13_01-scaled1000.jpg

    en ik viel een beetje van mijn stoel dat ik die nog nooit van mijn leven gezien heb:eek::eek:

    Het model niet, het origineel waar deze (losjes?) Op gebaseerd is heb ik óók nog nooit van gehoord

    En ik ben op slag verliefd!

    Kent iemand dit ding? Ooit gezien? Mee gevlogen? Ervaring mee??
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Dan ken je deze vast ook niet. Van dezelfde bouwers: AKAFLIEG.
    https://akaflieg-karlsruhe.de/en/ak-x_en/
    ook even zoeken bij YT op "AK-X akaflieg"

    Ik heb hem niet, ook nooit zien vliegen. Behalve op YT.
    Het is wel een mooie kist.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2024
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik ken hem alleen van de reacties op diverse forums. De Graupner versie schijnt niet echt geweldig te vliegen. Hij gaat nogal makkelijk in een vrille en starten aan de lijn is ook niet eenvoudig. Er zijn voorbeelden waarbij nieuwe vleugels met een MH45 profiel zijn gesneden die beter presteren.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Geen ervaring mee, want ik vlieg nog maar een paar jaar, op RC-Network is vrij veel te vinden, zowel de Graupner versie, als eigenbouw met grotere spanwijdte zoals deze:


    Groeten, Jan.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die kende ik inderdaad niet; nóg extremer dan de SB13....mooi!

    Die linkjes heb ik al wel gevonden, de eerste pagina van Google zeg maar;), maar heel veel is er niet te vinden. Die man van dat filmpje heeft die van hem helemaal scratch zelf gebouwd...knap!

    De vleugelvorm van de graupner is ook niet echt schaal voor zo ver ik kan zien dus ALS ik hem zou bouwen zou ik toch met een zelf getekende (devwing)vleugel uit m'n laser aan de slag gaan:thumbsup:
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Lijkt heel erg op iets dat in de jaren 80 vanuit de delta-vliegerij (mijn voorland) ontworpen werd, maar dat had een heel andere naam en slankere vleugel (en kwam nooit verder dan een prototype)
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    De echte SB13 kennelijk ook niet. Volgens Wikipedia vroeg de geometrie om een enorm torsiestijve constructie en dat was in die tijd moeilijker en duurder om te maken dan een reguliere zwever. Ze hebben er van geleerd wat ze wilden leren en daarna is hij het museum in fegaan
     
  8. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    wel mooie kist! veel van die eigenschappen, zijn goed te maken met een andere vleugel idd.
    het is een beetje lastig om in een paar zinnen duidelijk te zeggen, maar, de vorm van het profiel geeft een soort positief of negatief aandeel voor de stabiliteit. (in het algemeen).
    bij deze soort kisten, is het de truuk, om het profiel zodanig te kiezen, dat voor een bepaalde stabiliteit, er een redelijke tipverdraaiing is. dan zijn er "vriendelijke" vlieg eigenschappen.
    die verdraaiing is belangrijk hiervoor (niet te zuinig mee zijn iig).
    vervolgens, is het dan de bedoeling, dat de kist een "correcte" pitch stabiliteit heeft. bij veel pijlstelling (en verdraaiing), betekent dat dat het profiel, zelf niet te stabiel "mag" zijn.
    (niet veel s-slag, niet een te groot (positief) moment). dit kan men op elkaar uitzoeken, en weergeven met software. MH45 kon weleens heel goed zijn idd! (eigenlijk kan het nog ietsje beter, verschillende profielen te gebruiken wortel en tippen.)
    er is zeg maar een "optimalisatie lus" die men zo steeds uit kan voeren.
    men kan als het ware, de pijlstelling, tipverdraaiing, liftverdeling, moment coefficient van de profielen, zwaartepunt en stabiliteit afstellen. als dit gelukt is heeft men een "geslaagde"
    combinatie van profiel, vleugel, kist gevonden. dit is dan een best "waardevolle" afstelling die men gevonden heeft.

    ik zag pas iets
    @bdoets bedoel je die?
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja die bedoelde ik inderdaad! Ff gauw dat filmpje bekijken, pff 22 minuten...
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.178
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Laatst bewerkt: 27 okt 2024
    lecraM en Justus vinden dit leuk.
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah ik keek even naar die site die @flymax postte, heel interessant! daar is een link naar een duits forum thread, die thread is heel leerzaam. dingen die ik al typte, komen daar ook terug, uitgebreid. welke software enz ook. profielen.
    (ik lees die ook door, en leer er van).

    ik zou die "optimalisatie" methode goed kunnen demonstreren, als ik het voordoe als iemand meekijkt, die begrijpt dat zo. zo typen is niet te doen, beschrijven van dat praktische proces.

    ik heb zelf nog een aantal "ontwerpen" van nuri's die ik eens bouw!

    nog een speculatief voorbeeld, is als men een SB13 bouwt, zonder tipverdraaiing, maar, met een s-slag profiel zoals voor plank modellen. dit is wsl te trimmen! dat die mooi wegzweeft. echter, sturen gaat dan heel slecht, tipstall om de haverklap.
    niet te vliegen "verschrikkelijk" model dan. dit kan men ook prima aan zien komen, met die programma's (de liftverdeling pieken ver buiten het vleugel midden)

    ja de Flair zwever, als men met zulke programma's experimenteert, kan men zo al nagaan dat die flap te ver naar buiten, achteren doorloopt. dat "vertrimd" te erg (aanduiken in dat geval). iets anders dat er op lijkt dat men wel in kan denken,
    is als de remkleppen bij zo'n model, te ver naar buiten zitten. als men ze dan activeert, verliest men draagkracht te ver achter het zwaartepunt. als men dan die remkleppen activeren zou, zou de kist mogelijk kunnen overtrekken
    in een stall. (of juist aanduiken als ze te ver naar het midden, voren zitten). er is een plek op de vleugel, waar de spoilers dan precies een goed trim effect hebben. dit soort dingen kan men mooi leren van zulke software.
    (en van modellen bouwen). als de ontwerper die middelen toen had, had hij dit gezien.
     
  12. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb het Flair filmpje niet echt gekeken maar dat is allemaal inderdaad erg speculatief wat je zegt;)

    Mocht ik er ooit aan beginnen moet ik wel goed huiswerk maken voor de vleugel als ik wil dat hij er een beetje schaal uit ziet, maar ik denk dat er genoeg kennis online te vinden is om daar wel uit te komen.

    Tot die tijd mag hij bij de Pioneer III op de wenslijst:thumbsup:
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja schaal is niet erg mijn ding. Dat is ook meteen mijn bedenking bij de SB13 of de Flair 30 of de Swift: als je ze puur voor RC zou bouwen zou je die hele cockpit weglaten en de hardware binnen het profiel stoppen (wat nog wel kan tegenvallen getuige mijn ervaringen met sommige modellen) of in een veel kleiner rompje.
    Neemt niet weg dat ik graag meelees als er over wordt getheoretiseerd...
     
    Terence vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Schaal vind ik vooral leuk voor het vliegbeeld, als hij geen hele nare eigenschappen heeft en niet als een baksteen uit de lucht valt ben ik al blij. Als ik pure vliegprestaties zoek heb ik ander leuk spul in de hangar
     
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb het nog geprobeerd ook:hammer::hammer:....maar ik kan niet inloggen op dat :mad::mad: forum omdat ik te dom ben om letters im te vullen waardoor ik niet door de captcha-filter kom

    Volgende keer beter
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Moet ik 'm voor je kopen?

    Moet je even € 350 naar me overmaken . . . :)


    jan.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het verhaal gaat door:banana:

    Die Oostenrijkse SB13 verkoper reageerde niet en alsof het zo moest zijn liep ik op f#c#book tegen een andere aan, in een groep waar ik al een tijdje lid van ben en werkelijk nog nooit eentje voorbij heb zien komen, en daar ben ik meteen op gedoken dus als het allemaal goed gaat kan ik dit draadje binnenkort voortzetten met (af)bouw en vlieg informatie:thumbsup:
     
    Terence vindt dit leuk.
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Uhh, eerst de Rubin hé:rofl::rolleyes:
     
    Justus vindt dit leuk.
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Eerst de Snowboot zelfs:hammer:
     

Deel Deze Pagina