Graupner Taxi 2400 Nieuwbouw

Ik heb van een bevriend modelvlieger een bouwboosje gekregen om verder af te werken.
Maar heb enkele vraagjes of beter bemerkingen van jullie zijn welkom.

De bedoeling is om op een Taxi 2400 een 62cc tegaan plaatsen zou die kist dat houden?
Ik heb de onderkant, van de romp, al opengemaakt en het motorspand, dat toch een cm dik is, verstevigd met epoxy en glasmat. hopelijk houd hij het!

wat denken jullie ervan? Fototjes volgen nog.

Eigelijk is het voor die prijs een behoorlijk goedkope sleper als je andere alternatieven bekijkt.

Groetjes

Watblief,,,,,,een 62ccm op dat model?
Ik heb samen met een clublid gisteren de motor geplaatst op zo een model, dat motorspant is van waaibomen triplex, dus een 20-26 ccm benxine motor is dan al meer dan genoeg power om het spant niet kapot te trekken. Verder denk ik dat je aan de romp nog wel meer mag gaan versterken waardoor het model alleen maar zwaarder wordt en slechter van zal gaan vliegen.
Het model is gemaakt voor een 20 ccm methanol motor en eventueel een 20-30 ccm benzine motor.

Zorg voor goede aansturingen met M3 draadstangen en zware ballinks. Hou ook het kliksysteem van de stab in de gaten. Misschien kan dit lostrillen?

Standaard hebben we onmiddelijk andere wielen en assen gezet. Als je wil kan ik nog een setje gefreesde assen verkopen, op de uitverkoop van Tam heb ik hun voorraad meegebracht.

Bij het vliegen moet je ook geen volle gas geven, half zal wel al goed zijn :)

Gewicht en zwaartepunt lijken me niet echt het grootste probleem. Met de 26cc, graupner (KS?) stille demper en een reeks accu's vooraan heb ik nog heel wat lood (200gr schat ik) moeten bijvoegen om de taxi welke ik ingevlogen heb, goed te krijgen.

Trillingen en de algemene constructie lijken me eerder een probleem. Tijd zal dit wel uitwijzen.

Ik heb een standaard biglift gevlogen met een Super Tigre 45cc methanol met resopijp. Dan heb je nog dat clark Y profiel, niet ideaal om fors te overpoweren. Bij het gas geven klom het toestel weg als een speer. Vliegen en landen was niet echt het probleem eens je de gewente had.

Ik heb een taxi 2400 met een mvvs 45 omgebouwd tot sleepvliegtuig.
Deze vliegd zeer wenbaar en is eerder staart lastig .
Ik heb wel de richting servo van achter gemonteerd en de stablo verstevigd.

Hallo,

Vorige week een 2dehands Taxi 2400 gekocht, had vrijwel niet gevlogen gezien de staat ervan. Het beest was en is uitgerust met een US-Engines van 38cc.
Heb er al 4 dagen intensief mee gevlogen als sleper voor kleinere modellen (tot 3m span) om te oefenen alvorens groterezwevers eraan te hangen (voor zover er power beschikbaar is).
Een foto met een wieltje minder tijdens de 3de vlucht... :
http://www.aeromodelisme.be/node/32200

De bedoeling is om de motor door een nieuwe Zenoah 45cc te vervangen. Ik dacht wel eerst om het motorspant langs binnen met carbon te verstevigen, en aan de buitenkant te verdubbelen met een deftige multiplex-plaat van 6mm.

Verder wil ik de staartvlakken nog verstevigen met alu-profielen van bij Albatros.

Bij het opstijgen is het behouden van een rechte lijn niet altijd evident, zeker niet met zwever aangehaakt. Oppassen is de boodschap.

Tijdens het sneller vliegen en slepen heeft hij een staartlastige houding (staart naar beneden). Zou het liggen aan de instelling van de motoras (downthrust)? Of moet de vleugelhoek t.o.v. het staartvlak wat aangepast worden? Ik ben er nog niet uit. Echt "gezellig" vliegt ie dus voorlopig niet, maar efficient genoeg als kleinere sleper.

De flaps zijn alleszins zeer efficient : duikvlucht met volle flaps en motor op ralenti zonder te versnellen.

Landen gaat echt langzaam met volle flaps uit en een beetje gas.
Goed afronden is wel echt noodzakelijk om terugbotsen te vermijden (en te vrijwaren van schade).

@patteet : hoe heb jij de stabilo verstevigd??? Er is alleen maar balsa te vinden denk ik. Dus dacht ik eerst wat oracover te verwijderen, hardhout aanbrengen om daarin de alu-profielen in te vijzen.

Olivier
Multiplex Pilatus 2m60-unknown 3.40-Alpina 4001 electro-Alpina 5001-Sun Airtech electro-Rearwin met 45cc in aanbouw sinds 3 jaar-...

Laatst bewerkt:
Motor

Ik vlieg deze kist met een OS FT-160, en heb ruim voldoende power, half gas vliegt de kist al zeer snel, en als je het gas verder opent, zie je nouwelijks toename van de snelheid.

Groet Hans

heb enkele foto's gemaakt
full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back