hallo, ik heb een Robbe Eolo en met een piezo gyro 200 van Robbe op de staart. nu ben ik een beginner en weet dus niet hoe deze af te stellen. hoe test je dit ding trouwens,als ik er mee beweeg (bakje van de gyro)gaat de staart willekeurig bewegen.. groeten,jan
Als je beginner bent en je weet niet hoe je een gyro af moet stellen moet je zeker niet zelf gaan prutsen. Zoek hulp bij een club. Als je hem er verkeerd inzet kan dit tot gevolg hebben dat je heli ongecontoleerd rond gaat tollen met als gevolg een crash. Gr Remco
ok,maar de dichste club is 100 km ver.. ik red het dus op mijn eentje met forums. ik ben wel iemand met veel geduld ,heb de eolo trouwens al een maand en nog niet hoger dan 5 cm van de grond geweest..van voorzichtigheid gesproken 8O . ik heb trouwens ook een grote tuin en probeer hem allen als er nimand bijstaat. nu; als er iemand de instelling mooi verteld red ik het wel. aan de engelse korte handleiding geraak ik niet veel wijs uit. groeten,jan
Je hebt dus gehooverd zonder gyro? Das knap! Giro levert tegendruk, weinig afstellen aan. Heckrotoruitslag in hoover afstellen volgens boekje, gyro-gain op 50% en klaar. Wel je revo-mixcurve goed instellen... MITS de machine basis goed is afgesteld! (Hoover pitch, max/min pitch, gascurve, revomix-curve etc). Ton.
een forum is toch om te helpen? jullie als ervaren piloten doen alles voor alsof het poepsimpel is, ik vraag wel een gedetailleerde uitleg voor de afstelling,zodoende ik echt bijleer... iemand..??
Javan, Het is goed bedoeld... Je geeft alleen wel wat summiere info. Een gyro afstellen is als volgt; je moet de draairichting van de gyro juist zetten, de gain instellen en klaar is weuh kees. De giro test je (een beetje) door de heli bij de rotorkop beet te pakken en op te tillen. Als je nu de heli naar rechts draait moet de staartrotor meer pitch geven tegen de draairichting in. Das alles. Met de gain regel je nu hoeveel de staart word gecorrigeerd. Reageert hij te snel dan minder gain, reageert hij te langzaam = meer gain. Je geeft niet aan of je de rest van de heli goed hebt staan. Het is van belang dat alles klopt, anders zoek je een fout in het ene terwijl het andere de oorzaak is en dan veranderd je (verschrikkelijk verslavende) hobby al snel in een nachtmerrie en stop je met vliegen nog voordat je ben begonnen... En dat wil niemand, een piloot minder Het is het beste (Zo zijn we allemaal begonnen) om je heli te laten afstellen door een kennis/winkelier/mede piloot en dan goed op te letten wat er gedaan word, en diegene de oren van het hoofd te vragen. Zo leer je sneller dan uit het boekje of van een forum... Success, Ton.
ok,ik heb wel iets van te weinig info gegeven.. ik heb deze laten afstellen maar heb eigenlijk aan de gyro gezeten en probeer die terug goed te krijgen.. was niet kwaad bedoeld maar ik leef enkel voor informatie van het net.; alle hulp is dus welkom,ik zou betalen om geholpen te worden maar zelfs in de dichte omtrek is dit niet mogelijk dus moet ik het alleen redden.. gr.jan
Precies wat ik dus ook al zei. Maar als je problemen hebt met die honderd kilometer. Open op het forum dan de vraag wie wil mij helpen met invliegen is er zo iemand gevonden die je kan helpen. Ik wil het ook wel maar dat is zeker meer dan 100 kilometer gr Remco
Kijk eens op www.Airtoi.com daar vind je ook een link met belgische clubs en het lijkt mij zeer sterk dat er geen club in jou omgeving is. Helaas heb je als woonplaats Belgie opgegeven dus kan ik niet voor je zoeken.
ok dutchhelipilot ,ik heb de vraag gelanceerd,ondertussen zou ik toch graag een antwoord krijgen over de afstelling van mjn gyro..moet de staart eerst op de normale wijze op de servo rechtgezet worden en daarna de gyro ertussengestoken worden of anders???.
Nee je moet de servo recht zetten met de gyro ertussen. Stuur dan je heli naar links en let op welke kant je servo opgaat. Pak je heli op en draai hem met een schok naar links de servo zo nu de ander kan op moeten gaan. Als dit niet het geval is moet je de gyro andersom in je heli monteren. Let op de as van gevoeligheid. De sticker moet op zijn kant zitten. Ga nu vliegen. Als de staart heen en weer wiebelt is de gain te strak moet je de potmeter minder draaien. Doet hij niet wiebelen (oscilleren) kan je hem verder open zeten tot net voor het moment van oscilleren. Zie ook http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-8096.pdf Gr Remco
als je dat allemaal zelf gaat doen zonder hulp is het hoe dan ook straks afgelopen met de eolo. al moet je 200 km rijden, een dagje leuk met andere piloten die je helpen en davies geven en je heli goed afregelen is goud waard. ik ben er 100% van overtuigd dat dals jij niet weet hoe je een gyro af moet stellen dat er ook geen bal klopt van al het andere, compleet symetrische afstellingen, geen subtrims, throttle/gas curves, revo mis en noem maar op. zoals remco al aangeeft ZOEK HULP en leer daarvan, en dan kun je daarna zoveel alleen proberen als je wil. een perfect afgestede heli vliegt zoveel malen beter dan een slecht afgestelde. grt gerard.