beste modelbouwers, ik ben een plastic kit bouwer die nu voor het eerst een poging doet in houten modelbouw. hier weinig tot niks vanaf wetend heb ik na wat zoeken op het internet een model aangeschaft van MANTUA de ARM 82 een kit waarvan ik dacht dat deze om mee te beginnen niet al te ingewikkeld zou zijn, en waar naar mijn mening zo'n beetje alle aspecten van het houten boot modelbouw (touwen,zeilen en dergelijke) aan bod kwam. ik heb mij nog nooit zo vergist en loop nu gelijk in het begin al vast omdat ik dacht dat (net zoals bij plastic kits ) er een stap voor stap instructie bij zou zitten....FOUT!!! ik heb echt geen idee wat ik moet doen maar ik vind de kit te duur om het gelijk al op te geven. is er misschien onder jullie iemand die in of rond den haag woont en het niet erg vind om een zaterdag bij mij thuis te helpen hiermee? ik denk als ik een beetje begeleiding hierin krijg dat het me wel lukt en doe daarom een beroep op jullie. groetjes Johan
Beste Johan. Met alleen de kreet 'HELP!!!' bereik je hier weinig mensen. Bijna elke dag staan dat soort uitroepen op het forum, en vaak gaat het om hele 'lullige' dingetjes die de topicstarter zelf al had kunnen uitzoeken in de tijd dat hij de hulpvraag schreef. Maar dat terzijde. Even googelen op de naam van de kit bracht me bij de website van Mantua, en wat lees ik daar? "The Mantua kit features the following: A plank on frame hull construction, building plans with general details, English instructions, walnut or lime planking, wooden masts and spars, brass, walnut and boxwood fittings, etched brass details, rigging cord and sails. All sheet ply sections are laser cut for accuracy." Kortom: als de tekeningen er niet bij zitten: één mailtje naar Mantua en ze kunnen worden opgestuurd. Of naar de webshop natuurlijk. Verder is hier een subforum waar 'houtbouwers' op aanwezig zijn; wellicht dat die je kunnen helpen.
Klopt inderdaad, ik heb geen ervaring met houten schepen, maar na 1 seconde Googlen vind ik dit model, met de vermelding dat er een Nederlandse handleiding bij zit. Dus je hoeft het echt niet zelf uit te vogelen, het lijky gewoon te missen. https://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=2_92&products_id=2680
Johan, bij een houten kit zit geen stap voor stap bouwplan bij zoals in een plastic kit. simpelweg omdat niet alle onderdelen netjes zijn genummerd , maar er zit zeker een stuk lijst bij waarop de nr's staan die ook op de bouwtekening staan. Stap 1 is dus alles netjes sorteren en kijken welk nr bij welk stapeltje hoort. Daarna kan je op het stappen plan dat bij de kit zit zien welke onderdelen je eerst nodig hebt en hoe je te werk moet gaan. Als je echt een plan nodig hebt waarop staat nr ... kleven op die plek vrees ik dat je inderdaad beter terug naar een plastic kit overschakelt. Betere oplossing is meerdere bouwverslagen zoeken op dit forum onder "Bouwverslagen historische schepen" en deze eens aandachtig lezen. Ben er zeker van dat het jou dan ook gaat lukken dit schip te bouwen. Succes alvast