Het gaat gebeuren!

• Topicstarter Topicstarter Vinnie0001
  • Startdatum Startdatum

Coaxiaal of CP?

• Total voters
    37
V

Vinnie0001

Guest
Vroeger heb ik met rc autootjes gereden en was mijn droom altijd een rc heli. Na wat sparen, veel kijken, lezen en praten heb ik afgelopen weekend de beslissing genomen...

Ik wil een RC Micro Heli!

Voornamelijk omdat ze nu wel binnen mijn prijsbereik liggen.

Natuurlijk neuzen, vooral op dit forum, wat een goede aanschaf gaat worden. Mijn keuze is nog niet helemaal bepaald omdat er overal voors en tegens zijn.
Morgen ga ik de uiteindelijke keuze maken.

De één roept: Neem een Coaxiaal.
De ander: Neem een FP of CP.

Mijn verstand zegt: Neem een Lama V4
Mijn gevoel zegt: Neem een HB King 2

De eerste is goedkoper (alleen al in aanschaf), de tweede gaat zeker meer kosten dan alleen de aanschaf. De tweede is naar mijn idee een veel grotere uitdaging. Daarnaast vind ik het toch wel belangrijk dat ik er buiten mee kan vliegen.

Na het lezen van verschillende threads over de HBKing2 en de verschillende filmpjes denk ik dat mijn keuze hetzelfde als BanditNL zal zijn. Je kunt er (met niet te veel wind) buiten mee aan de slag en er is gewoon veel informatie over te krijgen. Iedereen raadt een Coaxiaal aan maar uiteindelijk kiezen een aantal beginners toch voor een CP.
In dat geval zullen vele uren simmen en achter mijn oren krabben een feit worden. (Zo komt het op mij over in elk geval)

Waarom dan deze post? Tja, ik hoop echt goed voorbereid de winkel binnen te stappen en mezelf te behoeden voor misstappen/valkuilen.

Zodra de koop gedaan is zal ik dat hier posten. Alle personen die hier actief zijn, bedankt voor (toekomstige/al geplaatste) de tips!
Ik hoop er uiteindelijk net zo veel plezier aan te beleven als jullie!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, als je maar weet dat je vele guldens aan onderdelen kwijt zal zijn, dat het je heel lang gaat duren voordat je uberhaupt een beetje fatsoenlijk kan hooveren en dat je maanden op de sim moet gaan doorbrengen:

Koop een King 2. En koop vervolgens een Lama, en als laatste een picooz (voor op kantoor).

een lama : kan je mee leren sturen, en het ding blijft stabiel in de lucht. Maar dit is nog niet echt heli vliegen want je hoeft geen balans te houden. Hiermee kan je direct vliegen en nog redelijk goedkoop.

een king : geinige heli, naar mijn mening wel een hoop gepruts om het een beetje goed vliegend te krijgen. Kost veel onderdelen etc.

fixed pitch : dit is balanceren, goedkoop, en een grappige start van het vliegen.

In mijn mening kan je beter zo beginnen ;
- lama aanschaffen en leren te sturen, zo heb je snel een hop fun en zakt de moed je niet in de schoenen.
- daarbij een sim op de kop tikken, en daarop oefenen
- als je dat goed onder knie hebt even wat euro's meer uitgeven en een goede heli kopen ; lees ; geen halve gare electronica, losse verbindingen, onstabiele montage etc.

succes

Laatst bewerkt:
ben je van plan ook een goede sim aan te schaffen ? Dit is eigelijk onmismaar in het heli gebeuren. De prijs van de sim haal je er makkelijk uit.

zonder sim : zeker een coax heli, je hebt nu de grotere soort, hiermee kan je eveneens buiten vliegen.

met sim : ook een coax indien je direkt aan de slag wil. de stap naar CP zal dan met de sim wat makkelijker gaan.

FP vind ik zonde van het geld.

nog een tip, je vind dikwijls koopjes van een occasie mini titan voor rond de 300 euro. Indien je op de sim soortgelijke heli's kunt vliegen is het te overwegen dit aan te schaffen. Onderdelen zijn heel goedkoop.

Thanks

Dank je voor de reacties. Zeker op zo'n korte termijn!

Mijn mening en volgorde :

1- lama coaxiaal
2- simulator
3- CP heli , bv. esky belt cp

Ik heb zelf een andere weg bewandeld:
1- lama coaxiaal
2- lmh corona 120 FP heli
3- robbe spirit pro CP heli + af en toe simulator

Nu vlieg ik met een mikado logo 10 3D / esky king v2 / 3DX500 / TT mini titan E325

Om wat gevoel te krijgen voor een besturing is de lama coaxiaal prima om mee te beginnen, maar kan alleen buiten vliegen bij bladstil weer.
Realiseer je wel dat deze heli niet zo snel als een cp heli reageert op jouw stuurcommando's. De heli is namelijk heel erg eigenstabiel. Je moet actief iets doen om een bepaalde kant op te BLIJVEN vliegen. Tenminste , dat is mijn ervaring. Maar dat is natuurlijk prima geschikt voor beginners.

Als je het leuk vind kun je verder gaan of de heli weer verkopen en heeft het je niet zoveel geld gekost.

Op een sim kun je heel goed het gevoel krijgen voor hoe een CP heli aanvoelt. Je kunt er prima het hooveren mee leren.
Tegenwoordig zijn deze zo goed , ze voelen net zo aan als een heli "in het echt" .

Daarna komt de uitdaging van het bouwen en vooral afstellen van een CP heli. Aangezien ik alles zelf heb 'uitgevonden' (vind ik leuk) heb ik stap voor stap met heel veel geduld de heli veilig vliegend gekregen en was dan ook apetrots !

Nu ben ik zover dat ik veilig wat rond kan vliegen. Ik zie wel aan mensen om mij heen die veel meer (kunnen) vliegen dat zij het sneller onder knie krijgen dan ik.
Oftwel; oefening baart kunst .
Tenslotte haal je je rijbewijs toch ook niet binnen 1 dag .....

Het is gebeurd!

De keuze is gemaakt...:D:D:D

Het is toch een E-sky lama V4 geworden. Op jullie aanraden en die van de verkoper.
(Aannemende dat Wilhelm-Jan een beetje sarcastisch was...:wink:)
Het schijnt dat met bladstil weer, de lama v4 ook wel buiten kan vliegen.

Hij zal deze week binnen zijn... Ik kan niet wachten!:grin:

Wat de sim betreft, zoals ik het nu begrepen heb, zit die er bij. De verkoper zei dat ik hiermee ook kan leren vliegen met een king 2 of belt CP.
Als de hobby leuk blijkt zal ik uiteindelijk wel een Belt CP bestellen.
Heb ook gelijk een setje blades en 2 landing skits besteld + 2 extra accu's en heat sinks voor de motoren omdat ik daar nu wat korting op kreeg.

Zodra mijn eerste ervaringen er zijn zal ik ze posten.

Goeie keuze!!

Ik heb zelf nu de volgende stappen genomen:
1. Silverlit PicooZ
2. Esky lama v3
3. Esky honeybee FP

Nu kan je stap 1 wel overbodig noemen :) De PicooZ is speelgoed, maar wel grappig. De Lama is voor mij echt wel de juiste keuze geweest. Je leert snel vliegen, en het blijft leuk om hard door de kamer te scheuren. Ik kan nu ook aardig met een FP vliegen, maar ik ben blij dat ik dat niet als eerste stap heb gedaan. Het is zoveel makkelijk om nose-in te leren vliegen met de coaxiaal. En als je dat dan perfect kan, dan is het ook wel met de FP te doen (zonder al te veel schade).

Wat betreft buiten vliegen: verwacht er niet teveel van. Ik heb 2 keer buiten gevlogen met mijn lama en het moet dus echt bladstil zijn. Bovendien voel je je met zo'n kleine heli met lage snelheden een beetje verloren op een groot veld. Ik denk dat het wel leuk is in de tuin op een mooie zomeravond. Zie de lama maar echt als binnen-heli. Daar is ie perfect voor!! Als je naar buiten wil moet je echt een FP of CP hebben.

De keuze is gemaakt...:D:D:D

Het is toch een E-sky lama V4 geworden. Op jullie aanraden en die van de verkoper.
(Aannemende dat Wilhelm-Jan een beetje sarcastisch was...:wink:)
Het schijnt dat met bladstil weer, de lama v4 ook wel buiten kan vliegen.

Haha :) Goede keuze een Lama. Prima dingen, blijft lang leuk en je kan altijd er wel mee vliegen zolang je vriendin/vrouw/moeder/hond/kind/andersoortighuisdier er tenminste niet panisch van wordt.

Maarem, ik heb eerst een King2 gekocht, erna een lama en uiteindelijk een picooz. Met de King 2 heb ik een beetje lren hooveren, en erna met de lama leren vliegen, door mn ervaringen met de lama (en de vele sim uren) kan ik nu een stuk meer met de king2. Vooral omdat de lama zo stabiel is kan je er prima mee leren vliegen en nose-in hooveren ed zonder bang te hoeven zijn dat het met 1 foute beweging helemaal fout gaat.

Ik heb dus afgelopen weekend ook een Co Commanche gekocht van E-Sky. Voor een beginner goed te doen (is wel afhankelijk van je huiskamer:D:D). Wel al een paar rotorbladen vernield, maar dat hoort erbij. Verder een heel stabiel ding. De Co Commanche heeft dus hetzelfde binnenwerk als een Lama V4. Kun je nog veel plezier van hebben!!

Groeten,
Willem.

Vandaag binnen gekomen!

Als een kind zo blij was ik dat ik die mooie glimlach van de doorweekte vrouwelijke postbode voor mijn neus zag met een doos waarin het de lama verpakt zat!

UITPAKKEN!!!

Alles was aanwezig. Een klein puntje: De batterijen voor de zender waren leeg. Voor de rest is alles zoals afgesproken binnengekomen.

De batterijen aan de lader gehangen en de sim op de pc geïnstalleerd. Aan de slag met de simulator. Die werkt helaas niet met windows Vista... Zal moeten kijken of er een patch voor is denk ik. Gelukkig heb ik nog een 2e pc met xp en daar werkt hij wel op. Dat was het moment waarop ik alle antwoorden over schades etc. goed ging begrijpen. Het valt niet mee... Maar uiteindelijk kreeg ik het een beetje onder de knie.

PLING! Batterij is vol!!!
Ik kon het niet laten en ben gelijk met het nieuwe speeltje aan de slag gegaan. Ook dit was even wennen. De besturing was namelijk anders dan ik met de sim geoefend had.

Uiteindelijk met een paar keer hoppen is het me gelukt om een tijdje te hooveren. Twee batterijen later bleek zoals die van elke beginneling mijn huiskamer toch ook echt iets te klein...
Fikse crash. Een breuk in een van de bladen tot gevolg hebbende. Bij het checken had ik ineens een stukje van het betreffende blad tussen mijn vingers... Hmm, gelukkig had ik nog wat extra setjes besteld.

Toch even proberen of hij het zo ook doet? Tuurlijk, hij vliegt gewoon verder! Geen probleem! Haha Ietwat onstabieler maar toch!

Ik moet zeggen, dit goed onder de knie krijgen gaat een leuke uitdaging worden! Ik kijk nu al uit naar het volgende moment!

Vandaag binnen gekomen!

Als een kind zo blij was ik dat ik die mooie glimlach van de doorweekte vrouwelijke postbode voor mijn neus zag met een doos waarin het de lama verpakt zat!

UITPAKKEN!!!

Alles was aanwezig. Een klein puntje: De batterijen voor de zender waren leeg. Voor de rest is alles zoals afgesproken binnengekomen.

De batterijen aan de lader gehangen en de sim op de pc geïnstalleerd. Aan de slag met de simulator. Die werkt helaas niet met windows Vista... Zal moeten kijken of er een patch voor is denk ik. Gelukkig heb ik nog een 2e pc met xp en daar werkt hij wel op. Dat was het moment waarop ik alle antwoorden over schades etc. goed ging begrijpen. Het valt niet mee... Maar uiteindelijk kreeg ik het een beetje onder de knie.

PLING! Batterij is vol!!!
Ik kon het niet laten en ben gelijk met het nieuwe speeltje aan de slag gegaan. Ook dit was even wennen. De besturing was namelijk anders dan ik met de sim geoefend had.

Uiteindelijk met een paar keer hoppen is het me gelukt om een tijdje te hooveren. Twee batterijen later bleek zoals die van elke beginneling mijn huiskamer toch ook echt iets te klein...
Fikse crash. Een breuk in een van de bladen tot gevolg hebbende. Bij het checken had ik ineens een stukje van het betreffende blad tussen mijn vingers... Hmm, gelukkig had ik nog wat extra setjes besteld.

Toch even proberen of hij het zo ook doet? Tuurlijk, hij vliegt gewoon verder! Geen probleem! Haha Ietwat onstabieler maar toch!

Ik moet zeggen, dit goed onder de knie krijgen gaat een leuke uitdaging worden! Ik kijk nu al uit naar het volgende moment!
Hey Vincent,

Gefeliciteerd!!!
Dat ie ook met een beschadigd rotorblad vliegt heb ik ook al ervaren. Maar met 4 hele bladen vliegt ie wel een stuk rustiger.
Als je het hooveren eenmaal in de vingers hebt moet je maar eens proberen om nose in te hooveren. Als je dat in je huiskamer doet, zorg dan dat je voldoende reserve bladen hebt ;);) Je moet dan namelijk precies andersom gaan denken. En dat is in 't begin best lastig.

Ik heb gisteren de body besteld van de Lama V4. De Commanche vind ik qua model toch niet echt geweldig. Maakt voor het vliegen niets uit maar als je dan toch vliegt, dan maar in stijl :p:p:p

Groeten,
Willem.

Gefeliciteerd!!!
Dat ie ook met een beschadigd rotorblad vliegt heb ik ook al ervaren. Maar met 4 hele bladen vliegt ie wel een stuk rustiger.
Als je het hooveren eenmaal in de vingers hebt moet je maar eens proberen om nose in te hooveren. Als je dat in je huiskamer doet, zorg dan dat je voldoende reserve bladen hebt ;);) Je moet dan namelijk precies andersom gaan denken. En dat is in 't begin best lastig.

Ik heb gisteren de body besteld van de Lama V4. De Commanche vind ik qua model toch niet echt geweldig. Maakt voor het vliegen niets uit maar als je dan toch vliegt, dan maar in stijl :p:p:p

Ja Willem, ik heb gelijk nog maar wat extra bladen besteld en ook gelijk een setje extreme want die schijnen langer meer te gaan, maar die zullen dan weer wat minder prettig voor het meubulair zijn.;)

Heb hem inmiddels van de grond op de tafel kunnen zetten.:D Maar ga nu effe het mandje in en de batterijen weer laten laden.

Wat de comache betreft, die heb ik dus ook nog in gedachten gehad, vind hem wel heel stoer. Op aanraden van de verkoper heb ik toch deze genomen. De landing skids zijn wat degelijker en de body is makkelijker voor het verwisselen van de accu. Er schijnt ook een airwolf body voor te zijn trouwens.:cool: Maar ik gebruik deze body gewoon totdat hij in de kreukels ligt.

Echt waar je hebt niets te veel gezegd, wat is dit leuk zeg!
Groetjes!

Ja Willem, ik heb gelijk nog maar wat extra bladen besteld en ook gelijk een setje extreme want die schijnen langer meer te gaan, maar die zullen dan weer wat minder prettig voor het meubulair zijn.;)
Groetjes!
Precies. En dat is dan ook de reden waarom ik het voorlopig even bij de standaard bladen hou. Ik moet er niet aan denken dat ik met een setje Extremes een gat in m'n leren bank zaag. Dan weet ik wel waar ik die avond slaap, samen met m'n heli ;-);-);-)

Is inderdaad een hele bak lol voor weinig geld. En ook de onderdelen kosten weinig, mocht je eens iets nodig hebben.
Ik heb m'n reserve bladen bij Aerotronic besteld. Goedkoop en erg snel geleverd. Vorige week zaterdag (voor Pasen) besteld, afgelopen dinsdag al in huis. Welkom op AeroTronic.nl : AeroTronic Esky Onderdelen & Helikopters; Snel en Betrouwbaar!.

Groeten,
Willem. (die op zoek is naar een iets grotere oefenruimte :p)

Ik heb m'n reserve bladen bij Aerotronic besteld. Goedkoop en erg snel geleverd. Vorige week zaterdag (voor Pasen) besteld, afgelopen dinsdag al in huis.

Hey Willem,

Ik heb ze via V-nix - The Trendsetters besteld. Een dag nadat zij het geld binnenhebben is het al in huis. De prijsstelling is dan weer wel ietsje hoger, maar ontloopt elkaar niet echt veel denk ik. De verkoper was gewoon heel vriendelijk en behulpzaam en dat vind ik ook veel waard!

Hey Willem,

Ben natuurlijk gisteren weer aan het vliegen geweest. gisteren 2 bladen gesneuveld. Het totaal staat nu op 4 bladen. Heb ook de Xtreme bladen binnen, als de anderen op zijn denk ik toch dat ik die er op zet.

Heel vreemd maar naar mijn idee zijn die helemaal niet zo veel steviger dan de standaard.... We zullen het wel zien. :grin:

Ik ga zo even een koffer kopen waar ik alles in kwijt kan. De Lama zelf, de zender en de onderdelen + gereedschap. Zo kan ik hem meenemen naar vrienden of naar een plekje om te vliegen en heb ik gelijk alles bij de hand.

Als ik het heb zal ik wel een foto op deze thread zetten!

Groetjes Vincent.

Koffer gekocht !

Hey hallo!

Wilde even mijn net ingerichte koffer laten zien:

HeliKoffer1.jpg

HeliKoffer2.jpg

Het piepsschuim waarin hij geleverd werd heb ik op maat gesneden van de koffer. Met een beetje puzzelen paste hij precies! Zo blijft hij lekker stevig liggen tijdens transport. :rolleyes:

Ziet er sjiek uit!!
Moet me ook maar eens zoiets opzoeken. Alleen die truuk van het piepschuim zal bij mij niet werken. Ik heb 'm namelijk gekocht als Commanche en daar past de Lama V4 niet in :(:(:( Maar daar komt wel een oplossing voor.:idea::idea::idea:

Groeten,
Willem (die nog steeds op zoek is naar een iets grotere oefenruimte...)

Back