Het ultieme crashbestendige ontwerp ?

Hallo forum !

Begin van dit jaar ben ik begonnen met vliegen met een Easystar.
Enthousiast geworden door het lezen van dit forum (!!) heb ik daarna een paar depron rolroer trainertjes getekend en gebouwd.

De grootste lol vind ik om zelf iets ontwerpen en te bouwen maaar .... dan moet het ook vliegen natuurlijk !
In dat laatste ben ik nog niet zo handig .... dus veel crashen en nog veeel meer tape ! ;)

Eigenlijk ben ik op zoek naar een ontwerp wat ik kan vliegen en crashen (!) tot ik een ons weeg !
Mijn eerste depron modelletjes waren stick-achtige bouwsels. Als laatste heb ik een Easystar-achtig iets (motor achter de vleugel) gebouwd omdat ik steeds schade had aan de prop. Maar dit wordt door het verplaatste zwaartepunt vrij zwaar en groot.

Wat is nou het ULTIEME crasch bestendige ontwerp ??

Ik zit te denken aan max. 80 cm spanwijdte en +/- 250 gram. Langzaam vliegend en "normale" constructie qua stabilo, kielvlak, rolroeren.
Dat zeg ik omdat vliegende vleugels (of hoe noem je die?) volgens mij erg snel zijn en moeilijk te besturen voor iemand die voor het eerst met rolroeren vliegt (of is dat niet zo ?)

Alle suggesties zijn welkom. De winnaar wordt gebouwd ! :p :p

En ja ik weet het... je moet lid worden van een club (gebeurt vast nog wel eens) en je kan met een simulator oefenen (toch niet zo leuk als in het echt).

Vliegende vleugels hoeven niet snel te zijn. Dat hangt af van het profiel dat is gebruikt en van het gewicht. Ik denk wel dat vliegende vleugels van EPP zo ongeveer het meest crashbestendige zijn wat je kunt bouwen. EPP breekt niet makkelijk doordat het zo flexibel en taai is. Door het in te tapen met glasvezeltape wordt het toch goed stijf en lekker sterk. Staaf koolstof erin om de buigkrachten op te vangen en je hebt iets dat vrijwel onverwoestbaar is. Hooguit moet je eens een rolroer vervangen. Wel is de plaatsing van de prop mogelijk wat lastig, die zal je nog wel eens stuk vliegen tijdens de landing.
Het moeilijke aan vliegende vleugels is denk ik niet het gedrag op 'rol', maar meer op 'pitch'. Door de zeer beperkte lengte reageren vliegende vleugels directer op inputs op 'pitch' dan een vliegtuig. Verder voelt een vliegende vleugel gewoon wat anders aan dan een vliegtuig. Ik denk niet moeilijker, wel anders.

Laatst bewerkt:
Wat is nou het ULTIEME crasch bestendige ontwerp ??

Ik zit te denken aan max. 80 cm spanwijdte en +/- 250 gram. Langzaam vliegend en "normale" constructie qua stabilo, kielvlak, rolroeren.
Dat zeg ik omdat vliegende vleugels (of hoe noem je die?) volgens mij erg snel zijn en moeilijk te besturen voor iemand die voor het eerst met rolroeren vliegt (of is dat niet zo ?)

Alle suggesties zijn welkom. De winnaar wordt gebouwd ! :p :p

En ja ik weet het... je moet lid worden van een club (gebeurt vast nog wel eens) en je kan met een simulator oefenen (toch niet zo leuk als in het echt).

Ik heb een MS Composite Swift 2 vleugel gekocht en daar kun je vrij rustig mee vliegen. Gebruik eerst flink wat expo om de uitslagen te beperken en voer de uitslagen langzaam op.

Ga je alleen bouwen met depron?

Ik ben ook niet lid van een club, heb ook een simulator gekocht maar doe er toch minder minder mee dan gedacht (wordt deze winter vast anders). Gewoon kopen/bouwen die handel en gaan met die banaan :cool:

Een modelletje dat goedkoop en vlug te bouwen is met courante materialen, dat in de handen van een beginner geen schade kan aanrichten aan de omgeving of het toestel zelf en er nog uitziet als een vliegtuig.
voila:
IMGP0030.jpg

Vleugel gemaakt van piepschuim, romp van en isolatiebuis en de staart van depron. Goedkope Hong-Kong setup, en het plezier kan niet op.
Spanwijdte 100 cm gewicht ong 200gr.
Hiermee vlieg ik zelf in m'n tuin, waarbij ik moet landen door tussen de schommel van de kinderen door te vliegen. Raak je iets dan heb je enkel wat deuken in de vleugel (zie foto),maar zeker geen onherstelbare schade.

Filmpje landing door de schommel:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee, dat is leuk!
Misschien moet ik toch eens over een vliegende vleugel nadenken...

Het moeilijke aan vliegende vleugels is denk ik niet het gedrag op 'rol', maar meer op 'pitch'.

Dat begrijp ik (geloof ik). Pitch is neus omhoog/omlaag (toch?). Betekent dit ook dat het zwaartepunt bij een vliegende vleugel erg kritisch is ?
Die MS Composite Swift ziet er ook erg gaaf uit en lijkt mij makkelijk te bouwen. Ik zal eens zoeken of er een FMS simulator model van bestaat dan kan ik er een beetje gevoel bij krijgen of ik dit ook in de lucht kan houden ! :D

De isolatiebuis is echt een topper !!
En het vliegt !! (grote tuin heb je trouwens...)
Zo simpel mogelijk iets bouwen dat vliegt is een leuke uitdaging.

Dat wordt moeilijk kiezen.... Een vliegende vleugel van isolatiebuis dan maar ...:rolleyes:
Of zijn er nog meer voorstellen ??

Een omgebouwde MPX Fox is ook prima crashbestendig. Vliegt ook wel leuk, niet te tam en niet te wild. Een neusduik de grond in is geen enkel probleem als je de motor op een plankje triplex schroeft en dat op de neus lijmt. Vliegklaar rond de 110 gram.

Een modelletje dat goedkoop en vlug te bouwen is met courante materialen, dat in de handen van een beginner geen schade kan aanrichten aan de omgeving of het toestel zelf en er nog uitziet als een vliegtuig.
voila:
IMGP0030.jpg

Vleugel gemaakt van piepschuim, romp van en isolatiebuis en de staart van depron. Goedkope Hong-Kong setup, en het plezier kan niet op.
Spanwijdte 100 cm gewicht ong 200gr.
Hiermee vlieg ik zelf in m'n tuin, waarbij ik moet landen door tussen de schommel van de kinderen door te vliegen. Raak je iets dan heb je enkel wat deuken in de vleugel (zie foto),maar zeker geen onherstelbare schade.

Filmpje landing door de schommel:

Geniaal dit.

Heb je misschien wat meer gegevens, alle gegevens om dit na te kunnen bouwen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou zeggen: een yak 54 shock!
Zet alles vast met magneetjes en klitteband net als ik.
Als je cracht dan pak je de brokstukken op, loopt langs de kinderen die je uitlachen, doet je kofferbak open.
Je haalt de 1.50€ dure lege shocky eruit en plakt je electronica over. Tussen het moment van crash en weer in de lucht zit 2 minuten en 1.50€ aan materiaal!
leuker word het gewoon niet!
Jakko

Heb je misschien wat meer gegevens, alle gegevens om dit na te kunnen bouwen?

We beginnen met een iso-buis van 60 cm lang en een doorsnede van 4 cm, vooraan lijmen we een stukje triplex met daarop een buitenlopertje (Turnigy 19 gr)
DSC03053.jpg

Achteraan snijden we gleuven voor het stabilo van Depron 6mm (incl hoogteroer ong 40 cm x 10 cm) en het richtingsroer (12 cm x 15 cm).

DSC03055.jpg

De servos (HXT 500) zitten stevig in een opening geduwd.
DSC03054.jpg

Onderaan lijmen we over de gehele lengte een strook balsa 5mm x10 mm. Ook de vleugelzitting verstevigen we met een strook balsa.
DSC03057.jpg

De vleugel heeft een spanwijdte van 1 m, een koorde van 17 cm een vlakke onderkant en een max dikte van 2 cm op 6 cm van de voorkant.

DSC03059.jpg

Verder nog een esc van 10 A en een batterij 2S 460/610/750 mAh.
Met een 3S ga je verticaal omhoog

Zwaartepunt ook op ong 6 cm van de voorkant.
En voor de rest nog een scheut fantasie en wat expirimenteren.

Guy

wow dit is echt heel cool:D
ga ik misschien ook bouwen!
leuk dat je ook de specs van motor batterij enzo erbij hebt!

Leuk gemaakt, maar "vleugel gemaakt van piepschuim" wordt even argeloos vermeld......maar hoe snij je in hemelsnaam (zonder dure apparatuur) een vleugel zo mooi in profiel???
Ik ben zelf ook aan het fantaseren zoiets te maken, maar ik loop steeds vast op het snijden van de vleugel (profiel), dus als er een simpele oplossing is hoor ik dat graag.
Een snijapparaat van een paar honderd euro ga ik er echter niet voor kopen.
Alvast bedankt voor info,
Jan

Ik ga de vleugel maken van een paar lagen depron.
en dan schuren ;)

Ik bouw mijn vleugels uit twee lagen depron 3 mm met een 6 mm sparretje en tape aan de voor en achterkant. Fluitje van een cent en ook niet kapot te krijgen !

Wat er meestal kapot gaat bij een crash zijn de kleine onderdelen zoals de vleugelbevestiging en de rolroerhoorntjes en scharnieren.
Wie weet daar nou iets slims op ?

Om de vleugel strak te snijden, heb je echt geen dure apparatuur nodig.
Ik gebruik daarvoor een oude gewikkelde transfo waarmee men halogeen spots liet branden, en de bijpassende dimmer. Verder heb ik een boog gemaakt warvan één uiteinde kan bewegen om de gloeidraad te kunnen aanspannen.
De gloeidraad zelf is gewoon één geleider uit een telefoondraad.

DSC02041.jpg

Je maakt verder twee vleugelprofielen uit hout die je aan de zijkanten bevestigd (dmv spijkers) en waarover je dan de gloeidraad beweegt.

Verwacht niet dat de eerste gesneden vleugels perfect zijn, het vergt wat oefening om de perfecte vleugel te snijden, oa om de juiste temp en snijsnelheid te bepalen.

Btw, bij een speciaalzaak voor isolatie produkten hebben ze veel beter piepschuim dan bij de courante DHZ zaken (Hogere densiteit, ietske zwaarder maar veeeeel sterker !!)

Back