Himoto 1:10 langzaam en of te weinig kracht?

Goedemorgen!
Ik ben Roelof, momenteel in het bezit van een (gebruikte) Himoto 1:10 EMXT-1BL Brushless RC Monster Truck Blue Venom.
( Als iemand weet hoe lang de 2000 en 4200 mih accu's aan de lader moeten voor ze goed vol zijn ben ik dankbaar)
Nu had ik deze op de 1e dag in de straat getest, leuk! Wennen natuurlijk ( 20+jaren geleden een nitro versie gehad). Nu kwam ik in net gemaaid gras in de berm en wilde er achteruit uit. Niks...wel een beetje proberen maar leek ook wel iets te piepen ( accu was nog vol) gisteren met mijn zoontje naar het strand geweest. Ik had hem een auto gekocht bij bol. Nu waren we aan het rijden en hij wilde wedstrijdje doen. Met zijn 12 km per uur auto bleef hij mij gewoon bij. Naar mijn idee zal mijn himoto toch wel sneller moeten gaan. Ook hier geprobeerd achteruit te rijden in het zand, ook hier geen resultaat. Getest op asfalt en daar rijd hij langzaam achteruit.

Ik sta voor een raadsel, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Bij voorbaat dank!

Het kan heel veel zijn maar ik verdenk ook de accu. Over het laden hangt van veel factoren af. Wat voor type accu's en wat voor een lader? De simpele rekensom over een laadtijd met een lege accu (!) is capaciteit gedeeld door de laadstroom in uren. mAh / mA = h

Let wel op dat je een LiPo accu niet kunt laden met een NiMh lader en visa versa

Ik gebruik een 650mah voor de 4200 en een 500 voor de andere. De 1e keer zaten ze ongeveer 4 uur aan de lader. Ik zit er wel aan te denken om een iMac snellader te kopen. Ik hoor alleen van verschillende mensen dat een accu snelladen eigenlijk niet zo goed is voor de accu. Nee het zijn vega power nimh batterijen. Ik vind op internet dat lipo batterijen absoluut niet leeg mogen raken. Maar aangezien ik aan de auto niet kan merken wanneer ze schoon leeg zijn en dat je als je ze een poos niet gebruikt aan de lader moet laten zitten leek me deze batterijen geen optie

Een lege accu van 4200 mAh laden met een lader van 650mA zou in theorie 6,5u (4200 / 650 = ...) moeten duren (meestal iets langer door verlies aan warme, of iets korter omdat die niet helemaal leeg is).

Brushless kan veel stroom trekken, in gras nog meer, mogelijks zijn de accu's niet meer optimaal.

Ah, dit verklaart wel waarom beide accu's in iets van 20 minuten leeg waren. Terwijl de goedkope van mn zoontje nog vrolijk door ging op 1 accu. Ik zal ze aankomende nacht aan de lader leggen en morgen weer testen. Ik had hier nog niet eens aan gedacht dat dit te maken kon hebben met een lage snelheid.
De accu's werden mij verkocht als goede, maar dat is een ruim begrip...
@Ronald55 wil dat met die imax lader? De laders die ik heb zijn standaard volgens mij.
Mocht iemand verstand van de imax lader heeft? Kun je daar maar 1 accu tegelijk mee opladen?

Als je over de B6(AC) praat dan ja, die kan maar 1 accu laden op max 5A. Voor jouw huidige accu's prima maar geen aanschaf voor een toekomst. Pas ook op voor goedkope imitatie iMax laders, daar wordt nogal wat over gemeld, met name afwijkingen op de balancer poort (voor LiPo laden)

Wil je 2 accu's tegelijk laden kan je 2 losse B6 laders pakken maar er zijn ook genoeg dual poort laders te vinden. Ook hier moet je goed opletten, de betaalbare zijn vaak zonder een voeding.

Een Hotta D6 is een redelijk populaire lader, kan AC 220v en DC 12v gevoed worden.
https://droneshop.nl/hota-d6-pro-1-6s-lipo-charger
Voor de prijs van 2x een B6AC heb je een dual poort lader met een makkelijker menu en meer laadvermogen.

Ik zie dat die lader alleen voor lipo accu's is? Ik heb nog de nimh accu's. Is daar ook een dual lader voor? Die laders die ik er bij heb zullen vast goed zijn, maar beide aan een goede lader geeft me wel meer vertrouwen. En ook dat het een lader is die stopt als de accu's vol zijn. Ik heb een foto van mijn laders bijgevoegd

Bijlagen

• PXL_20250524_143914288.jpg
    PXL_20250524_143914288.jpg
    212,5 KB · Weergaven: 10
Bij de specs staat toch echt:

LiPo, NiMH, LiHV, LiFe, Lilon, NiCd

Als je wat op het oog hebt kan je natuurlijk altijd even de manual opzoeken wat voor bijna alles wel in PDF vorm te vinden is. Voor deze is die ook te vinden en daarin is te lezen dat die op zijn eigen voeding max 200w mag laden en op een externe voeding max 325 watt, dit is iets dat voor veel AC/DC laders geldt en zeker iets om op te letten dat die op een eigen voeding niet de volle vermogen kan laden. Maar 200 watt voor 2 accu's is nog steeds veel..

Update. Na accu's een hele nacht aan de lader gehad te hebben gaat het stukken beter. Rijd sneller accu's gaan langer mee, al nog niet zo lang als dat ik lees dat ze mee gaan.
Achteruit is nog steeds bagger, alleen op verharde ondergrond..

Laatst bewerkt:
qua nimh accu's:
soms hebben die heel veel baat bij een paar keer ontladen, en weer laden.
in mijn geval met een oude zender accu (gebruik ik voor les geven) of mn glow driver
vaak na de winter pakt de nimh accu niet zoveel lading meer. (snel leeg)
Op mijn lader kan ik instellen dat hij de accu "cycled"
oftewel, leeg trekt, en daarna weer vol laad.

meestal zie je dan met keer 1 al serieus verschil van wat er in geladen word
keer 2 ook
vaak is zo'n accu met 2 a 3 keer redelijk op krachten
nu heb ik het wel over oude accu's die wat mankementen hebben..

Qua achteruit:
Brushless motoren zijn slechte starters.
als hij eenmaal achteruit rijd, rijd hij dan wel met vermogen etc?
vaak in het gras, heeft de boel weerstand, krijgt de regelaar de motor niet altijd aan het draaien.
het is dan wel weer knap dat hij wel vooruit weg komt...

Ook is de achteruit heel vaak traag ingesteld, met veel regelaars is dit wel instelbaar maar met andere ook gewoon vast ingesteld.

Ik zal dus de accu's testen, zondag weer leeg gereden. Ik zal ze aankomend weekend weer opladen en gaan rijden. Kijken of het merkbaar beter gaat. Ik heb geen idee van de staat van de batterijen gezien ik ze gebruikt gekocht heb.
Ik zal zeker gaan kijken voor een andere lader als het wel gebeurt dat we de lol in de auto's houden.

Helaas als ik hem achteruit in laag gras oid probeer wat te helpen komt er geen merkwaardig verschil.

Roelof, zitten die regelaars standaard op de auto's? Is er ook iets van een handleiding voor te vinden voor al zulke dingen? Ik had al wat gezocht maar ik kon niks vinden. Geen idee wat sommige dingen doen die op auto zitten of wat er allemaal in te stellen is. Mijn 1e gedachte was om te kijken voor een sterkere motor te plaatsen

Wat ik even van die auto vond: https://www.rcautoplanet.nl/product...less-rc-monster-truck-blue-venom-chromfelgen/
Op de foto's zag ik een regelaar met de code: wp-10bl50-rtr
Ik vond een handleiding: https://modelsport.no/wp-content/uploads/pdf/Manual ESC B7056W.pdf

Daar wordt niet gepraat over een max reverse power. Wel de optie voor forward/brake/backwards of alleen forward/brake. Als je die regelaar hebt moet je dan even in die setting duiken.

Volgens diezelfde site zou je de volgende zender hebben: http://www.himotoracing.com/manual/MT-301.pdf

Kijk ook even naar de CH2 EPA (end point adjustment) Als er 1 van de 2 draaiknoppen helemaal linksom staat kan dat ook je probleem zijn.

qua motor:
VOOR je gaat upgraden, bedenk ff wat je doet en waarom.

wordt je huidige motor heet?
Wordt de regelaar heet?
heet = vinger erop en weg willen trekken vanwege de hitte.
Warm is vinger erop, en erop kunnen houden.

warm mag, heet is niet goed.

regelaar en motor heet, de set zit op zijn max.
regelaar koud, motor heet = motor op de max, regelaar niet.
regelaar koud, motor niet al te warm, misschien een groter tandwiel erop. gaat de boel ook harder van (wel temperaturen checken, anders fik je de boel op)

Ga je een beetje snellere motor plaatsen, of ga je serieus sneller?
des te sterker de motor, des te eerder trek je alles kapot.
aandrijfassen, tandwielen, diff..
ook de ophanging krijgt stevig op zijn donder.
Is de auto daar niet op gemaakt, loop je soms van de ene revisie naar de volgende.

Wat ook nog heel veel kan schelen, is de overstap naar lipo.
maar daar heb je een andere lader voor nodig, en je regelaar moet anders worden ingesteld..
maar een lipo houdt wel veel langer zijn hoge voltage, waardoor hij ook veel langer hard kan.

Zit net ff op Roel zijn link te drukken
er zijn blijkbaar 3 versies aandrijvingen.
ff kijken welke je hebt.
blijkbaar is er wel een instelling in de regelaar (als je versie 2 of 3 hebt) om dat gas achteruit aan te passen
1748417278527.png

Klopt, maar die opties zijn niet voor 1 auto. Als je de Himoto manual opzoekt zie je dat het 1 chassis is voor veel soorten auto's (buggy, truggy, monstertruck) en daar zijn die combo's een beetje op afgesteld.

Overigens wel opvallend dat een dergelijk "goedkoop" product gebruik maakt van een Hobbywing motor/regelaar.

Dank student.
Ik wil zeker geen 120kmh auto. Wat me nu tegen valt is hoe snel ie van plek komt en de achteruit. We rijden beetje op het strand, door een parkje met schelp of zandpad enzovoort. Ik zal eens in die instelling gaan neuzen!
Mocht dat allemaal niet lukken zal.ik een foto uploaden van de set die ik heb thuis.

Een lipo batterij heeft toch meer voltage? Is dat niet schadelijk?

Wel super goede info! Leuk om dit te leren

Laatst bewerkt:
Back