Hisky HCP80 verliest kracht

Hallo,

Ik heb recentelijk een Hisky HCP80 V2 gekocht om me bekend te maken met deze hobby. Maar nu ik er eindelijk een beetje mee weg ben en klaar ben om wat 3D te vliegen merkte ik dat hij op sommige momenten zijn kracht verloor.
Hij wilt niet meer stijgen, of stijgt nog maar zeer langzaam. Aangezien dit probleem zich tijdens één vlucht niet altijd voordoet en ook niet specifiek is aan 1 batterij ligt het al zeker niet aan de batterij.
Ik heb ook al geprobeerd de roulementen te smeren, maar ook dit helpt niet.

Onderaan deze link staat een reeks gedetailleerde afbeeldigen, zodat je kan zien waarover het precies gaat.

Is er iemand die me hiermee kan helpen? :)

Hey 24shure,

Als je merkt dat je vermogen lager is, hoor je dan ook dat je toerental lager is? Wanneer het toerental lager is, is dat heel vaak het motortje dat zijn kracht kwijt aan het raken is. Het motortje kan versleten zijn.

Als het toerental nog steeds mooi hoog is en de hcp niet stijgen wil, dan ligt dat aan je pitchuitslag.
Dit kan aan je zender liggen. Verschillende curves of potmeter die niet lekker meer is.
Maar meestal ligt het aan de afstelling van de heli, enige is wel dat hij dit gedrag dan altijd moet vertonen.
wanneer je de hcp bij het frame beetpakt met de ene hand en bij de kop met de andere hand, moet je deze twee niet ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Gaat de kop op en neer tov het frame, dan is je main gear wat omlaag gezakt op je main shaft. Je haalt dan geen volledige pitchuitslag meer. Main gear weet even goed omhoog drukken op de main shaft.
is dit het niet, dan is het handig om te checken of je bij 0% pitch op de zender ook daadwerkelijk 0% pitch op de bladen hebt. Dit doe je het makkelijkst door je heli en zender aan te zetten en dan met throttle hold aan je collective (gas) op 0% pitch te zetten. (Maw de positie op je stick waar jij 0% pitch hebt ingesteld) als je dan je bladen van je heli naar achteren vouwt, zouden ze even hoog moeten staan. Staat de ene omhoog en de andere omlaag, dan heb je geen 0% pitch. Dit wil zijggen dat je bijv 16 graden negatieve pitch hebt en maar 8 graden positief.

Mocht het nog niet lukken dan hoor ik het wel.

groet Youri

Bedankt voor de reactie Youri,

Ik probeer het toerental te checken, maar dit vind ik moeilijk op te merken.
Het lijkt wel dat wanneer ik throttle op 80% (pitch 90/95%) zet, dat hij sneller draait dan wanneer ik 100% throttle (pitch 100%) gebruik. Zou dit een defecte motor betekenen? Misschien kan ik dit testen door de pitch curve aan te passen zodat hij bij 80% throttle al 100% pitch heeft? Of vergis ik me? :hammer:

De main shaft kan wel een beetje bewegen, maar dit is volgens mij altijd zo geweest, aangezien de main gear er volledig op zit.

Ook de pitch heb ik even gecontroleerd, de bladen staan mooi evenwijdig op het nulpunt. Ik heb ook sinds de eerste keer instellen van de pitch- en throttle-curve niets meer veranderd aan die instellingen.

Groetjes 24shure

dat toerental kun je vaak wat in horen zakken op het moment dat je vermogen gaat vragen.
dus ook als hij net is opgetoert, en jij hem langzaam lostrekt van de grond.
iets zakken doet hij altijd wel.
geluid veranderd een tik.

tijdens de vlucht gebeurt dat ook.
zakt je toerental op een gegeven moment te ver, doet hij weinig meer.
Dit kan inderdaad het motortje zijn, wat in dit geval een borstelversie is..
dat slijt.

pitch curve moet je lekker vanaf blijven, je moet de zaken niet onnodig ingewikkeld maken ;-)
hij heeft het altijd gedaan met deze curve, dus moet ie dat ook blijven doen..

ander ding wat kan, is dat de accu's allemaal op het eind zitten.
vaak als je alle accu's in een set koopt en gebruikt, zijn ze ook op hetzelfde moment op.

pitch 90 of 100 kan betekenen dat pitch ook van b.v. 9° naar 13° gaat ...

de motor pakt het nog met 9°,
maar 13° niet meer,
of de lipos, wat @Student: schreef,
kunnen gewoon niet meer dan ...

Aan de batterijen zal het niet liggen, aangezien niet alle batterijen even oud zijn en niet even veel vluchten hebben gehad.

Dan vermoed ik dat het aan de motor zal liggen. Voor €3,79 kan je niet sukkelen ;)

Toevallig iemand die een betere bron heeft die sneller levert dan Banggood, want 7-25 werkdagen wachten stelt mijn geduld nogal op de proef :p

Toevallig iemand die een betere bron heeft die sneller levert dan Banggood, want 7-25 werkdagen wachten stelt mijn geduld nogal op de proef :p

Ben bang dat je dan geduld moet hebben. Misschien een idee om gelijk nog een extra motor en wat ander spul mee te bestellen? Scheelt wachten als je wat sloopt.

Vandaag heb ik (endelijk!) de nieuwe motor aangekregen en dit bleek inderdaad het probleem te verhelpen.
Bedankt iedereen voor de hulp.

Mvg

Back