In de Engelstalige forums lees ik dikwijls dat deze cellen (en andere NiMh) "heet van de lader" moeten gebruikt worden. Temperaturen worden daar echter nooit bij vermeld. Wanneer ik mijn Ginzel lader instel op O,5% D-peak (waarde voor NiMh) en 45°C (juiste waarde nagezien met geijkte thermometer) dan schakelt de lader steeds uit op maximum temp en bereikt nooit de D-peak waarde. Om die te bereiken moet ik tot meer dan 50°C gaan. Mogen deze cellen zo warm worden? GP zelf zegt van niet. Heeft iemand reële cijfers? "Warm" of "heet" vind ik nogal relatief. Marcel.
Heet van de lader moet je zien als direkt nadat de lader stopt gebruiken en niet laten afkoelen of nog 20 minuten wachten. Ook heb ik bij de eerste lading van de dag dat ik een behoorlijk stuk minder vermogen heb dan bij de volgende ladingen.
Marcel, Kijk eens op http://data.energizer.com/. Klik op "Application manuals" en daarna op "Nickel-Metal Hydride (Ni/MH)" Hier krijg je een zeer uitgebrijde uitleg over Nickel-Metal Hydride (Ni/MH) cellen. Ook de temperatuur komt hier ter sprake. Als je het gelezen hebt zal je volgens mij geen vragen meer over hebben. Succes.