Hoe te beginnen met het maken van eem mal in polyester

• Topicstarter Topicstarter Svennie1980
  • Startdatum Startdatum
S

Svennie1980

Guest
Ik ben begonnen met het ontwerpen van een catamaran voerboot voor bij het karpervissen, mijn zomerse hobby dus, 's winters hou ik me sinds vorig jaar vooral bezig met statische modelbouw.

Nu wil ik voor de eerste keer een polyster romp maken.
Ik heb het meeste al uitgetekend en zou aan de hand van die tekeningen willen beginnen om dit om te zetten in een model gemaakt uit piepschuim, omdat dit makkelijk te bewerken valt voor die rondingen en verlopen van de romp.
Nu begon ik te denken dat waarschijnlijk dit piepschuim niet echt gaat bestand zijn tegen de materialen om daar een polyester afdruk van te nemen.

Kunnen jullie me eventueel op weg helpen of staat er ergens een stappenplan want van dat polyester gedoe ken ik ook nog niet teveel.

Groeten,

Sven

Je wil dus direct een positieve mal maken (dus een schuimvorm)
Deze bekleden met polyester en daarna uithollen (verloren mal methode)?

Polystyreenschuim is niet bestand tegen de oplosmiddelen in polyester
Polyurethaanschuim is wel bestand tegen polyester.
Je hebt 2 opties:

1) gebruik PUR schuim als mal
2) gebruik epoxyhars i.p.v. polyesterhars

Voordelen Epoxy:
stinkt niet
Veel sterker en hecht beter
Tast PS schuim niet aan
krimpt niet tijdens uitharden
Nadeel epoxy
Je moet goed en nauwkeurig mengen
Werkt beste rond 20 graden celcius (verwarmen tijdens uitharden maakt het nog sterker)

Voordelen Polyester
Goedkoop
Hard ook uit bij lage temperaturen
% harder beinvloed de uithardingssnelheid

Groeten Willem

Inderdaad, ik wil dus een positieve mal maken en deze dan bekleden , zodat ik daarna die bekleding kan gebruiken als negatieve mal.

Ik had al gehoord over epoxy en misschien doe ik het wel zo met die epoxy.
Het verwarmen tijdens uitharden is geen probleem, ik heb een spuitkast gemaakt deze winter voor mijn statische modelbouw stukjes te airbrushen, daarin zitten 4 halogeenlampes van 50 watt in, dit geeft lekker warmte af om snel te drogen :D

Beide bedankt voor de handige tips.

Die vraag kreeg ik enkele weken geleden ook al in een bromfietszaak (EPC Sittard). Heb die jongeman toen heel snel en vluchtig een beetje uitleg gegeven en hierheen verwezen.
Of het deze jongeman is weet ik niet.

Misschien nog een tip: als je toch eps/polystyreen wilt gebruiken, plak er dan voordat je met glasmat in de weer gaat een laagje aluminiumfolie op. Daarna kun je wel gewoon polyester gebruiken.

Back