Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 14 mei 2024.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Zoals de titel al zegt, hoe ga ik zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom gebruiken zonder een electrische auto of thuis accu?
    Met home wizard kan je bijvoorbeeld een "domme" boiler aan laten gaan als je stroom terug aan het leveren ben.
    Nu verwarm ik mijn douche water nog op gas dus daar kan ik dat niet mee doen.
    Nu heb ik wel een quooker.
    Maar die gebruikt 2200 watt.
    Maar hoe doe je zoiets zonder al te veel op komfort in te leveren.
    2200 watt in de zomer lukt nog wel maar in de winter niet.
    Daarnaast de wasmachine en de vaatwasser.
    Die zou ik niet aan kunnen laten gaan als we geen stroom over hebben maar stel we hebben wel stroom over, dan moet ook weer niet alles tegelijk aan.
    Hoe doe je nu zoiets met niet al te veel moeite?
    En graag zonder dat je ieder jaargetijde al je programma's moet wijzigen?
    Ik heb nu de toon van Eneco maar daar kan je nog niets inregelen al schijnt daar wel verandering in te komen.
    Ik vraag dit omdat volgend jaar, we denk ik, zoveel mogelijk eigen stroom moeten gebruiken omdat we voor het terug leveren minder gaan krijgen (in Nederland)

Laatst bewerkt: 15 mei 2024
  2. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Ik denk dat een zo groot mogelijk elektrische boiler de beste investering is op dit moment en dan koppelen aan je verwarming systeem.

Voorlopig doe ik nog helemaal niets en wacht af wat er verder aan ontwikkelingen gaan komen.
    Wij hebben een vast contract a €0,34/kWh en dat contract loopt nog iets meer dan twee jaar.
    Daarna zullen wij ook wel een terugleververgoeding moeten betalen. Tot die tijd blijft het volledig salderen.

Stel dat het volgende contract nog steeds € 0,34 is en de kosten voor terugleveren € 0,14 wordt, dan zouden we daar nog steeds € 0,24 voor krijgen (allemaal giswerk).

Ik heb een tijdje gedacht aan een (zelfbouw)accusysteem. Dat kun je zo groot maken als je zelf wilt.
    Voorlopig is dat niet aantrekkelijk. Het opslaan en weer gebruiken kost je ongeveer €0,15 per kWh (accu's kunnen maar een aantal keer worden opgeladen. dus afschrijving)

Bij ons thuis is alles 3-fasen aangelegd en ook de 12 panelen zijn over de fasen verdeeld.
    Het komt nu dus voor dat we op de ene fase terugleveren en een andere fase inkopen.
    Tegen de tijd dat voor ons de terugleververgoeding gaat gelden bouw ik alles om naar 1 fase (behalve de oven).

3. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ons contract loopt op 1 januari af dus kan er ook nog even over nadenken.
    Ik heb nu een hybride warmtepomp.
    Deze kan niet zonder de gasketel zover ik weet.
    Afgelopen 6 jaar geen gas voor de verwarming gestookt.
    Alleen om te douchen.
    Om nu dus een boiler er bij te zetten lijkt mij meer te kosten dan dat het oplevert.
    Ik probeer meer alvast te wennen om bijvoorbeeld
    de wasmachine na 13.00 uur aan te zetten.
    Maar als dingen automatisch kunnen is dat natuurlijk makkelijker.
    Het mooiste zou ik vinden als bijvoorbeeld de quooker met een variabele wattage op kon warmen.
    Stel je levert 10 watt terug dat hij dan met 10 watt op ging warmen.
    Lever je 890 watt terug dat hij dan met 890 watt op gaat warmen.

Maar ik moet dan wel ook in kunnen voeren wanneer ik mijn kokend kopje thee wil drinken.
    Nog mooier zou zijn als met buienradar samen kan werken.
    Dan kan hij zien over een half uur gaat de zon schijnen, laat ik dan het water maar opwarmen

4. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    De zoutbatterij is wel een interessante ontwikkeling. https://www.deingenieur.nl/artikel/een-zoutbatterij-voor-thuis
    De elektrische energie die over hebt sla je op in deze "accu' en kun je in de vorm van warmte weer gebruiken.

Wat mij nog wel een idee lijkt is om energie op te slaan in een vliegwiel.
    Met de energie die tijdelijk over is opslaan door het vliegwiel sneller te laten draaien.
    Mooie toepassing voor de brushless motoren / dynamo's.
    Het hoeft niet snel te draaien, als het maar zwaar (en liefst zo groot mogelijk) is.
    Ook een mooie toepassing voor kernafval (lekker zwaar en kan duizenden jaren mee). Ik zal wel weer doordraven o_O

5. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ben je daar zeker van dat het zo in Nederland funktioneerd? Ik zat met hetzelfde probleem (dacht ik) , en wilde zoveel mogelijk optimaliseren toen de PV- installatie werd aangelegd. De ene installateur zei dat het niets uitmaakte , de andere zei dat het wel wat uitmaakte. Ze gingen het uitzoeken , vonden ze een interessante vraag.
    2 dagen later antwoord, het maakt niets uit.

mijn voorbeeld:
    Theoretisch als Beispiel:

1) Pv Anlage bringt: L1 3000W , L2 3000W , L3 3000W , gesamt 9000W

Auf L1 ist jetzt Schwere Geräte an und verbrauch ist 5000W , L2 und L3 ist verbrauch 0 W

Gekauft wird kein Energie, weil ich habe noch immer "4000W" zuviel , und der Zähler ist klug genug um das zu "verrechnen".

ODER

2) Pv Anlage bringt: L1 3000W , L2 3000W , L3 3000W , gesamt 9000W

Auf L1 ist jetzt Schwere Geräte an und verbrauch ist 5000W , L2 und L3 ist verbrauch 0 W

"Gekauft" wird jetzt 2000W (PV 3000W - Geräte 5000W= -2000W), weil die andere 6000W (von L2 und L3) sind auf ein andere Fase, diese 6000W werden eingespeisst.

Antwoord:

Der Energie-Verrechnungszähler misst zwar auf allen 3 Phasen (L1 und L2 und L3) aber hat im Endeffekt nur 1 Zählwerk und das kann nur die zwei Richtungen (Bezug oder Einspeisung).

Also wird die Summe der PV-Leistung mit der Summe der Verbraucher-Leistung verglichen, die überwiegende Leistung „gewinnt“ und bestimmt die Richtung des Zählwerkes.

Nicht weil der Zähler so klug ist, sondern weil es technisch nicht anders möglich ist.

In deinem Beispiel würde der Vergleich dann so aussehen:

3000W + 3000W + 3000W PV-Leistung ZU 5000W + 0W + 0W Verbraucher-Leistung

9000W PV-Leistung ZU 5000W Verbraucher-Leistung | -5000

4000W PV-Leistung (Einspeisung)

Es stimmt die Variante 1 und dein Satz „Gekauft wird kein Energie, weil ich habe noch immer "4000W" zuviel"

Ganz egal, wie unsymetrisch die Verbraucher auf den 3 Phasen (L1 und L2 und L3) aufgeteilt sind!

Dit is Oostenrijk , maar kan me goed voorstellen dat de telwerken in Nederland hetzelfde principe hebben.

Cor

6. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    De zout batterij vind ik een interessante ontwikkeling maar voor mij nu geen optie.
    De warmtepomp gaat hopelijk nog even mee.
    Ik wil het voorlopig echt vinden met de stroom zoveel mogelijk gebruiken met mijn huidige apparatuur.
    Misschien kan ik met de koelkast ook nog iets doen al vind ik dat wel riskant met etenswaren.

Cor ik heb ook altijd begrepen dat het als 1 meter gezien wordt.
    Tenzij ze daar weer mee gaan rommelen.

7. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Ok. Ik zal dat eens navragen bij Liander.

De slimme meter registreert het wel continue per fase.
    upload_2024-5-15_17-31-53.png

8. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Dan wordt het zoveel mogelijk plannen rond het middaguur.
    De wasmachine, droger, vaatwasser, de warme hap (magnetron, oven), nog een bakje koffie of thee, en voor wie het leuk vind strijken van de kleding.
    Op een goede dag halen wij, rond de middag, bijna 4 kW per uur.
    Dat is voldoende voor de wasmachine, vaatwasser en droger. Die schakelen zelden of nooit precies gelijktijdig in op maximaal vermoegen.

Wij verbruiken ca 12 kWh per dag.
    Waarvan ca 3,5 kWh in de avond en nacht, dat is nog wel op te slaan in een betaalbare accu.
    Maar zeker niet kostenefficiënt; niet zolang je kunt salderen en ook nog niet bij terugleverkosten a € 0,10 /kWh.
    Maar wel een redelijke optie.

Laatst bewerkt: 15 mei 2024
  9. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Het probleem is dat de aaparaten hier nog niet aan toe zijn.
    Je kan meten wat er je huis in en uit gaat, maar daar moet je al je apparaten mee kunnen beinvloeden, en zo ver zijn we gewoon met z'n allen nog niet

10. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Klopt. Gelukkig gaat de meeste apparatuur vele jaren mee (dus lopen die opties vaak achter), maar wat je nieuw koopt kan dat vaak al wel.
    Mijn lief werkt op 1 dag na alle dagen vanuit huis, dus we kunnen er best wat rekening mee houden.

Een beetje buiten dit topic;
    Wij hebben 12 panelen. Niet op het dak, maar in de tuin.
    6 panelen in een vaste "zuid"-opstelling en 2x 3 panelen in een mobiele opstelling die we 3 a 4 keer per dag bijdraaien (van oost, via zuid naar west).
    Een kleine moeite, die best veel scheelt in de opbrengst.

11. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    We mogen best wel wat off topic gaan hoor ;)
    Ik heb ook al aan bijplaatsen van panelen gedacht.
    Ik heb op het noordoosten nog plek en op mijn garagedak.
    Het enige is dat ik op jaarbasis al 1000 kWh over heb.
    Het meeste gaat het natuurlijk in de winter fout met de warmtepomp.
    Als ik die alleen overdag laat draaien kan hij het huis niet warm houden op koude dagen.
    Ik vraag me ook af wanneer (welke maanden van het stookseizoen) dat bijvoorbeeld rendabel zou gaan worden om hem alleen overdag te laten draaien.
    Ik bedoel het temperatuur verlies van de nacht, weer op niveau te brengen met zonnestroom.
    Maar eigenlijk zijn de mogelijkheden best beperkt als ik het goed begrijp op dit moment en is het zoveel mogelijk zelf de spullen op het juiste tijdstip aan en uit zetten.
    De quooker gebruikt 300 kWh per jaar.
    Stel dat ik daar de helft van direct van de panelen zou kunnen gebruiken is dat 150 keer 11 cent zeg maar.
    Dat loont dan ook niet echt om te investeren.
    Wij gebruiken inclusief verwarmen van ons huis maar 3600 kWh dus dat valt wel mee.
    Mochten iemand nog ideeën hebben hoor ik het graag.

12. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    Wat zijn jullie gedachten achter een grote elektrische boiler? Laten opwarmen als je stroom aan het opwekken bent en uitzetten als je geen stroom aan het opwekken bent?

Maar hoe voorkom je dan dat het water onder een bepaalde temperatuur komt? Stel een paar gezinsleden douchen 's avonds. De elektrische boiler wordt aangevuld met koud water, maar niet meer opgewarmd omdat er geen stroom wordt opgewekt. De volgende ochtend heb je dan geen warm water meer toch?

13. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Als je al een boiler hebt zou ik het als het volgt doen.
    Je laat de boiler opwarmen als je stoom over hebt.
    Is er echter te weinig droom geweest voor bijvoorbeeld 7 uur in de avond kan je hem gewoon aan laten schakelen zodat je op jou moment wel gewoon kan douchen.
    Zelf ben ik niet zo voor een boiler.
    Alleen een kleintje lijkt me prima.
    Wij douchen 2 keer in de week en vinden dat genoeg.
    De andere dagen wassen we ons bij de wastafel.
    Voor 2 dagen warm water staat dus 7 dagen de boiler aan.

14. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    Maar hoe weet je dan dat er te weinig stroom is geweest? Meet je de stroom of de temperatuur in de boiler?

En wij hebben nog drie pubers in huis dus er wordt in deze levensfase nog veel gedoucht. Wij hebben een boilervat van 200liter (ook voor een bad).

Maar zoek nog naar beste manier om hem bij te koud water weer aan te laten gaan.

Wij hebben 36 zonnepanelen en bij een zonnige dag dus een prima productie.

15. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Je hebt ook nog de legionella bacterie die op de loer ligt. Gewoon lekker overdag wassen en vaatwasser in plaats van hem voor het slapen aan te zetten. En strijken alleen als de zon schijnt :D

16. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    In de winter wordt mijn boiler opgewarmd d.m.v. m'n centrale verwarming (in de late namiddag worde de boiler geladen als die onder de 54 graden is). Zodra de Zonnepanelen vanaf maart ongeveer een acceptabele opbrengt hebben dan gaat alles wat niet op dat moment zelf word gebruikt naar de boiler. ( 3x 2000W warmtestaaf , waarvan 1 aangesloten is op een automatische regelaar). zo kan er vanaf 500W to 6000W naar de boiler gaan. De boiler ( 300 liter) laadt tot 64 graden (meteen om legionele tegen te gaan) en in principe heb ik dan voor 2 dagen warm water. Als het nodig is kunnen de warmestaven ook natuurlijk aangezet worden om van het net stroom te nemen. En de CV- installatie kan als het ineens winter wordt ook nog worden aangezet.

Dit is nu ongeveer een jaar in gebruik en werkt goed.

Cor

17. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    Hi Cor, dank voor het uitleggen van jouw situatie. Jij hebt dus de temperatuur van het water in je boiler beschikbaar begrijp ik hier uit. En is het dan een domotica installatie die dit regelt?

18. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    In mijn boiler zitten op verschillende plaatsen een buis waar een temperatuursensor in geplaats kan worden.
    Idd, deze temperatuur sensor , dan een aantal relais en een dimmer.
    In het domotica systeem komt de data binnen van temperatuur en hoeveel de PV-installatie op dat moment opbrengt, en wat er op dat moment verbruikt wordt.
    Een tabelletje gemaakt hoeveel watt 1 warmte element verbruikt met hoeveel procent van de dimmer, en dat regeld zichzelf dan.

Hier een linkje waar ik hulp kreeg ivm de warmte staaf en hoe alles aan te sluiten.
    https://www.klusidee.nl/Forum/topic/boiler-met-zonnepanelen.155528/

@Vale Ouwe : lees net in dat topic op het klusidee forum dat daar ook wordt geconformeerd hoe het in nederland is met de 3 fasen: post22

Cor

19. Vale Ouwe

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Mooi. Helder. Dat scheelt weer wat werk.:)

Met onze nieuwe regering komt er toch weer eerder wat werk op ons af. (nog 2,5 jaar salderen)
    Dus iets met accu's om minstens het avond/nachtverbruik te overbruggen en elektrisch verwarmde boiler(s) (tapwater & vloerverwarming), die zullen er wel gaan komen.

Wij gebruiken nu gas om te koken, voor warm tapwater en af en toe 's nachts voor verwarming.
    Stoken doen we eigenlijk voornamelijk op hout.
    Alleen als het 's nachts (buiten ;)) vriest dan springt de gas-cv bij. De thermostaat van de gas-cv staat ingesteld op 17,5/18 graden.
    We hebben een vrijstaande houtkachel in de Deel en in het voorhuis een hout gestookte cv-kachel.
    Zowel de gas-cv als de cv-houtkachel zijn aangesloten op de vloerverwarming.

Op echt koude dagen, gaan er bijna twee kruiwagens hout doorheen.
    We hebben/houden een voorraad van ca 65 m3, wat we zelf kappen en kloven etc.

Eigenlijk hebben we al een soort van warmtebuffer, wat heel goed werkt.
    In de Deel (ca 75m2) hebben we een behoorlijke dikke vloer, met vloerverwarming die behoorlijk wat warmte op kan slaan.
    Deze bestaat uit een gewapende zand-cement-vloer van 12 cm dik (op een laag isolatie en betonvloer) met daar op "in de specie gelegde" straatklinkers. Dat komt neer op een blok "steen-achtige-massa" van ca 25 cm, of wel 18 m3.
    Dat neemt behoorlijk wat warmte op en staat dat ook best lang af.
    Werkt perfect, en ik had dat in het voorste gedeelte ook zo moeten doen, maar dat is geen optie meer.

20. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Zo zie je maar weer het veranderd hier met een paar jaar weer totaal.
    Nu het salderen gaat stoppen wordt een accu toch interessanter denk ik.
    Ik wacht nu eerst maar eens af wat er gaat gebeuren.
    Ondertussen alvast maar een beetje wennen aan het handmatig de eigen opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Deel Deze Pagina