Het gebeurt wel eens, dat ik met een volle lipo huiswaarts keer. Vaak ga ik de dag daarop al weer vliegen. Is het schadelijk om hem 1 dag vol geladen te laten? Wat zijn jullie ervaringen, voor wat betreft de levensduur, hieromtrent?
Zojuist voornoemd topic gelezen. Het is wat oud, maar lijkt nog goed bruikbaar. Mijn vraag is daarmee beantwoordt. Een paar dagen vol laten liggen kan weinig kwaad. Mijn ervaringen e.d. Twee lipo's die een jaar niet gebruikt, vol weggelegd waren, hadden de geest gegeven. Ik was ze eenvoudigweg vergeten op storage weg te leggen. Misschien een kleine tip. Ik kijk niet naar het percentage wat de lipometer aangeeft, maar naar het voltage per cel. Het lijkt wel of ik een ingebouwde timer in de bovenkamer heb. Negen van de tien keer, geeft hij na een vlucht 3,7/3,8 volt aan. Voor mij is dat meteen Storage. Ik pak daarna dan ook een andere, nog volle, lipo.
Vroegâh laadde ik mijn lipo's altijd na het vliegen.Had-ie maar geen lipo moeten worden, zei een clubgenoot. Was wel lekker makkelijk, als ik besloot te gaan vliegen hoefde ik alleen maar te pakken. Sinds een aantal jaren gebruik ik de storage optie. Ik heb duidelijk het idee dat ik langer met mijn lipo's doe.
Ik doe dat ook met mijn step en electrische fiets. Maar tijdens mijn modelvlieg periode deed ik dat met mijn lipos ook. Wel merkte ik dat ze na een jaar of 8 a 10 minder werden. Aangezien ik ze altijd op storage mode weg lag heb ik geen vergelijk.
Info van genoemd topic is flink gedateerd.... (en deels achterhaald). Er lijkt inmiddels een redelijke consensus te bestaan dat je een geheel volle Lipo (4,2V per cel) "zo kort als mogelijk" in die staat moet houden... Daarbij mag je gerust denken aan uren in plaats van dagen (nog niet te spreken over weken of nog langer...). Dat wil overigens niet zeggen dat een lipo gelijk kapot gaat hierdoor, maar hij slijt sterker dan wanneer deze bij 3,7 a 3,8V (storage) bewaard wordt. Elke laad en ontlaadcyclus slijt de lipo een beetje (de inwendige weerstand wordt steeds groter waardoor minder vermogen en sterkere interne opwarming van de cellen). Kan me voorstellen dat je bij een lichte belasting de achteruitgang niet echt merkt (gaat zeer geleidelijk; elke laad-ontlaad cyclus lever je een beetje in) maar bij bv de EDF's kan dat op een gegeven moment het verschil zijn tussen gemakkelijk loskomen van gras en niet meer loskomen... en dat merk je wel... Er zijn nog wat factoren die een (nog grotere) rol spelen zoals niet te ver leegvliegen (niet beneden 3,7V onbelast) en de cellen niet te heet te laten worden (>60 graden), maar ook de lipo's niet zwaar te belasten of snelladen (>1 a 2C) als de accu nog koud is (< 20-25 graden). Al die factoren spelen een rol bij de slijtage van de lipo. Wil je er lang plezier van hebben dan zul je ze met zorg moeten behandelen. Lang verhaal maar het antwoord op de vraag is dus; bij voorkeur een volle accu ontladen na thuiskomst maar als je 1 a 2 dagen erna weer zou gaan vliegen kun je dat nalaten omdat ook die ontlaad-laadcyclus weer een beetje slijtage geeft. Dan is het een beetje lood om oud ijzer; slijtage door het vol wegleggen tegenover de slijtage van het ontladen en opnieuw laden. Voor nog meer goede info; https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons In dit topic is meer dan 10 jaar objectieve test ervaring terug te vinden met zeer veel verschillende lipo's. Interessante video in dit verband;