Hoeveel ampere trekt een gloeiplug?

• Topicstarter Topicstarter icewim
  • Startdatum Startdatum
I

icewim

Guest
Hoi; ik wil de aansluiting van mijn starbox (12v autoaccu) verbinden met mijn gloeiplugdriver. Nu ben ik er een beetje vanuit gegaan dat de gloeiplug 2 ampere trekt en dus een weerstand van 5 ohm nodig zou zijn........
Klopt dat een beetje?

Nog wat nieuws......als ik de gloeiplug eruit heb en ik draai de motor rond; dan voel ik een aanslag in het bdp..............twee zelfs waartussen hij blijft staan.
Iemand ideeen daarover?

Een gloeiplug werkt vanaf 1,2 a 1,5 volt... sommigen gebruiken ipv 1,2 volt cellen er loodaccus van 2 volt voor (gloeit ie wat harder)...

Hoeveel stroom er door een gloeiplug loopt weet ik niet...

Je moet dus je spanning van 12Volt terug brengen naar 1,5 a 2 volt... Daarvoor heb je iets meer nodig dan slechts 1 weerstandje...

Misschien kan iemand hier op het forum daar meer over vertellen...

ik zal eens gaan meten hoeveel amp hij trekt... mijn lader heeft een vaiabele voltage output.. ik zal eens wat getalletjes opschrijven... ik meet dan wel een r3 en een r4. er zit namelijk verschil in de weerstand van een 1,2,3,4 en een 5... 5 is een dikke draad waar veel stroom door kan lopen waardoor hij niet zo gauw warm word bij het gloeien. een 1 is heel dun en gloeit heel snel...

Ondertussen ben ik erachter dat het niet werkt; ik houdt 1,7 volt over op de gloeiplug wat mij netjes lijkt, maar wanneer de startmotor van de kist aangaat......dat heb ik niet kunnen meten want ik heb maar twee handen......maar de gloeispiraal gaat dan uit. :(
Kga dus maar een echte accu ervoor aanschaffen.

Wat mij erg bezig houdt is die zware punten bij het bdp; het voelt alsof er metaal tegen metaal aankomt. Volgens mij net voor en net na bdp.
De motor heeft even gedraait (Jaja) en toen heb ik het niet gehoord......... raar toch?

heey je kan je gloeiplug ook met 2 penlites laten gloeien. werkt goed ik spreek uit ervaring 8) .

even mischien noob vraag maar wat is BDP. kan het even niet volgen

ik zou goed overdenken om een powepanel te nemen, dit is een paneeltje met een vaste 2 v uitgang

de weerstand van een gloeiplug kan volgens mij varieren van type naar type (dikte draad, materiaal enzo,
heb je een andere belasting zou je ook andere weerstanden moeten hebben....
anders krijg je steeds een verschillend voltage op je plug...

BDP is inderdaad het bovenste dode punt. Maar hier gaat de vraag niet over. Toch wil ik wel even toelichten waarom het bij een koude motor zwaar loopt. Bij de meeste motoren is de cylinder iets conisch, op bedrijfstemperatuur zet deze uit waardoor er dan een optimale passing ontstaat. Heren, nu weer graag on topic!

Groetjes Hans.

BDP is inderdaad het bovenste dode punt....het Odp is Onderste dode punt.
Is misschien niet helemaal offtopic; ik probeerde 2 onderwerpen samen te smelten; anders krijg je allemaal topics van mij hier met allemaal diverse vragen.
Dat van die passing koud en warm klopt wel, maar een echte weestand waarin het lijkt of metaal op metaal komt vindt ik niet echt normaal.
Ik heb de gloeiplug op een dikke 1.5 volt batterij laten werken, maar dan is die batterij na 5 seconden leeg........

icewim zei:
Ik heb de gloeiplug op een dikke 1.5 volt batterij laten werken, maar dan is die batterij na 5 seconden leeg........

Hoeveel capaciteit (mAh) heeft die batterij... ik heb een C-cel in mijn glowdriver zitten welke 1800 mAh is en die houdt het weken uit zonder tussentijds opladen.

Om iedereen even uit de droom te helpen even het volgende. Een gloeiplug trekt zo ongeveer tussen de 2 en 3 ampere. Dit hangt af van de warmtegraad. Mijn 3.5 cc motoren hebben een plug wat net iets meer trekt dan 2 amp. Een 4 takt plug zit meestal boven de 3 amp, dit hangt mede af van de cylinderinhoud. Om dit soort vermogens te kunnen leveren is een batterij noodzakelijk met een kleine RI (inwendige weerstand). Een gewone batterij zal dit vermogen daarom niet kunnen leveren.

Groetjes Hans.

Hoeveel mah die batterij levert staat er niet op......
Is een gewone, geen oplaadbare.
Maar ik heb bij een auto die ik eens kocht (nieuw) een gloeiplugdriver gehad waar je gewoon een halve engelse staaf in moest doen.....Nu heb ik dus een hele en die werkt ook niet.........

Een Gloeiplug trekt +/- 1,7A , gewoon die gloeiplug driver van Delcam bouwen.

Werkt perfect :D

tis ook gewoon simpel uit tereken wat ie trekt.
waarschijnlijk heeft iedereen die natuurkunde heeft gehad of iets met eletro doet er wel eens van gehoord: De WET van Ohm U=IxR (U=spanning (voltage) I=stroom (amperage) R=weerstand (ohm))

pak een ohm meter en meet de plug door.

b.v. meet de plug op en je meet 150 ohm, je batterij levert 1.2V (waarde zijn fictief)

U=IxR dus I= U/R 1.2/150=0,008

dus zou die plug 0,008 Ampre trekken (8 mA)
wil je die plug op 12V later branden moet je terug rekenen
U=IxR dus R=U/I dus 12/0,008=1500
daar trek je die 150 ohm van die plug vanaf aangezien het serieel geschakelt wordt mag je de weerstanden optellen 1500-150=1350 dus moet er een weerstand van 1,35 KOhm tussen wil je op het zelfde hoeveelheid Ampre zitten. als ik het me goed herriner.

Dag,
Waarom een gloeiplugdriver bouwen zoals nu al meerder keren wordt aangeraden?
(of een powerpanel met ingebouwde gloeiplugdriver gebruiken, wat je wilt)

Om te zorgen dat de gloeiplug steeds dezelfde spanning aangeboden krijgt, ondanks variaties in de accuspanning.
Onbelast heeft een volle loodaccu een spanning van zo'n 12.5V of meer.
Tijdens gebruik van de startmotor kan de accuspanning dalen tot onder de 11, soms zelfs 10V.
Reken maar eens uit wat dat betekent voor de gloeiplug, als deze slechts via een simpele weerstandsschakeling wordt aangesloten op de accu. Niet zo handig als de gloeiplug uitgaat op het enige moment waarop deze zou moeten gloeien, tijdens het starten.

Met een goede plugdriver/powerpanel zal de gloeiplig ook tijdens gebruik van startmotor optimaal gloeien.

Gerben

Back