Hoofdtandwiel t-rex450

Ben gecrashed, schade valt mee (tot nu toe) alleen bladen en padlestang.

Maar nu heb ik een moeilijk uit te leggen probleem, ga het toch proberen.
Ik heb om te beginnen de motor los gekoppeld, en de belt los gekoppeld,van het hoofdtandwiel dus alles loopt vrij rond.
Als ik het tandwiel draai zodat de belt ook aangedreven word, ik houd dan met me vinger het grote tandwiel tegen lijkt het net alsof er naar iedere wending en een nokje in zit die hem blokkeeerd (het lijkt dan net of ie tegen de motor aanloopt), ik kan in het tandwiel geen slag of deuk of wat dan ook vinden, hij loopt ook nergens tegen aan.
Nu weet ik niet of er in het vrijloop gedeelte iets kapot kan gaan, heb hem er ook onderuit gehaald maar kan er niks aan vinden of zien, en dan loopt ie ook soepel?

Groetjes
Maarten

Bij een crash gaat er altijd meer kapot dan je op het eerste oog kan zien.
Het is ook aan te raden om zoveel mogelijk uit elkaar te halen en zeer goed te inspecteren op rechtheid en evt. scheurtjes, anders blijf je namelijk problemen najagen.
Ik zou eerst controlleren of je hoofdas niet krom is.
Dus alles uit elkaar, en je as op een glasplaat of een ander 100% vlakke ondergrond rollen en kijken of hij nog recht is.
Dit moet je ook doen met je spindelasje in de rotorkop en het staartasje.

Succes
Eric

Ja, klopt ook maar ik ben nog even alles aan het nalopen, en ik was aan het kijken of me hoofd as niet krom is en toen viel het me op dat me hoofdtandwiel moeilijk draaide, want eigenlijk moet ik me hoofdtandwiel toch vervangen want die is minimaal gestript (klinkt raar maar hij vloog er toch nog goed mee).
En ik vind het een raar probleem dat ie bij iedere wending op een bepaald punt tegen iets aanloopt, en dan kan ik het niet uitstaan dat ik het probleem niet kan vinden.

Als hij gestript is dan kan je dat zien.
Dan zijn er tandjes weg geslagen.
Ik vervang altijd de lagers als mijn rotor de grond heeft geraakt.
Alles krijgt een behoorlijke klap, en je kan niet goed zien wat er met de lagers gebeurd.
Je kan wel voelen, maar dan weet je nog niet veel vind ik..
De goedkopere onderdelen en assen vervang ik gewoon en dan kijken hoe hij het doet.

Eric

Oke, vervang je dan echt alle lagers ???
Want volgens mij kunnen lagers toch wel een hoop hebben, en zitten vaak goed weg gewerkt.

De lagers die bovenin om de hoofdas zitten vervang ik standaard.
Na mijn laatste crash voelde ze nog goed met de as erin.
Maar bij nadere inspectie bleek dat het bovenste lager kapot was (scheurtje).
Die dingen zijn vaak helemaal niet duur, voor een paar euro per stuk moet je het niet laten.
Ik neem aan dat je niet iedere week crashed :D

Groet Eric

Back