Hoogteroer en rolroeren met alleen 2 aileron servo's ?

Hallo,

Ik ga een multiplex fox en een carson mini skydreamer ombouwen tot een rc werpvliegtuigje. De Carson is eigenlijk hetzelfde als de Fox maar dan een bredere vleugel. Als deze twee projecten klaar zijn wil ik een fox bouwen met een motortje.

Zoekend naar mogelijkheden op internet voor het plaatsen van de aileron servos kwam ik op een site van iemand die alleen twee aileron servo's in een Graupner Discus 2ct heeft gebouwd en deze op zijn zender mixed zodat ze ook als flaps werken maar ook als hoogteroer.
Dat wil ik ook gaan proberen maar ben benieuwd of mensen hier al ervaring mee hebben.
Het lijkt me dat als rolroeren tevens gebruikt worden als hoogteroer dat de pitch eigenschappen van het vliegtuig anders zijn (rustiger). Van de andere kant werken ze dan tegelijk ook als airbrakes. Dus zal minder effectief zijn maar werkt het ?
Zie net toevallig op internet dat het combineren van ailerons en elevator Elevon heet.

Zie hier de site met een filmpje van het idee.
Mini Discus C2 - RC-Creator RC Modellbau und FPV Fliegen Easy Star Twin Star Bauanleitung Brushless Motor HobbyKing Immersionsflug Videobrille Crystal Myvu

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof dat elevon de benaming is voor de roeren van een vliegende vleugel. Pitcheron is wat jij bedoelt, in het frans heet dat incidence integrale. Het is moeilijk om het systeen echt goed te laten werken, maar met kleine zwevertjes moet het lukken. Dit is misschien interessant om eens te bekijken: Le crobe, micro-planeur de perfo
en op youtube is ook veel te vinden.

Pitcheron vs Incidence Integrale

Volgens mij twee licht verschillende zaken.
Hier is sprake van pitcheron waarbij de rolroeren als hoogteroer worden gebruikt, eigenlijk snapflap zonder hoogteroer.
Bij Incidence Integrale beweegt de hele vleugel, het is ook letterlijk vertaald integrale (geheel, volledig) invalshoek.
Ik heb de (franse) Padawan gebouwd en gevlogen.
full

Ontwerp en foto Pierre Rondel. Padawan, a micro aerobatic EPP sloper
Het ding vliegt lekker en rolt snel, maar op hoogte besturing met ± 20° vleugel invalshoek verandering is hij erg traag. Een looping lukt niet echt goed. Het is te licht om voldoende snelheid te maken om door de loop te komen ook omdat de straal erg groot is. Alleen met een extra 80 gram lood (op een vlieg gewicht van 80 gram) en lekkere wind en hellig is op hoogteroer meer te doen.
Rick

Inmiddels ben ik klaar met het ombouwen van de Carson. Ik heb er toch een hoogteroer in gemaakt en heb de rudder gelaten voor wat het was. Is niet zo belangrijk voor dit kleintje.
We hebben er ook al mee gevlogen in een weiland en dat is niet gek. Hij vliegt geweldig, zo mooi dat ik er een motortje in ga bouwen maar die moet nog binnen komen.
Wat ik ook heb geprobeerd is 10 elastieken aan elkaar met 20meter draad en de Carson een hoogtestart gegeven. Nou ja een hoogtestart, hij wordt gelanceerd haha :) maar werkt goed. Nu nog een keer naar de maasvl akte om hem eens tegen de berg te proberen. Erg leuk projectje om te doen en leuk om mee te nemen naar een park.
Het uitsnijden van de ailerons ben ik niet zo tevreden over, daar ga ik nog wat draadjes over lezen om te zien hoe andere dat doen. Deze heb ik met een mesje uitgesneden.

full

full

full

Leuk dat het zo goed gelukt is. Ik zou zelf de servo voor het hoogteroer voorin bouwen, da's beter voor het zwaarte punt. Veel plezier ermee

Back