Houten latjes, kunststof buisjes, etc doorzagen met wat??

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door CC, 8 feb 2011.

1. CC

CC

Lid geworden:
    25 mei 2006
    Hallo iedereen,

Ik moet een hele hoop (honderden, honderden..) latjes in hout (dikte +- 4mm) en kunststof buisjes van diverse diameters samen met enkele andere profielen zoals een H-profiel doorzagen.

Dit moet allemaal braamloos en perfect op lengte zijn (op de mm nauwkeurig), omdat deze naast elkaar komen en daarom perfect even lang moeten zijn.

Wie weet met welk toestel? Het mag wat kosten. Ik heb vandaag een Einhell lintzaag (BT-BS200) prijs 99 euro aangeschaft maar dit werkt niet naar mijn verwachtingen. Het toestel trilt vrij hevig en zaagt niet 100% recht, de sneden zijn vrij grof en kan je niet recht noemen.

Ook zijn er bramen aan... Het lint draait niet rap genoeg op en neer (1500 toeren). Ik heb al aan andere dingen gedacht maar ik vind niet direct iets goed...

Bestaat er iets volgens jullie dat wel goed kan werken? ervaringen??? Groetjes

2. Skip67

Skip67

Lid geworden:
    13 mei 2009
    Ga eens kijken bij PROXXON en die hebben heel mooi en goed gereedschap.Veel succes.

Skip67.

3. marc 2

marc 2

Lid geworden:
    15 jul 2009
    proxxon gewoon laten staan.
    dat is het net niet.
    google dan liever even naar buitelaar machinehandel

4. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Geinproviseerde zaag - trees machine met de dremmel

Diamand schijfje met 8 tal groefjes, braamvrij en trillingsvrij hout carbon messing en kunststof bewerken.

Voor ieder werkje een mal maken en testen met proef stukje :)

5. kuperus

kuperus

Lid geworden:
    18 nov 2005
    als alles even dik is (plankjes) dan kun je ze misschien tussen 2 plaken of profielen met een dunne rubberlaag er op klemmen... dan kun je alles gelijk afzagen. (ook met lintzaag)

6. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
  7. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik denk dat jij meer op zoek ben naar een afkort slijpertje, kan metaal, hout en kunsstof aan. Bijvoorbeeld deze van Proxxon. Maar ik weet niet welke lengtes je wilt zagen, want de lengteinstelling heeft een beperkt bereik. Er is ook nog een zwaardere uitvoering.

Groet,

Ad Bakker

8. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Hangt er vanaf hoe je er mee omgaat en je moet het gebruiken waar voor het gemaakt is: modelbouw.
    Ik heb zelf de nodige machines van Proxxon, en ik ben er zeer tevreden over.
    Zelf heb ik het zusje van deze:

... en die doet prima haar werk, zeker geschikt voor wat de TS er mee wil gaan doen.

9. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Ik ben het wel met Adam eens, je moet deze proxxon tafelzaag gebruiken voor modelbouw doeleinde. Maar ook dit heeft zijn limiet. Nu weet ik niet hoe breedt die latjes moten zijn en hoelang ? Maar bij langere lengtes dan een meter en 18 breedt en 4 dik wil de zaag vastlopen en heb je eigenlijk niet zo veel aan deze zaag tafel ( te weinig vermogen ). Voor kleine dingen voldoet ze prima.
    De beplanking voor de kwintebank 4 dik en 18 breedt zijn gezaagd op een grote zaagtafel en daarna door een vandiktebank gehaald zodat ze keurig allemaal even dik zijn want dat krijg je niet voorelkaar met een zaagtafel. de de lat verloopt altijd aan het begin en het einde. En braamloos ? lukt denk ik ook niet op een zaagtafel misschien met een widiablad met scherpe beitels en een goede snelheid maar dan toch blijf je met de nerf van het hout zitten wat splinterd. En met een lintzaag maak je geen rechte latjes in lengte richting, de duwt het zaagblad alle kanten op ook al loopt het langs een geleider.

Maargoed de vraag is wat voor latjes hoe breedt en lang wil je ze maken ?

Gr Martin :D

Laatst bewerkt: 9 feb 2011
  10. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik heb er toch al met heel veel gemak 12mm multiplex mee gezaagd, en niets aan het handje :)
    Zelfs 18mm is er al eens door geweest, maar dan loop je van lieverlee wel tegen de limiet van het tafeltje aan.
    Bramen hangt inderdaad af van het te zagen materiaal en de toestand van de gebruikte zaak

11. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    @Adam.
    Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de Proxxon machines, met name de cirkelzaag. Die is inderdaad uitermate geschikt voor modelbouw, en minder voor het grote werk. Maar we zitten hier tenslotte op een modelbouwforum. Met de noniusinstelling van de geleider kan je akelig precies op breedte zagen. En met het 2 mm brede freesschijfje kan je perfecte sleuven maken, en in combinatie met de fijnafstelling van welke breedte dan ook. Heerlijk machientje, zelfs het geluid staat me aan.

Maar ik geloof toch (zie citaat hierboven) dat de TS latten en profielen nauwkeurig op lengte wilt zagen/slijpen. En daar is de afkort slijper uitermate geschikt voor. Ik heb de kleine, en het enige bezwaar is dat de lengte instelling maar beperkt is. Ik vrees alleen dat de zwaardere wel dikkere latten/strips/profielen kan doorslijpen maar dat de lengte aanslag ook niet erg lang zal zijn. Maar daar kan je als je hem goed op een werkbank vastzet wel iets voor improviseren lijkt me.

Groet,

Ad

Deel Deze Pagina