HPI rs4 Evo, motor start niet goed; slaat af. (Na jaren op zolder)

Beste forumleden,

Na een heel aantal jaar de oude hobby maar weer van zolder gehaald. Een HPI SavageXL en een HPI Rs4 evo.
Nu heb ik een probleem met de rs4 evo.

Info vooraf:
Nieuwe gloeiplug R3
Nieuwe nitro, 16%.(voorheen altijd 10%,maar is niet meer te koop.)
Motor 2.5cc
Volle accu's, ook van gloeiplugontsteker.
Auto heeft jaren stil gestaan (en dus ingelopen) en is weggezet zonder after run oil in carb. :-(

De motor van deze rs4 evo wil niet volledig starten. Wanneer ik wat nitro naar de carb. pomp, gloeiplug ontsteek en met de rotostart de motor start, slaat de motor aan. Echter slaat de motor na zo'n 5-10sec. Af. Je hoort de toeren terug lopen, en met een tik slaat de motor af. Het maakt geen verschil of ik de gloeiplugontsteker er nu op laat, of eraf haal.
Wanneer ik gelijk weer wil starten, lukt dit niet. Dit lukt pas wanneer ik weer brandstof naar de motor pomp,en opnieuw start. Dan herhaalt zich bovenstaande.
Ik heb het idee dat de motor de nitro die ik in de motor pomp gebruikt, en wanneer deze op is, de motor af slaat.....
Of zou het een andere reden hebben? Ik heb namelijk geen idee wanneer een motor echt 'kapot' is...
Voor zover ik heb kunnen zien is de brandstofslang oke.

Tips en trics welkom!
Bedankt alvast.

Mvg.
Bastiaan
 
Het lijkt erop dat je naalden dicht zitten van je carburateur. Haal de slang is van je uitlaat af en blaas daardoor. Als het goed is zal er brandstof via je tank naar je carburateur lopen. Als je gas geeft zou er brandstof in je carburateur moeten komen. Lukt dit niet van zit je naald dicht.

M.v.g. Mark.
 
je kan de sproeiers eruit draaien, en dan met brandstof of water doorspoelen.
liefst brandstof.

Wat je bv kan doen:
een injectiespuit (echt de spuit, geen naald) vol met brandstof, tuut van de spuit op de tankleiding, en spuiten.
dus even leiding naar de tank los, en daar de tuut in duwen.
je kan dan een beetje duwen en trekken, om zo het vuil eruit te krijgen.
zo'n spuit kun je meestal bij de drogist halen, soms zelfs in de supermarkt. apotheker of drogist is wel de meeste kans..

De hoofdnaald kun je er zo helemaal uit draaien.

Zo een beetje rommelen en spelen, komt het vanzelf los.
vaak is het ingedroogde olie uit de brandstof, dat moet even losweken
soms schiet het vlot door, soms heeft het wat tijd nodig. soms moet gewoon alles ff uit elkaar.
allemaal niet erg, als je maar foto's maakt van hoe alles in elkaar zat.
dan weet je ook weer hoe het in elkaar moet.


O ja, zorg ervoor dat je dit ergens doet waar een beetje brandstof gemorst kan worden :D
Zeker als je met zo'n spuit aan de gang gaat, kan er wel eens een straal brandstof wegvliegen.
 
In de carburateur zitten ook rubberen O-ringen die soms niet zo goed tegen remmenreiniger kunnen. De krukas van sommige motoren hebben een siliconen vulling die los kan laten als die in contact komt met remmenreiniger. Ik zou daarom heel terughoudend zijn met het gebruik van remmenreiniger op en in de motor. Het eerdere advies van doorspoelen met brandstof is veel verstandiger.
Daarnaast kan het ook gewoon aan de afstelling liggen. Je gebruikt andere brandstof, daar hoort meestal ook een andere afstelling bij, en niet alleen vanwege het gewijzigde nitro percentage -- andere olie en/of een andere hoeveelheid olie in de brandstof zorgt voor een andere viscositeit ('stroperigheid') van de brandstof, en daarmee voor een mogelijk rijkere of armere afstelling.
Tot slot: je geeft aan dat je de toeren terug hoort lopen. Dat betekent dat je geen gas geeft in de tussentijd? Nitro motoren lopen niet tot in het oneindige stationair. Als de compressie minder wordt, word de stationaire loop minder stabiel. Ook een rijke afstelling kan leiden tot het teruglopen van het toerental bij een stationaire loop. Blijft de motor wel lopen als je gas pulsjes geeft?
 
Ha allen. Hartelijk dank voor alle reacties! Vandaag geprobeerd om de carborateur door te spuiten. (Helaas had ik nog geen injectiespuit)
Motor start na het doorpompen van wat brandstof een seconde of 2-3. Dan slaat hij af. Extra gas geven oid. maakt hierbij niets uit.
Vanmiddag na het schoonmaken vd high speed naald loopt hij al iets langer stationair. (5sec. oid)
Dus morgen maar even een spuit halen bij de apotheek, dr zit iets verbetering in:)

Over dat doorspuiten, gewoon door heel de motor heen spuiten, zodat het zelfs via de uitlaat naar buiten komt?
 
Door je carb. invoernippel. Slangetje op de spuit en op de carb., gas vol open en doorspuiten met brandstof. De regelnaald mag je dan wel wat verder opendraaien.
 
Slang bij de tank loshalen, op de nippel van de spuitbus remmenreiniger zetten, de motor (of hele auto) op zijn kop houden en even flink spuiten.
 
gewoon net genoeg spuiten tot je een straal in je carb ziet stromen. natuurlijk wel je carb vol open zetten.
als dat lukt even wachten tot alle remreiniger weg is, je slangen weer aansluiten en dan proberen te starten.
 
Back
Top