Ik ben begonnen aan mijn volgende project, een 1:50 model van Hr Ms O-13. O-13 is een boot uit 1931, deel van een klasse van vier. Met 60 meter en 750 ton onder water was het een kleiner type dan de in dezelfde periode gebouwde K-boten die Indie moesten verdedigen. O-13 heeft naast operaties in de Noordzee, ook gepatrouilleerd tijdens de Spaanse burgeroorlog bij Gibraltar en ging ook naar de Caribische eilanden. O-13 is in Mei 1940 ontsnapt naar Engeland, maar al in juni 1940 niet van een patrouille in de Noordzee teruggekeerd. Er zijn verschillende zoektochten gedaan naar het wrak - dit is de enige van 7 onderzeeboten die verloren gegaan zijn in de oorlog die nog niet gevonden is. Het vermoeden is dat O-13 in een mijnenveld vergaan is, maar ook aanvallen door Duitse vliegtuigen en een botsing met een Poolse onderzeeboot zijn genoemd. Ik bouw de boot op 1:50, met houten latten op spanten. Daartoe heb ik de oorspronkelijke bouwtekeningen van 4-MST (nationaal archief) gedownload. Mbo die tekeningen ben ik begonnen aan ruwe planning van het waterdichte compartiment in de boot, wat uit drie buizen zal bestaan. Daarin komt dan een duiktank van 500-700ml. Ik hoop een manier te vinden om de wegvouwende voorduikroeren functioneel te maken. Ook ben ik begonnen van de bouwtekeningen, de tekeningen van alle spanten en de kielbalk te maken. het zal geen snel project worden!
Leuk dat jullie er zijn! ik ben nu redelijk happy dat het boven beschreven concept van het waterdicht compartiment kan werken. Dus nu is de focus eerst op het maken van goede tekeningen op 1:50. Bovenaan in de foto het 1:50 langsplan. Normaal zou ik van een boot de spanten ondersteboven monteren op een bouwplank, en dan beplanken. Omdat deze boot zowel aan de kiel als aan het dek verschillende vormen heeft, heb ik een “kiel-dek balk” getekend op de plank in de foto, waartegen aan beide kanten dan “halve” spanten (zoals voor 1 spant getekend op het spantenplan onderaan gelijmd worden. Soort dubbel halfmodel. Tussen die spanten lijm ik dan wat balkjes waardoor een stijf “geraamte” ontstaat wat goed beplant kan worden. maar goed, eerst uit dat spantenplan zo’n 40 individuele tekening maken. Leve de kopieermachine.
Over de afgelopen weken de spanten uitgezaagd, hier los op de kielbalk gezet. Volgende stap is allemaal bijschuiven en verlijmen. En daarnaast een oogje houden op de ruimte nodig voor de doorvoerenden van de schroefassen en dergelijke. moet eigenlijk de werkbank nog eens opruimen.
Hoi Freek, Netjes, begrijp ik het goed dat je de romp van hout maakt en deze gewoon waterdicht sealt? En dan een soort van wtc uit 3 compartimenten? Succes iig met de bouw! En die werkbank.. das bij mij ook een voortdurende worsteling tusen bouwtijd en opruimtijd...
Hermor ja de boot wordt van hout, en erin komt een drietal PVC buizen aan elkaar, dun, dik, dun met een bajonet tussen de eerste en tweede. Idee overgenomen van Norberts 1:72 type VIIc ombouw set. Maar dan wordt de boot ook nog overlangs gesplitst bij het dek zodat er aan de pushrods e.d buiten de wtc gewerkt kan worden. De romp hoeft dus geen druk te weerstaan en wordt behandeld met epoxy en keeper doek.
Spanten verlijmd en met tussenbalkjes de hele structuur stijf gemaakt. Voordat ik ga beplanken wil ik eerst de aansturing van de voor- en achterduikroeren en roer bedacht hebben. De boot is op die plaatsen niet meer dan een paar cm dik, dus dat wordt een uitdaging. eerst maar de voor duikroeren. Zoals op de eerste foto te zien draaien deze 90graden naar boven en vouwen dan tegen de romp. Het 90 graden draaien en de normale bediening van de duikroeren kunnen op 1 servo via twee tandraderen. het vouwen gaat dan met twee scharnieren, maar ik ben er nog niet uit hoe ik die via pushrods naar een servo overbreng. twee pogingen gedaan maar het functioneert nog niet echt. En die module tussen de spanten door plaatsen is al een uitdaging!!
Dit is het derde idee om via een pushrod de duikroeren naar binnen te vouwen. Het idee achter dit ontwerp is dat de “scharen” binnen de romp blijven, en dat de pushrod niet richting de draaipunten moeten trekken of duwen, maar liefst duidelijk langs de draaipunten (blauwe lijn), anders vouwen de duikroeren niet. Een probleem is dat de “scharen” in conflict komen met de romp en de dichtklappende duikroeren. Het werkt wel en kan misschien nog geoptimaliseerd worden, maar ik vind dat het wel aardig complex geworden is. iemand een eenvoudiger idee om die duikroeren in en uit te vouwen?
Dat is een uitdaging op zich Freek. Zeker met de beperkte ruimte! En dan moet je ook nog voldoende slag hebben om ze horizontaal te leggen, én dan te sturen ... ppfffff ! Hoe deed de echte dat in-op klappen?
Ja, daar heb ik de oorspronkelijke tekening van, maar niet het begrip! Twee stangen voor de duik- en vouw beweging die samenkomen in een black box. Of het hydraulisch was? Ziet meer uit als pushrods zoals wij die kennen
Het werkt met tandwielen en draaiende assen. En een box die de draaiende beweging omzet in de diverse bewegingen..
Goed, ik ga ervan uit dat ik de voorduikroeren goed krijg (of ik zet ze vast). Inmiddels ook voor de achterkant een houten stukje gebouwd waar de duikroeren en roer in gaan passen, lijkt erg op de KXVIII dus dat gaat lukken. maar om toegang te houden tot voor- en achterkant ga ik de boot zowel horizontaal als verticaal splitsen. Verticaal voor toegang tot de wtc, horizontaal om de stangen voor en achter aan te leggen (en de binnenkant goed te kunnen impregneren. die horizontale splitsing gaat dan langs de vloed zone op de grens van de romp en de deksectie. Daarom is de bovenste lat op onderstaande foto overlappend en niet verlijmd met de lat eronder. Als de romp af is kan ik dan de spanten door die vloed kier doorzagen.
Beplanking is compleet! Aan de onderkant is een soort bulge zichtbaar midscheeps, zal een ballast kiel zijn, deze klasse boten had grote problemen met stabiliteit, daarom hadden ze ook geen dek kanon en is een van de 40mm kanonnen op de brug verwijdert. De kiel was niet meer “afgooibaar” Aan de bovenkant is het dek zeer smal! Volgende stap is schuren, daarna impregneren van de buitenkant met epoxy, en daarna wordt de boot in twee richtingen gesplitst. Eerst verticaal, dan horizontaal (waarvoor een set planken niet verlijmd zijn zodat ik alleen de spanten door hoef te zagen, … in theorie).