Hummingbird Elite FP afstellen

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Paul H., 28 dec 2004.

  1. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Gister heb ik bij Hobbydeals een Hummingbird Elite FP gekocht..
    Heb hem in elkaar gezet, ging proberen te vliegen maar er zaten zware trilingen in de heli..Heb ik er wel weer uit gekregen..Maar nu..
    Als ik de heli op de grond zet er geef half gas dan gaat de heli een beetje de lucht in maar gaat vanzelf naar links en de staart gaat alle kanten op..
    En ik krijg het maar niet voor elkaar om hem een beetje stil in de lucht ( 2 cm boven de grond :wink: ) te houden. Heeft iemand tips?



    [​IMG]

    Beetje slechte foto maar hij is met de webcam gemaakt..
     
  2. G

    G Guest

    In het begin is het normaal dat ie naar links gaat[ :arrow: grondeffect],
    als je wat meer gas geeft @ ±60cm hoogte zou die wat stiller moeten zijn.
    Staart: Kijk 1st 'ns of je hem met de trim op je zender stil krijgt,
    anders met een potmetertje op de gyro/all-in-one board.

    Suc6 groetjes Geoffrey :D
     
  3. G

    G Guest

    Ojah, volgens mij zit je all-in-one board niet helemaal goed, hij moet 90 graden naar rechts (van 8er gezien)
     
  4. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Okej bedankt..
    Ik heb het steeds naar links gaan kunnen weghalen door de servo iets te verplaatsen..Alleen nu zit ik nog met het probleem dat de staart van de heli als een gek van links naar rechts gaat..

    Greetz Paul
     
  5. G

    G Guest

    Kijk ook ff of je kabeltje van de staartmotor goed aangesloten zit, en zit dat all-in-one board nou goed? 't Kan ook zijn dat de gyro daardoor raar doed en de staartmotor daarmee.

    Groetjes Geoffrey
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Heb je de gyro goed om?

    :arrow: Hou de heli in de hand geef een beetje gas en zwaai de staart. als de staart tegenwerkt dus harder gaat blazen als je naar de blaaskant van de prop toe zwiept staat het picoboard/gyro goed, anders moet je hem 180 graden omdraaien.

    Staat de gyro goed en gaat die dan nog steeds als een gek zwiepen, speel dan wat met de gain instelling op de gyro (klein schroefje)

    Succes!
     
  7. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Bedankt

    De staart doet wat hij moet doen, dus harder gaan draaien als je met de staart heen en weer gaat..
    Nu is het alleen nog een kwestie van afstellen..
    En als ik nu ga proberen te 'vliegen' dan gaat de staart naar links..En het lijkt me dan dat de staart niet genoeg power heeft..Welk schoerfje moet ik aandraaien Mixer of Gain en welke kant dan op?
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    hij moet alleen harder gaan draaien als je hem (van boven gezien)tegen de klok in zwiept. Met de klok mee moet die trager gaan draaien.

    Zit er een mixer schroefje op? zo ja zou ik het eerst daar eens mee proberen.

    Gewoon een beetje expirimenteren Paul. Die schroefjes verdraaien kan geen kwaad.
     
  9. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Maar het probleem is juist dat hij vanzelf naar links gaat..Als ik dan het schuifje op de zender helemaal opzij doet dan gaat hij wel langzamer naar links maar het is juist de bedoeling dat hij ongeveer stil hangt met de staart..Maar ik ga wel ff wat expirimenteren :wink:
     
  10. G

    G Guest

    Dat had ik toen ik m'n HAT-motortje er voor het 1st op zette, bleek ik de prop er verkeerd om op te hebben gezet :oops:
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    de staart draait naar links of gaat de gehele heli naar links?
     
  12. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    De staart gaat naar links..Ik heb elektronica in me heli net even verandert en het schroefje van de mixer aangedraait..De staart hangt veel beter stil alleen de staartmotor gaat ongelijk dus: hard zacht hard zacht enz enz. Mischien is dit de accu (ben hem nu aan het opladen) maar mischien is het iets anders..Tips?

    En nog een vraag.. Het armpje dat aan de servo is bevestigd gaat er soms vanaf..Wat doen jullie? Lijmen jullie het armpje vast of iets anders?..
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Als je aan het hoveren bent en de staart slingert snel van links naar rechts en weer terug (noemen ze "hunten") dan staat je gyro te fel en overcorrigeert hij. Zet de gain van de gyro in dat geval wat minder krachtig. Als de hovert en je geeft een beetje gas en de staart zwiept dan weg dan heb je te weinig gain.

    Eigenlijk moet je de gyro gain zo instellen dat die net niet begint te hunten.

    Als de staart van boven gezien met de klok mee draait heb je dus teveel vermogen ;)
     
  14. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Maar als ik de staartmotor volop laat draaien dan gaat hij inplaats gewoon vrrrrrrm gaat hij vrrrrm vrrrrrm (beetje raar voorbeeld maarja :wink: )
    Hoe kan je dit probleem weg krijgen..Het help niet als ik met een volle accu vlieg.
     
  15. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Is dit tijdens het hoveren? Dan staat je gyro gain te hoog ingesteld:

    De gyro geeft te veel gas om tegen te sturen (vrrrrrrm), hierdoor zwiept de staart te snel terug waardoor de gyro weer te weinig gas gaat geven (pauze), dan zwiept de staart weer de tegenovergestelde richting en gaat de gyro weer teveel gas geven (vrrrrrm).
    Even de gyro gain een beetje linksom draaien.

    :!: PS. Heb je de motoren in laten draaien? dit scheelt aanzienlijk in levensduur.
     
  16. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Bedankt dat moest ik weten, ik had al een uitleg gekregen via de telefoon.
    En ja ik heb hem in laten lopen.

    Greetz Paul
     
  17. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Ging net proberen te vliegen..Zet de zender aan en dan de heli begint de heli als een gek te tollen..Nu is een stuk van de staartrotor eraf :cry: Moet ik dit vastlijmen met seconde lijm ofzo?
     
  18. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Paul,

    Ik ga d'r vanuit dat je je staart-rotor bladen bedoeld ? :wink:

    Ga ze alstublieft gewoon vervangen door nieuwe. Als je gaat plakken bestaat de kans dat het geplakte deel er in een vlucht afgaat.... Niet alleen loop je dan een risico dat dat deel ergens terecht komt waar je het echt niet wilt hebben (men denke o.a. aan ogen :( ) maar je houdt er zeer waarschijnlijk ook een crash aan over die dan mogelijk meer kost dan de nieuwe bladen...... Heb je d'r ook aan gedacht dat de balans van je staartbladen door 'knullig' plakwerk beinvloed wordt zodat je een alleen maar minder goed controleerbare staart overhoud?

    Moet je allemaal niet willen. Vervangen........

    Groet, vincent

    P.S. wel even uitzoeken waarom dit gebeurde: je volgorde van zender en dan pas heli klopt...... d'r moet iets anders zijn.
     
  19. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Als het goed is zit er een extra set staartbladen in de doos.
    Ik heb ze overigens wel vaak gelijmd, zo hard draait de vertraagde staart van een FP heli niet (Ik heb het dus over de vertraagde staart en niet over een DD prop). Er is er nog nooit 1 los gekomen.
    Als je zo gaat vliegen, doe wel een bril op voor de zekerheid (en laat de andere die in dezelfde ruimte zitten ook een bril dragen)! Voor de rest zou een eventueel los schietend blad (behalve aan je onbestuurbare heli zelf) weinig schade kunnen veroorzaken.
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Naast een foute montage van de rotor zoals in een ander draadje te lezen is zat er bij mij ook geen extra setje bladen bij zoals Satoer vermeld. De Tailrotor was ook niet geborgd. Dit heb ik gedaan met een stuke stuurkabel.
    Toch een maandagmorgen kit :mad:
     

Deel Deze Pagina