Iemand wel eens controle gehad op zender?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bootjebouwer 2, 23 jul 2024.

1. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Met enige regelmaat lees je hier;
    "40 mHz is alleen nog toegestaan voor vliegtuigen"
    "Boetes zijn hoog"
    enz, enz.
    Maar heeft er iemand wel eens controle gehad, dan?
    Ik vaar al een paar decennia RC (halverwege jaren '80), waarvan meesttijds met de Robbe F14 en de enige
    controle die ik ooit gehad heb was een agent die dacht dat ik aan het vissen was zonder vergunning.
    Die had de antenne aangezien voor een hengel.

Ik bedoel: ik ben hier niet aan het promoten om op frequenties te gaan varen/vliegen/rijden waar het niet de bedoeling is, maar even realistisch...
    Heeft de hermandad niet belangrijker zaken om zich druk over te maken?
    Ten eerste sta[t zo zoetjes aan iedereen over op 2,4 gHz en ten tweede komen RC modellers er onderling altijd wel uit áls ze op elkaars' frequentie zitten.

Zo maar een gedachte die ik eruit floep.

2. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Volgens mij is 40 mHz juist bedoel voor boten en 35 mHz voor vliegtuigen.......

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Nou ja, oké, dat is zo.
    Foutje mijnerzijds, maar is er iemand die er wel eens op gecontroleerd is?
    Dat is wat ik me afvraag.

Ik heb werkelijk nooit iemand gesproken.

4. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nimmer!

Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  5. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Vroeger, in de tijd van de 27 mc bakkies gebeurde dat wel. Je moest ook een zendvergunning hebben.

De radio controle dienst was zeer actief op zoek naar zendpiraten met hun peilwagens

Laatst bewerkt: 23 jul 2024
    MicropropSport en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Toen wel… maar als je met je bootje gaat vliegen waar dat niet is toegestaan, kan je vragen verwachten. Ga je varen met je Calmato, is het prima. Wel elektrisch… want immers geen olie in de sloot.

Vale Ouwe en E.hof vinden dit leuk.
  7. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Nog vroeger moest je voor RC ook zo'n vergunning hebben.
    Maar ook van de oudere garde, die die tijd nog meegemaakt heeft, heb ik ik nooit gehoord daar controle op gehad te hebben.

8. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Hier gebeurde dat wel hoor ! En geen vergunning was inbeslagname.

9. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    ikonmy en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  10. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Yep, zo ging dat.

ikonmy, Bertus en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  11. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    40MHz is niet direct aan een soort modelbouw verbonden, het mag voor alles gebruikt worden, 35MHz daartegen is alleen gereserveerd voor vliegen.

Ik kan mij bij een NK nog wel herinneren dat er op een afstand een auto met vele antenne's mee stond te kijken, er werd toen ook gewaarschuwd om legale frequenties te gebruiken. Vreemd genoeg met mijn 41.020 frequentie zou ik wat verwacht hebben, dus niet. Maar het was wel op een circuit dicht tegen de Duitse grens.

Met 2.4ghz is die hele controle volgens mij voorbij hoewel in de RC wereld veel meer frequenties gebruikt worden met headsets, FPV en telemetrie.

12. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Sinds 1975 houd ik me bezig met deze materie. Toen zelf een 2 kanaals zender gebouwd en laten keuren bij de RCD van de PTT. Zeestraat 8 Den Haag? Werkte in de 27 Mhz. Je moest inderdaad een zendvergunning hebben. Ergens staat me bij dat het Dfl. 15,- per jaar kostte. Inderdaad met een groene PTT sticker op de zender. Kan me herinneren dat we in groepsverband varend bij gebrek aan frequenties, zender en ontvanger kristal wisselden. Heb hier info liggen uit 2001 dat de 35 Mhz gereserveerd was voor de vliegerij. In de 40 Mhz mochten daarvoor ook kanaal 50 en 51 worden gebruikt. Kan me niet meer herinneren wanneer voor deze apparatuur de zendvergunning verviel. Een jaar of 15 geleden viel de 27 Mhz Microprop zender steeds verder uit elkaar en ben ik overgestapt naar de 40 Mhz. Twee 40 Mhz zenders omgebouwd naar 2,4 Ghz. Nog een poosje een Futaba F-14 met Navy-stick gehad, maar vond dat met mijn dubbelschroever niet prettig sturen. Nooit controle gehad. Gr. Klaas.​

Herby63 en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Ooit, ergens in 1984 dacht ik, een keer controle gehad. Samen met nog een paar clubleden waren we te gast bij een andere club. Het was een open dag van die club. Kort voor het begin van de "show" kwam een aantal politie mensen met een paar "officiële" mensen. Alle aanwezigen moesten hun papieren en apparatuur laten zien. Alles was in orde en een uurtje later gingen ze weer. Dat was de eerste en enige keer dat ik dat heb meegemaakt.
    Wat wel vaker is gebeurt is dat er klachten binnen kwamen bij de toenmalige RCD (Radio Controle Dienst). Die gingen dan op onderzoek en daarbij schijnt het wel voorgekomen te zijn dat apparatuur in beslag is genomen omdat die niet (goed) gekeurd was en omdat er geen vergunning was. Dit is me verteld, ik heb het niet zelf meegemaakt.
    Dat was anders dan destijds in Engeland. In de 80tiger en begin 90tiger jaren ben ik daar veel geweest en heb aan meerdere shows meegedaan. Als ik me meldde bij de inschrijving moest ik mijn papieren, KNVvL en vergunning voor de zender, laten zien en werd mijn apparatuur gecontroleerd. De juiste frequentie en het uitgestraalde vermogen werden gemeten. Alles oké, ik kreeg mijn inschrijvingsnummer en kon aan de show meedoen.

MicropropSport en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  14. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dat is waar ook, naast de sticker kreeg je ook een papier wat je altijd bij je moest hebben althans als je met de zender aan de gang was.
    Zelf ben ik nooit gecontroleerd.

15. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    30 jaar geleden en ook nog eens ongeveer 20 jaar geleden ben ik wel eens gecontroleerd geweest .
    De eerste keer moest je nog de vergunning op zak hebben wat toen wel het geval was .
    De tweede keer was omdat er in de buurt regelmatig overlast was door vliegtuigjes , de vergunnning was toen al afgeschaft .
    Beide keren zijn ook zonder gevolg gebleven en de agenten waren ook heel vriendelijk , blijkbaar waren ze ook niet veel op de hoogte van zendergebeuren .
    Toen ze zagen dat de zender diende voor boten hadden ze al geen zin meer om te controleren , ze hebben nog wel een praatje gedaan .
    Groetjes
    Ronny

Herby63 en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  16. Tbird2

Tbird2

Lid geworden:
    7 nov 2008
    Zonder het hele wettelijke verhaal te lezen, en overigens in het 2.4G tijdperk wellicht erg achterhaald, maar..

Als 35 mHz specifiek voor vliegers is, kun je er van uit gaan dat alle vliegers op 1 veld naast elkaar staan en netjes hun "kannaal nr" op het bord hangen, en er dus weinig kans is op onderlinge storing tussen de vliegers.
    Als in de vijver verder-op iemand aan het varen is op 40 mHz, dan.... niets aan de hand, geen storing.

Als de vaarder echter denk "bekijk het maar, ik vaar op 35 mHz", dan dus ook niet kenbaar maakt aan de vliegers dat zijn zender aan gaat, hij staat immers niet op het vliegveld maar aan de bijgelegen plas, dan.... is er dikke kans op een crash als een vlieger toevallig op hetzefde kanaal zit.

Dus soms moet de gedachte niet alleen "waarom wettelijk" zijn, maar meer: hoe kunnen we samen hetzelfde doen zonder last van elkaar te hebben.

Gelukkig is dit wel uit de oude doos met 2.4 nu.

17. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Behalve natuurlijk als je staat te vliegen, en er gaat iemand omde hoek een bootje varen op dezelfde frequentie, of met een autop een rondje rijden.

Tegenwoordig komen zo ook nog in acite, op aanvraag.
    Als een zendamateur op zijn frequentie banden lastige storing tegen komt, dan komen ze onderzoek doen, en dan moeten ook grote leveranciers hun apparaten aanpassen.
    Heb daar een p[oosje terug iets van gelezen, weet even niet meer of de zonnepanelen omvormer, of iets anders stoorde.

Groeten,
    Arie

PE5ED en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heel herkenbaar!
    Mijn zelfgebouwde zender ging in 1970 naar de RCD
    (ik meen dat het adres Kortenaerkade was, nou ja, da's om de hoek).
    Daar zit, zoals je ziet. de sticker nog steeds op (daterend van toen de collectieve zendmachtiging van KNVvL Modelvliegsport werd ingetrokken en iedereen het op individuele basis moest regelen, wat overigens onbureaucratisch soepel bleek te verlopen).

Over onverantwoordelijk gebruik gesproken...
    Een keer, op de terugweg van het veld, stonden er twee auto's in de berm en midden op het asfalt reed zo'n
    blèrend klere-autootje. Even stoppen dus, en inderdaad, RC.
    Kanaalnummer stond op het insteekkristal van de zender.
    Nu was er een half uur eerder op het veld een kist onbestuurbaar de grond in gegaan en wel op hetzelfde kanaal.
    Dus ik had de dader (die bij hoog en bij laag volhield, dat hij nooit de oorzaak kon zijn geweest, want "hij had ook helemaal geen storing gehad").
    Nee, vlak bij de grond en afgeschermd door het talud van de A27, logisch...
    Het model daarentegen vloog in de hoek van het veld, het dichtst bij de plek van die vreemde zender en bovendien op een meter of 50 boven de grond, waardoor er een directe zichtlijn was...
    Nou ja, ik heb z'n kenteken genoteerd en doorgegeven aan onze clubvlieger en ik weet niet of hij daar nog iets mee heeft gedaan.
    Maar dat soort tokkies, die vinden dat zij wel bepalen wat ze mogen en wat niet, je doet er weinig tegen...(zonder je zelf tot vergelijkbaar crimineel gedrag te verlagen).

PE5ED, MicropropSport, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zo'n soortgelijk kastje heb ik ook nog gebouwd Bruno. Maar dat was in de tijd dat ik lid was bij EMCR. Daarna een 2e hands 6 kanaals Microprop. Alles nog in de 27 Mhz. Best veel opgestoken in die tijd, waarmee ik nog steeds mijn voordeel doe. Gr. Klaas.

PE5ED en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    De originele vraag is zo gek nog niet als je ziet hoeveel vliegers hun oude 35mHz apparatuur voor de spreekwoordelijke appel en een ei op dit forum te koop aanbieden en de nietsvermoedende beginnende scheepsbouwer op een koopje uit is.
    Tbirds uiteenzetting is dan wel volkomen begrijpelijk, als de verkoper de moeite niet neemt om de koper in te lichten, is vroeg of laat een andere vlieger de klos.

Bruno van Hoek, PE5ED en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina