Nee electroboys niet juichen, dat bedoel ik niet. Dit wel. http://home.hetnet.nl/~meijhmb/modelflight/brandstofopslag.htm
We zullen eens kijken... Vraagje; trekt er zo met temperatuurs, druk en vochtwisselingen geen vocht in je methanol???
Tankjes zullen inderdaad steeds van bol naar hol gaan. Ik ga er van uit dat er niet constant lucht ingetrokken wordt en weer damp uitgedrukt wordt.
Hans. Hoe bevalt Aspen? Geeft het meer vermogen zoals ze zeggen en blijft de motor schoner? Was de 14 euro voor 5 liter?
Weet ik nog niet. De 1 juni problematiek, op ons veld, voor mij begint het vliegseizoen pas vanaf volgende week. Ik ga dan meteen op vakantie en dan moet ik nog een andere MVVS26 ombouwen op de BigLift. Dus het wordt juli voordat ik wat weet van Aspen. Ja
die tankjes zijn toch redelijk zuurstofdicht dus je hebt dan toch niet zo heel erg veel last van zwellen en krimpen? Nou vraag ik me af, waar is dat stukje van RC universe te vinden en zo'n kist is toch niet echt "veiliger" dan binnenshuis? of is er meer tussen het de tanks, het hout en de buitenlucht? BTW, wel veel lijkt me, 10 liter constant moeten meeslepen. zo vel slurpt een vliegtuig toch niet? de modelbouwversie dan.
juist wel dus! als ze niet luchtdicht waren, kon het drukverschil via deze 'gaatjes' 0 blijven, nu niet -» bol/hol ik weet helemaal niks over brandstof tanks, maar ok.
Ohja, ben er niet zo bij met natuurkunde geloof ik. Ontopic: geld dat nou ook voor autobrandstof? (bijv tornado?) stank en uitzetten en zo? blik is toch een redelijk goede isolator van luchtjes als ik naar kattenvoer kijk.
ha ha hans , je bent geweldig. De brandstofopslag mist nog twee wielen, In mijn woonplaats komen ze twee keer per maand met zo'n nostalgische chemo-srv-wagen langs. Koop toch eens een paar LRK outrunners en een doos accu's, echt je wordt er een gelukkig mens van.!
Vorige week voor het eerst gevlogen hiermee. Het maken van een bocht voor de Big-Lift heeft even wat te meer tijd gekost dan gedacht. Observatie: Motorloop zeer goed Vermogen (weet ik niet want heb de gewone uitlaat door een pijp vervangen, en een nieuwere MVVS met grotere carb gebruikt. Toerental zonder inlopen van de motor 7700 met een Menz 18 maal acht (stom forum) Maar het belangrijkste: geen stank, ook niet thuis of in het model. Waar ik ook snuffel, helemaal geen luchtjes. Ook tijdens het draaien geen walm uit de uitlaat, het lijkt wel of de motor op gas loopt. Met gewone benzine gemengd met met bell-ray olie en gewone uitlaat, zat het model onder de kleine zwarte spikkeltjes. Nu is er nergens ook maar iets vanuit de uitlaat op het model aan te treffen. Tot voor zover een aanrader dus. Krijg net het KNVVL krantje binnen. Daar valt te lezen dat Richard (Biggs), Aspen uitgebreid gaat testen.
Ik weet dat ook in de F3A-x Aspen gebruikt wordt. De belangrijkste overweging.... De geur. Verder heb ik nooit nadelen gehoort. Maar ik zal ook eens informeren bij de gebruikers daar. Grz. Mark
Brandstof met wonderolie kan problemen opleveren als het erg koud wordt. De wonderolie gaat vlokjes vormen en naar de bodem zakken. Dat wil niet zeggen dat synthetische olie dat niet zal doen, ik heb hier echter nog geen ervaring mee. Voor mijn heli heb ik brandstof met Titan olie. Tot nu toe heb ik daar GEEN problemen mee gehad. Ook met wonderolie heb ik nog geen problemen gehad. Dat komt waarschijnlijk doordat mij startkist met een voorraadje brandstof voor één middagje vliegen, altijd vorstvrij staat. De grote voorraad staat in de schuur en daar heb ik wel eens vlokken in gezien. Die vlokken heb ik nog niet gezien in de heli brandstof.
Dat vlokken is alleen een probleem in je model omdat de vlokken de sproeier verstoppen. Bij de voorraad is het geen probleem want indien de brandstof weer op temperatuur is en je schud even mengt de olie van zelf weer met de methanol...
Dat klop Arjen, ik was vergeten dat erbij te zetten. Toch kan het een poos duren voordat alle vlokken weer volledig opgelost zijn. Helaas moet de voorraad kan daarvoor wel binnen gezet worden :? .
Ik heb een e-mail gestuurd naar de fabrikant van mijn benzine motor met de vraag of ik Aspen kon gebruiken. Dit was zijn reaktie: "No problem running aspen. But you loose about 5% power. No smell is correct. Starting the engine will be a little heavier". Geen Aspen dus voor mij, de lucht neem ik wel op de koop toe aangezien ik al het vermogen wil.
Didier, welke motor is dat. Ik zou de tests van Richard afwachten wat betreft het vermogen voordat ik een conclusie zou trekken.
De motor is de nieuwe SM30 http://www.modellexclusiv.de/SM_Motoren/SM30/sm30.html Normaal ben ik ook wel voorzichtig met conclusies trekken maar als de ontwerper/constructeur van deze motor, waar ik dus contact mee heb gehad, deze bewering doet ga ik er eigenlijk wel vanuit dat hij het weet.