DE ETALAGE

Het waren mooie tijden..met je neus tegen de etalageruit van de modelbouwwinkel en je vergapen aan al dat moois wat bij die schamele 1 gulden zakgeld per week ( of was het per maand) echt niet binnen bereik lag.

Nu weet ik niet of je huidige zakgeld meer dan dat is maar ik ga vast de etalage inrichten. Nee..de winkel gaat nu nog niet open. Op 16 september a.s. hoop ik 78 jaar jong te worden en dat is voldoende reden voor een mooie uitverkoop. Niet alles zal in 1 keer weg gaan, het zal ongetwijfeld een jaar of 5 in beslag nemen en..er gaat nog heel wat bij komen aan Zuiger- en E-motor primaire VV klassen kisten bij leven en welzijn. Maar het is de hoogste tijd om de hangaar wat kaler te gaan maken en wat is er nu mooier dan dat ik mijn kisten waar ik echt geen tijd voor heb om ze allemaal zelf te vliegen toch in gebruik te zien.


We beginnen met het vullen van de etalage..zeg maar etalages want het past niet achter 1 raam en zo zoetjes aan zal duidelijk worden wat weg gaat en wat nog ff mag blijven.


Zuigerkisten:

1. Originele 1951 Hekking met een 2,5 cc Webra diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting en DT:

IMG_20200630_170548.jpg





2. Dream Weaver met een 2,5 cc OliverTiger, span 1480 mm. Sturing op richting en DT:

IMG_20211228_124527.jpg




3. GeFi 21 met een KMD race diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

IMG_20220508_110845.jpg




4. Django met een 2,5 cc Super Tigre diesel. Sapan 1500 mm. Sturing op richting AR en DT:

IMG_20220613_100637.jpg




5. Meshack met een 2,5 cc Super Tigre Glow. Span 1550 mm. Sturing op richting, Vit, AR, DT.

20221209_094221.jpg




6. GeFi 22 met een 2,5 cc Rossie. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, BUNT, AR en DT:

20230217_132600.jpg




7. Night Train met een 2,5 cc Super Tigre G15. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20240531_134052.jpg




8. Albatros 66 met een 2,5 cc MVVS TRS, originele kist uit 1966. Span 1550 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20230718_191807.jpg





9. Ponjaard met een 2,5 cc Oliver Tiger diesel. Span 1500 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240311_115903.jpg




10. Stratos LH-10 met een 2,5 cc Rossie. Span 1700 mm. Originele DDR kist van 1975. Span 1700 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20241124_121806.jpg




Zo..dat is het fff voor nu..er komen nog 3 of 4 etalages vol met van alles en nog wat van minder dan een halve meter tot 5,5 meter en alles er tussenin.
 
Vervolg zuigerkisten.

11. Dixielander gebouwd uit een originele bouwdoos met een 2,5 cc OTM. Span een tikkie vergroot 1350 mm. Sturing op richting en DT:

20241005_152248.jpg




12. Korla Plankton met een 2,5 cc Rossi. WK kist van 1975. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:


20241208_130940.jpg




13. Komet met een 2,5 cc ED Racer. Span 1800 mm. Sturing op richting en DT. WK kist van 1951 ( niet deze maar een iets andere kleurstelling) In aanbouw:

Komet geel.jpg




Elektro kisten

14. Plurabelle van 1975 met een rappe E- Motor. Span 2000 mm. Sturing op richting, VIT en DT:

IMG_20220418_162300.jpg




15. Dream Weaver met een zeer snelle E motor. Span 1450 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240320_163711.jpg




16. Classy Gassie, kan wel een half uur rondkachelen. Sturing op Richting, motor en hoogteroer:

011.jpg





17. Aquita, originele A2 uit 1962. Span 2000 mm. Sturing op richting, motor en DT:

IMG_20220621_174248.jpg




18. Taltos. Span 3300 mm. Sturing op richting, hoogte, motor en remkleppen:

IMG_1527.JPG




19. Zeer mooie Amigo..plaatjes volgen.


20. Hols der Teufel. Span 5500 mm. Sturing op rol, richting, hoogte en motor. Geschikt voor elastiekstart en slepen.

IMG_20220525_140127.jpg





Pff wel een beetje moe geworden van al die kisten naar buiten slepen en opbouwen.
 
Vervolg Electro kisten:


21. XXL-58-C, span 1500 mm, sturing op richting, motor en DT

20250611_190039.jpg





22. Donderkruiser met E- motor en Graupner Pulso. Span 3000 mm. Sturing op richting, hoogteroer, E motor, brandstof afslag Pulso, Rampe ontkoppelinrichting ( elastiekstart):

20250328_142525.jpg


20250507_150226.jpg





23. Spassvogel, span 3000 mm, wordt momenteel gebouwd door RC Europe, afbeeldingen volgen.


Motor kisten

24. Playboy Sr, Span 2000 mm, 10 cc O&R Sparky, sturing op richting, hoogteroer, motorstop:

IMG_20210225_130122.jpg





25. Dolphin, Span 2000 mm, 10 cc O&R sparky, sturing op richting, hoogteroer, motorstop:

IMG_20210225_131025.jpg




26. KK Southerner, span 1500 mm, 2,5 cc diesel, sturing op richting en hoogteroer:

56.jpg





27. PB-2, span 125 mm, 0,8 cc diesel, sturing op richting en hoogteroer:

IMG_20220422_130900.jpg





28. Graupner Kapitan, span 1080 mm, Sturing met GG op richting, hoogteroer en gasregeling:

004.jpg




29. Radio Queen, span 2150 mm, 3,5 cc ED Racer diesel, sturing op richting, hoogteroer en drossel/ motorafslag:

20250313_130855.jpg




30. TAM-1, Span 1800 mm, 10 cc OS viertakt, sturing op 2 rolroeren, hoogteroer en motor,

31. TAM-2, span 1800 mm, 10 cc OS viertakt, sturing op 1 rolroer, hoogteroer en motor:


upload_2025-3-22_15-46-56.png
 
Vervolg motorkisten.

32. Fokker D-7, 0,8 cc diesel, span 500 mm, Vrije Vlucht:

20230513_093439.jpg





33. Topsiel, Span 700 mm, 0,8 cc diesel, Origineel model, Vrije Vlucht:

1751294741589.png






33. LH-9 Span 1700 mm, origineel DDR model van 1975, Rossi 2,5 cc, Vrije Vlucht:

20240927_191245.jpg



34. Pou de Ciel, span 1000 mm, ex motor, sturing op richting en hoogteroer:

Pou.jpg




Dat was het voor dit moment aan modellen. Zodra er weer kisten bij komen zal ik ze in de "Etalage" zetten.

Een volgend keer enige motoren.


Van deze 34 kisten gaan er dit jaar rond de 10 stuks weg zodat er weer ruimte is voor nieuwe bouwsels..en dat zullen hoofdzakelijk volbloed zuigerkisten en E-Conversie Primaire VV klassen kisten zijn.


En mocht je bij het zien van deze plaatjes ook iets in die richting willen bouwen of zelf een "Etalage" willen inrichten..of iets van "Mijn Hangaar" gaan maken...ruimte genoeg op ons V&C forum.
 
MOTOREN


Tbv Zuigerkisten/ F1C 2,5 cc, van l naar r:

Webra 1952, Werd massaal gebruikt in de 52-55 WK's
Oliver Tiger, DE motor in de mid fifties
Met blauwe kop..naam kwijt..Hongaar of Tjech
Super Tigre G-20
Super Tigre G-15 DE mid sixties motor
MVVS G-7
KMD
KMD
Uctkam ( Rossi replica)
Uctkam (Rossi replica)

20250701_100433.jpg



F1C toebehoren:

20250701_100437.jpg




Overige motoren:
DC 1,5 ccc
DC 0,8 cc
MK17 1,5 cc
Super Tigre G 20
X-3 2,5 cc
Jaguar, 2,5 cc
Jena, inhoud nog niet bekend

20250701_100703.jpg




O&R 10 cc Sparky:

20250701_113554.jpg




Topaz 7,5 cc glow, nieuw:

20250701_113603.jpg



Turnigy 6374, nieuw, https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...DTBQQC7RFCd3dOquvRxTN2WNHsZkrOnHW1kR2UatKjTUa

20250701_113630.jpg
 
Zo...de "winkel" is open en kom gerust binnen voor een praatje en een bakkie...echter..er zijn natuurlijk altijd slimmeriken die "achterom" weten te komen..oftewel: ik had met deze en gene al het eea afgesproken en dat gaan we eerst doen.


Er gaan dit jaar iets van 10-12 kisten weg en dat zijn hoofdzakelijk kisten waar ik niets mee kan op OHA of mijn vliegstekkie hier om de hoek.

Oh ja..we gaan ook nog een keer alle vintage zenders in een etalage zetten maar je weet het..soms is het ter decoratie en soms is het te koop...en van vragen wordt je wijzer is het toch??
 
Tja, da’s moeilijk kiezen, het zijn sowieso stuk voor stuk juwelen.:wave
Ik durf wel wat snel’s en ben geen diesel man, tenzij dat ook in de ramjet moet…:thumbsup:
Maar hoe zit het bij jullie met Harsewinkel, begrijp uit TAM-5 topic dat als het kan, jullie gaan.
Ik ga sowieso (ook als piloot) en zou dan kunnen assisteren met de ramjet en de ‘Hols der Teufel’.
Er komt over niet al te lange tijd (dit jaar nog) een 2de verdiep met 2 grote kamers vrij…zowel Mitchel & Naomi en Didier gaan het huis verlaten dit jaar en dat gunnen we ze van Harte..;) Moet Papa wel nog ff ad slag…:hammer:
En daarna, tja een 1:1… nee toch maar niet, echter iets groots zou moeten kunnen, als het maar in de caravan past.:rofl:
En ja uit en in huis takelen vanaf de 2de verdieping kan.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
We gaan naar Harsewinkel..sterker nog er is met de organisatie een aanzienlijk test programma voor de Donderkruiser afgesproken verdeeld over de vrijdag en zaterdag.

Best leuk werk dat inrichten van de etalages en nog nooit had ik al mijn speelgoed zo mooi in de kijker staan. Vandaag maar eens een poging doen de vintage zender parade een plekje te geven...
 
Busje komt zo...


Nu denken jullie misschien dat dit een verkoop topic is...neen..helemaal neen..ik vind het best leuk jullie op het zgn "verkeerde been" te zetten maar er is meer aan de hand dan grappen en grollen..het zal je de komende dagen duidelijk worden.
Daarom ga ik weer terug naar af..weet je nog wel oudje en zo. En waar is dat kletsen nu mooier dan in de winkel..want zo begon het ook.


Ik was al enige jaren aan het bouwen en vliegen en toen al wanneer ik er op terug kijk was ik meer modelbouwer dan vlieger...met mijn 14 jaar..


Omdat ik al op de "grote" school zat en met de trein van Wezep naar Zwolle ging was de weg ook vrij om met de bus naar Epe te gaan. Ik had op de ene of andere manier ontdekt dat daar een "Modelvliegtuig" zaak zat. Met de bus aangekomen in Epe kwam ik al snel bij een speelgoedzaak aan de Hoofdstraat. En ja hoor..in de etalage lagen wat Keil Kraft bouwdozen en er hingen motorkissies aan 2 kabeltjes..vreemd...dan kunnen ze toch niet met de wind meevliegen?

Achter de toonbank stond een jongeman..minstens 17 jaar..Rudi zei hij... Rudi Beumer..en hij stotterde een beetje.. Ik bijna ook van al dat moois wat ik daar zag.

Rudi was LB vlieger en mocht van pa Beumer een hele hoek van de winkel gebruiken voor de modelvliegerij. Alles was er te koop..lijm..balsa hout..tissue messing buis per 10 cm lengte wat ter plekke werd afgezaagd..en maar kletsen...



1751444035642.png




De heenreis naar Epe was gemakkelijk..moeder had uitgezocht hoe laat de bus ging..en vooral ook hoe laat weer terug..om de 2 uur.

Gezelligheid kent geen tijd en oeps..Rudi ik moet weg!!. Ach..in de verte ging de bus en ik was te laat. 2uur wachten? Terug naar Rudi en die wist me te vertellen dat er zo weer een bus kwam maar die ging bij Heerde niet linksaf naar Wezep maar door naar Zwolle via Hattem en wanneer ik dan van Hattem naar Wezep zou lopen dan viel de schade nog wel mee.


1751443906088.png


Ik ben nog wel vele jaren met de bus naar Rudi geweest voor een plankje of stukje staaldraad en we zagen elkaar ook op de Renderklippen waar we toen vlogen.

Speelgoed paradijs Beumer is er natuurlijk al lang niet meer en het is nu Intertoys maar wat blijft is de herinnering aan dat busje komt zo..





1751444102638.png
 
Ik kende wel Lammert-Jan Beumer uit Heerde van de vliegclub destijds, Rudi Beumer kan ik me eigenlijk niet herinneren die moet ik dan toch ook wel eens op de Renderklippen hebben ontmoet.
 
Ik had het geluk dat ik op loop afstand woonde van de modelbouw winkel. Straat uit en ik was er. Als het sinterklaas tijd was wisten ze daar eerder dan thuis wat ik wilde hebben .

Helaas heeft er nooit in mijn schoen gezeten wat ik boven aan het lijstje had staan .
Graupner bell 47 G was toch iets te gortig voor de goede sint, 1977 zal het zo ongeveer geweest zijn dat ik mijn eerste schreden daar over drempel zette.
Schermafbeelding 2025-07-02 om 14.19.45.jpeg
 
Nieuwe Luchtvaart Club


Ja Frank..lammert Jan was de materiaal beheerder van de mooiste Luchtvaart Club van Nederland..de NVLC= Noord Veluwse Luchtvaart Club

Rudi Breumer ( geen fam van) was toen jij kwam al een beetje uitgevlogen...hij was aanzienlijk ouder dan wij..wel 3 jaar of zo..ha ha. en moest onder de wapenen.


Tja Luchtvaartclubs..

We hadden vroeger geen Modelvliegclubs (MVC) maar Luchtvaart Clubs. bv de Delftse..de Amsterdamse, de Nijmeegse, de Arnhemse, de Kamper, de Zwolse, de Heerder, etc en natuurlijk de NVLC...allemaal VV en of LB clubs. Ze hadden geen of nauwelijks bestuur.. waren niet bekend bij de KvK, admin op een kladblok en de kas was een sigarenblikje. Een veld..nee die bezaten ze niet, ze vlogen daar waar het kon, en...je betaalde een kwartje per maand..net op te brengen.


Nu kreeg ik gisteren een "systeem" bericht dat eind van de week mijn PH-SAM lidmaatschap afloopt en verlengen niet mogelijk is..dat was ff schrikken...en er stond ook bij dat jullie ook zo'n bericht gaan krijgen..Ik snap er niets van (of toch wel? natuurlijk wel en het zal je allemaal snel duidelijk gaan worden).

Het toeval (toeval bestaat niet) wil dat er op dat zelfde moment een nieuwe Luchtvaart Club zal komen. En ook toeval (?) is dat het hier is..de Berkumer Luchtvaart Club. Heeft geen bestuur, geen admin, geen contributie maar wel 2 vlieglocaties waar ad hoc gevlogen kan worden...Nee..geen heide..maar groen gras. Je kan er met van alles en nogwat op eigen titel vliegen zolang het maar de kissies van "toen" zijn. En zit er een pruttelaar in dan een dieseltje van max 1,5 cc indien het de hele vlucht loopt of een max 2,5 indien het alleen bedoeld is om op hoogte te komen. Ik heb gehoord dat het een aantal modelvliegers is gelukt om met een e-motor te vliegen..knap.. vraag me af hoeveel Witte Kat batterijen er dan in zitten.. en ja..die kunnen dus ook bij de Berkumer Luchtvaart Club vliegen. ( Berkum is een stadsdeel van Zwolle..en alweer toeval..ik woon daar).

Goed..99% van jullie denkt nu dat ik een zonnesteek heb en 4 man begrijpt exact wat er gaande is.

Wordt vervolgt.
 
ZENDERS DEEL 1

Uit het "Vroeg Pleistoceen":


De replica Good Brs zender..en hij werkt echt. Zet hem soms aan wanneer er niets op TV is..en dan weet de hele buurt dat Henkie weer aan het uitzenden is...
Met het handkassie met 3 schakelaar is met enge oefening een besturing mogelijk...niet sturen gaat nog beter..

20250702_154931.jpg




Typhoon, 1e Nederlandse buizen zender. Ook deze werk subliem met ook weer een handkassie met toeters en bellen er op. Met mijn grenzeloze kennis van vroege elektronica heb ik dat voor elkaar gekregen. Ja..voor Futaba en ikke is geen uitdaging te groot..



20250702_155049.jpg




De enige echte Graupner Variophon. Met een basis bouwsteen en 3 servo Bauwsteine. 2 stuks voeding en 3 Bellamatic servo's. Het is 100% origineel en werkt alsof het vandaag uit de etalage is gehaald.

20250702_155143.jpg




De Telecont van Robbe dacht ik.. was een sensatie toen het uitgebracht werd. Heb er pagina's vol beschrijving van uit een dik Duits Modelvliegmagazine. Werkt nog niet en Bruno wil hem graag voor elkaar maken. Zal nog wel ff duren..ik moet die jongen nog zoveel leren over transisstanden en zo..

20250702_155227.jpg




HAGEE dupro..lijkt een Nederlands product te zijn. Komende winter maar eens giga mee aan het werk..wel 2,4 giga..


20250702_155253.jpg




Het pronkstuk. Ik zag Lammert Jan er mee vliegen met zijn Graupner Kapitan op de Renderklippen..man man wat een storing alle servo's gingen als een dolle te keer..hoewel het tweedekkertje er goed mee te sturen was. Er stond 1 boom op die Renderklippen en..ja..knap van Lammmert Jan!!

Ook nu "stoort" de zaak nog steeds als een gek..de roeren zouden er bijkans af vliegen..en vliegen dat de Kapitan doet..zelfs het dieseltje gehoorzaamt braaf aan de slow/full schakelaar..van net klimmen tot net dalen. Tja..een Galopperende Geest is er niets bij..

20250702_155315.jpg

 
Back
Top