In de vlucht verstelbare lengte neuswielpoot

Voor een "nieuw" project van een vliegende vleugel ben ik vandaag een zoektocht gestart of er neuswielpoten zijn die je in de lucht kunt verhogen of verlagen. Zijn daar kant en klare oplossingen voor?
Vooralsnog met koekelen niks opgeschoten, misschien niet de juiste zoektermen gebruikt.
Richard

Waarom wil je IN VLUCHT de lengte kunnen verstellen????

Intrekbaar kan ik me wat bij voorstellen, Lengte instelbaar ook. Maar het nut van tijdens de vlucht in lengte verstellen ontgaat me een beetje...

Het enige echte voorbeeld waarvan ik weet dat dat nodig was, is de Vought Cutlass, ook een vliegende vleugel. Vanwege de high alpha landings op een vliegdekschip moest tijdens de vlucht de neuspoot uitgeschoven kunnen worden. Bij de catapult-start was dat kennelijk ongewenst, mogelijk vanwege het zicht van de piloot, of vanwege de lagere weerstand van het toestel.

Bij de catapult-start was dat kennelijk ongewenst, mogelijk vanwege het zicht van de piloot, of vanwege de lagere weerstand van het toestel.
Denk dat dat éérder was om te voorkomen dat het toestel als een vlieger vanachter die katapult oncontroleerbaar omhoog schoot, snelheid verloor en vlak voor de boeg van het vliegdekschip overtrok en in zee pletterde...

Maar hoe dan ook, die verklaring klinkt absoluut logisch ja.
Echter, het lijkt mij dat je daar hooguit een extra "gewricht" voor nodig hebt...

sommige vliegende vleugels hebben bij de start een langere neuspoot nodig om los te komen. de "instelhoek" is dan dusdanig dat er niet voldoende lift gegenereerd en bij de landing eigenlijk net teveel zodat hij weer los komt. wordt. Door nu bij de start de verpoot langer te maken en bij de landing een kortere los je dat op. Han de Bouwer (zaliger) had dit ook op zijn Lapidar.

Misschien dat Richard iets kan vinden in dat bouwdraadje wat hem verder helpt, anders even contac opnemen met Eric van den Hooge, die had dit ook op een van zijn toestellen.

Het is te maken .....,
Je kunt als veer element een lucht cilinder gebruiken samen met een veer . Nu kun je dmv luchtdruk je plunjer in en uitschuiven .dus voor de start zet je hem op druk en kun je de aanvals hoek positief zetten .
In de landing laat je de de druk gaan en krimpt je poot , hierdoor een negatieve aanvals hoek en zal je vleugel in de landing door luchtstroom op de grond gedrukt blijven .
De uiteindelijke hoek kun je dmv aanslag bussen bepalen .

Het is idd wat Theo zegt: Het betreft een al vliegende vliegende vleugel (mooi woord hè), maar die heeft het probleem wat veel van die vliegende vleugels hebben, je moet wat invalshoek hebben met de start, dus licht achterover moet de startpositie zijn, maar met de landing heb je grote kans met die lange neuspoot de grond éérst te raken en dan begint de dans :( Dus worden er vaker in lengte verstelbare neuspoten gebruikt. Dus lang bij de start en ingekort met de landing..... (ik kreeg overigens geen berichten dat er gereageerd was op mijn posting, wat nou weer vergeten in te stellen?)

sommige vliegende vleugels hebben bij de start een langere neuspoot nodig om los te komen. de "instelhoek" is dan dusdanig dat er niet voldoende lift gegenereerd en bij de landing eigenlijk net teveel zodat hij weer los komt. wordt.
Ik denk dat Theo's verhaal ook van toepassing is op de Vought Cutlass, en niet zoals ik dat beschreef.

Ik had ooit een voor mijn vliegtuig te korte neuswielpoot verlengd met messing buisjes.
Die kun je met een paar veertjes en een pennetje wat je tijdens de vlucht dmv een servo wegtrekt, natuurlijk ook weer korter laten worden.

poot2.jpg

poot1.jpg

Ik had ooit een voor mijn vliegtuig te korte neuswielpoot verlengd met messing buisjes.
Die kun je met een paar veertjes en een pennetje wat je tijdens de vlucht dmv een servo wegtrekt, natuurlijk ook weer korter laten worden.

Bekijk bijlage 625365

Bekijk bijlage 625366
Persoonlijk zou ik dat triggermechanisme puur mechanisch doen, dat de pen weggetrokken wordt door de intrekbeweging.
Je start maar één keer en je landt ook maar één keer per vlucht, en bijkomend voordeel is dat de wheelbay korter kan zijn, er geen extra servo nodig is, en je de handeling van inkorten ook niet kunt vergeten...

Back