Nu LiPo's wat langer in gebruik zijn worden de eigenschappen er steeds meer duidelijk. Natuurlijk hebben de fabrikanten de nodige tests gedaan maar de resultaten zullen altijd (enigszins) anders zijn dan in de parktijk.
LiPo's kunnen echt heel erg slecht tegen te ver ontladen. Dat hadden de fabrikanten al ontdekt en dat blijkt wel degelijk juist te zijn. LiPo's leeg of bijna leeg wegleggen is dus niet echt aan te bevelen vooral niet als je niet weet hoe lang het gaat duren voor je ze weer oplaadt.
Maar zijn er mensen die een LiPo die helemaal 0V was toch weer tot leven hebben kunnen wekken. Ok, de capaciteit was duidelijk minder en ook de maximale stroom was niet meer als "vroeger", maar hij werkte wel weer. Helaas is het mij niet gelukt toen ik een LiPo die aangesloten was gebleven op een spanningsregelaar weer tot leven wilde wekken. Hij was en bleef "dood" en is de vuilnisbak in gegaan.
LiPo's worden meestal met 1C geladen en wanneer je de accu na een middagje gebruik weglegt kan je ze het beste eerst een half uur tot 40 minuten aan de lader hangen. Dan zijn ze iets meer dan half vol en kan je ze zonder gevaar een hele poos laten liggen.
Natuurlijk moet je niet vergeten ze helemaal te laden voor je ze weer gaat gebruiken.
LiPo's die vol weggelegd worden hebben de neiging tot opbollen en in het ergste geval tot open scheuren van de "verpakking". Die cellen werken meestal nog wel (een beetje) maar ze zijn erg instabiel en kunnen zomaar nog verder opzwellen en ploffen. Het is het vestandigste om ook die cellen te vernietigen en in de vuilnisbak te gooien. Er zijn mensen die er toch mee door gaan maar pas heel goed op bij wat je doet. Ze kunnen ploffen!
Alle acu's verouderen, ook als ze niet gebruikt worden gaan ze toch achteruit. Het lijkt erop dat bij LiPo's deze eigenschap wat sterker is. Voor zover de ervaringen nu zijn lijkt het erop dat een LiPo cel een gemiddelde levensduur heeft van maximaal 5 jaar. Korter kan zeker gebeuren, wanneer je ze intensief gebruikt zullen ze sneller verslijten. Helaas lijkt het er dus op dat de meeste cellen ook bij weinig gebruik het niet langer dan ongeveer 5 jaar volhouden.
Dit kan (en zal hopelijk ook) natuurlijk langer worden maar wanneer de fabrikanten dat voor elkaar hebben zou ik niet weten. Wie weet is die 5 jaar wel "opzettelijk" ingebouwd?

Of is dat te veel zwartkijken?