Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Allemaal te ver gezocht... Het betreft hier een wisselstroomversterker. Vandaar dat via de impedantie van C22 voldoende basisstroom loopt. Let op, de collectorstroom komt niet van de emitter, maar via de basis! En omdat die, tijdens modulatie, periodiek naar ground wordt getrokken kan er (in dat ritme) collectorstroom lopen.@Bruno van Hoek : heel duidelijk tnx, zover begreep ik het min of meer. gaaf voorbeeld! (goed punt wat je zei dat gebalanceerd langer heel blijft, ik snap het punt nu je het benoemd) , maar ik bedoelde, hoe hebben T15, T16 een emitterstroom? ik zou op zijn minst een weerstandje van C22 L5 middentap, naar massa verwachten. (of wat ik zei naar de voeding rail, - hier)
maar gezien Germanium, dacht ik al aan de lek weerstanden en zodoende "zwevende" emitters. (ik snap dit puntje nu verder niet, iig)
ik weet dat het een push-pull geaarde basis schakeling is, idd.
bij die ene eindtrap welke je postte (1 eindtor), is er R4! die bedoel ik.
of is C22 een speciale condensator? als ik goed kijk, zie ik wel dat de "platen" doorverbonden getekend zijn maar ik ken dat niet en weet ook niet of dat niet een inkt foutje is.
of, zou er een zener effect zijn, waar bij T10 in feite de emitterstroom verzorgt.
bijvoorbeeld als T15 aan is door L5, dat dan de stroomkring door L5, door de achteruit gebiasde
BE diode van T16, door de gele draad naar T10 (de modulator stroom, niet de HF stroom)
dus in feite dat de modulator T10 in feite de voeding verzorgt van T15 T16 (via de basis van de
inactieve transistor steeds). is dit het?
C22 is een kortsluiting voor HF.@Bruno van Hoek de laagfrequent spanning over C22, is dat dan een soort driehoek golf, met de modulatie frequentie? (met een HF rimpeltje)
Als het common emitter zou zijn, dan wel, maar nu niet.ok maar als T10 aan is, zijn de bases bij ground (torren uit)
Ik ook...of het klopt niet hoe het beschreven is, of ik snap het nog niet. ik hou het nog op het laatste
Die aanname klopt niet. De emitters 'zweven' (vanwege C22).Als T10 uit is, loopt er basisstroom via R16 (de emitters gemiddeld net boven ground, om beurt geleidend door de AC van L5), de spanning over C22 gaat richting voeding. dit kan eventjes.
Met mijn 3866 was ik ruisvrij stereo in HaarlemMijn volgende zender, met een common emitter 2N3866 (silicium) in de eindtrap was veel minder kritisch en werkte dan ook meteen.