Heeft iemand inmiddels ervaring met de levensduur van een motor? Aantal tankjes, misschien geschatte aantal draaiuren, hoeveel seizoenen? En, om on topic te blijven, verschil ondervonden tussen twee motoren die verschillend zijn "ingelopen"?
Ik heb GEEN verschil ondervonden tussen langdurig en zeer voorzichtig inlopen en direct naar de optimale afstelling gaan en binnen 2 vluchten knetterhard 3D staan te knallen. Wel moet ik hierbij even vermelden dat het overhaast inlopen cq afstellen vaak resulteert in een te arme afstelling (teveel haast) en dat is WEL schadelijk.
Gewoon iets rijker laten draaien in het begin en klikje voor klikje richting de optimale afstelling is voor de meeste mensen het veiligste (=beste) alternatief.
*Disclaimer: Bovenstaande uitlatingen zijn gebaseerd op ervaringen met een OS50 Hyper en alleen relevant voor helicoptermotoren met een zuigerveer.
Ik zie de bovenaanstaande berichten niet bepaald als een compliment. Het inlopen van motoren is erg belangrijk.
Het is ook geen compliment en inlopen van motoren (met zuigerveer) is idd wel belangrijk, maar compleeeet anders dan ABC motoren zoals op vliegtuigen gebruikt worden.
Ik ken mijn motoren, heb er gelukkig niet zoveel ingedraaid.
OS25, OS40LA, 3x OS46FX, OS91FX, 2x Saito 91s, Saito FA-300T, OS160FX, 3x TT46,TT120, 3x TT50-H, 3x OS50, 2x OS50 Hyper, 2x OS91 C-spec PS, YS91st-4.
En dan vergeet ik er nog een boel en reken ik de motoren die ik voor derden ingedraaid heb niet mee :wink:
Anyway, verschillende motoren vragen verschillende inloopmethodes. ABC motoren moeten ingelopen worden zoals jij beschrijft ongeveer, maar deze worden bijna alleen gebruikt op vliegtuigen. Er zijn maar een paar helimotoren welke ook volgens het ABC principe gemaakt zijn.
Als je twijfelt zou ik de boekjes eens nalezen, in de OS helimotoren manuals staat bijna altijd dat langdurig inlopen niet nodig is. Alleen een iets rijkere afstelling voor de eerste 5/10 vluchten is nodig, daarna kun je loosgaan.
Cheers,
Rich 8)