Inlopen/afstellen brandstof motor

Is er ergens een sticky met informatie over het inlopen/afstellen van een brandstof motor ? Ik heb de search gebruikt maar kon eigelijk niets hierover terugvinden...

Alle informatie is welkom !

Voor een heli motor zou ik er een losse prop bij kopen maar watvoor motor is het hoeveel cc en is het een ABC motor dat beïnvloed de manier van inlopen. In iedergeval volgas de motor laten draaien met een kleine prop. en de sproeiernaald zover open draaien dat de motor een laag toerental heeft. Zo de motor 2 tankjes laten lopen en daarna elk tankje de sproeiernaald een kwartslag terug draaien totdat je het maximale uit de motor haalt. Wel elk tankje de sproeiernaald even wat dicht draaien zodat het toerental even flink oploopt en dan na 3 seconde weer terug zetten. Daarna de motor in de heli zetten en het kleine schroefje op de carb. (stationairschroef) Zo draaien dat de motor niet afslaat als je geen gas geeft. Hierna kun je door naar de motor te luisteren de sproeiernaald afstellen. Hij moet niet pruttelen bij het optoeren maar niet te heet worden. Geef nog even wat technische informatie van de motor dan kan er bepaald worden met wat voor prop de motor moet worden ingelopen en of het daadwerkelijk een ABC motor is.

suc6 ermee,

niels

De post hierboven is onzin, vrijwel alle helimotoren zijn met zuigerveer. (uitzonderingen daar gelaten)

Een helimotor inlopen is vrijwel niet nodig, gewoon inbouwen en de eerste 20 tankjes een rijkere afstelling aanhouden. Tijdens deze vluchten steeds armer afstellen op weg naar de optimale afstelling en niet overmatig belasten. Na 20/30 vluchtjes is je motor optimaal afgesteld en perfect ingelopen.

Overmatig rijk afstellen zorgt ervoor dat de motor NOOIT inloopt en is dus niet nodig, ook niet tijdens het inlopen.

Als je de bovenstaande methode aanhoudt zit je altijd goed. Wel is het ten alle tijden belangrijk de temperatuur van het carter te controleren, tijdens inlopen lauw en na het inlopen max. zo warm dat je deze 3/5 sec kunt aanraken met je vingertoppen.

Cheers,

Rich 8)

De motor moet meteen weten waarvoor hij gemaakt is !
Zorg gewoon dat hij niet te arm draait en belast hem niet te zwaar.

Ik ontzie de motor doorgaans 5 tankjes en daarna moet hij eraan geloven.

Ik doe een beetje van alles zoals hieboven beschreven.
Het is genoeg om hem de eerste vluchten alleen wat vetter te vliegen maar ik laat hem nog 1 a 2 tankjes extra inlopen.

- Sommige zeggen dat je de motor eerst moet nakijken of er geen braampjes in zitten of zo
(ik heb meestal haast en doe dit dus niet :oops: )
- Eerst noteren hoe de naalden nu staan (Factory Default)
- Motor inbouwen in heli maar nog geen hoofdbladen er op
- Starten en toerental en hoofdnaald opendraaien.
- ENORM VET laten lopen met een middelmatig toerental.
- Misschien nog een tweede tankje er achteraan.....

- Terug naar Factory default.
- Bladen er op.
- Tune Engine: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Heli motor afstellen.pdf
- Is hij nu perfect?... Dan de hoofdnaald 1/2 slag vetter zetten
- Vliegen :!: :!: :!: :!:
- Na ongeveer 10 tankjes 1/2 slag terug naar optimaal en knallen !!!

* Maar als je begint is het afstellen lastig omdat je geen full power kan vliegen :|
De kleine naald kun je wel goed afstellen volgens de procedure in de pdf.
Stel de hoofdnaald dan "redelijk" af en hou hem gewoon aan de rijke kant met de hoofdnaald. Beter te vet dan te mager (vooral met een nieuwe motor)

Ik zie de bovenaanstaande berichten niet bepaald als een compliment. Het inlopen van motoren is erg belangrijk. Meteen de motor op volle toeren laten draaien zorgt vaak voor een snel versleten motor. Als het een raptor betreft met een thunder itger motor oet die zeker worden ingelopen aangezien de thundertiger motoren van een mindere kwaliteit zijn en meestal volgens het ABC systeem. Dit is voor het eerst dat ik meemaak dat iemand het inlopen "doorgebakken onzin op een broodje" noemt! Volgens mij is dat een erg slecht advies. Ik zou altijd mijn motoren inlopen wat voor type motor dan ook!

Tja niels,

Ik denk dat ik het wel met jou verhaal eens ben. in het verleden heb ik ook altijd mijn motoren ingelopen op de manier zoals jij dat beschrijft. Je hebt daarbij nog niet genoemd dat wonderolie beter inloopt dan synthetische olie. Ik heb door het inlopen altijd geweldig lopende motoren gekregen. Bij Mijn jongste motor heeft de verleiding om de heli snel te laten vliegen een rol gespeeld samen met het feit dat iedereen zei dat je de motor wel in de heli kan laten inlopen. Dus zogedaan. OS RX61: Voordat ie echt lekker ging lopen was ik zeker 20 tankjes verder.
Het kan dus wel.

Steven

tja..
en ik ben het met jullie allemaal eens.
kijk je instrucie boekje maar na wat bij de motor is gelverd.
daar staat precies wat je moet doen kwa inloop tijd.
en afstelling.
verder is het gewoon natte vinger werk.

Wonderolie is leuk voor een bruine heli...

Gewoon lekker vet beginnen tot ie net niet 4-takt voor een vluchtje of 3-4, daarna wat krapper draaien zodat het carterdeksel lauw is, zodat je onbeperkt je vinger erop kunt houden.

Verdeeld over 20 vluchten geleidelijk wat krapper draaien totdat je op 1 tot anderhalve slag uitkomt afhankelijk van je type motor.

Een .30 mag rustig goed warm worden, zolang hij maar niet spontaan inhoudt na 3 minuten hoveren. Een .50 moet lauw blijven wil je er het langst plezier aan hebben. 5 seconden wordt ergens als max genoemd, maar eigenlijk geldt ook hier dat je je vinger er op moet kunnen houden, maar het mag wat warmer zijn dan bij inlopen.

Houd ook in de gaten dat de motor niet inhoudt na een paar minuten hoveren.

De stationairnaald hoef je meestal niet aan te komen. 4-takt de motor echter en slaat ie vaak af of loopt ie de verkeerde kant op, dan mag ie wat krapper. Houdt ie met hoveren in maar met rondvliegen niet, dan moet stationair wat vetter.

De knijptest kun je ook nog doen, knijp de slang zo dicht mogelijk bij de carburateur af en dan na +- 3 seconden zal de motor moeten toeren.

Hoi hoi,

Heeft iemand inmiddels ervaring met de levensduur van een motor? Aantal tankjes, misschien geschatte aantal draaiuren, hoeveel seizoenen? En, om on topic te blijven, verschil ondervonden tussen twee motoren die verschillend zijn "ingelopen"?

Gr.A.

Vliegtuig mensen zeggen vooral dat inlopen belangrijk is, helivliegers hebben weer een andere mening. Aangezien dat ieder soort anders werkt denk ik dat het echt verschilt.

De helivliegers die ik ken, laten hun ringmotoren rustig rijk invliegen, dus ik zie weinig verschil in mening.

Johan

Ook abc motoren loop ik zo in, ieder heeft zijn eigen mening hierover, velen vinden het prettig om de motor 2 tankjes te laten sputteren zonder te vliegen. Elke motor moet inslijten, dat is een gegeven. Dit inslijten gaat sneller met wonderolie, dat is zeker. Na ongeveer 20 liter te hebben gevlogen komt de motor los en gaat merkbaar lekkerder lopen.

Ik doe de eerste 10 tankjes gewoon rustig met de heli, ik gebruik geen wonderolie want een nieuwe motor mag niet bruin zijn :wink:

Er zijn ook vliegers die zweren bij een proefbankje en lopen de motor met een propeller in, prima toch ?

Heeft iemand inmiddels ervaring met de levensduur van een motor? Aantal tankjes, misschien geschatte aantal draaiuren, hoeveel seizoenen? En, om on topic te blijven, verschil ondervonden tussen twee motoren die verschillend zijn "ingelopen"?

Ik heb GEEN verschil ondervonden tussen langdurig en zeer voorzichtig inlopen en direct naar de optimale afstelling gaan en binnen 2 vluchten knetterhard 3D staan te knallen. Wel moet ik hierbij even vermelden dat het overhaast inlopen cq afstellen vaak resulteert in een te arme afstelling (teveel haast) en dat is WEL schadelijk.

Gewoon iets rijker laten draaien in het begin en klikje voor klikje richting de optimale afstelling is voor de meeste mensen het veiligste (=beste) alternatief.

*Disclaimer: Bovenstaande uitlatingen zijn gebaseerd op ervaringen met een OS50 Hyper en alleen relevant voor helicoptermotoren met een zuigerveer.

Ik zie de bovenaanstaande berichten niet bepaald als een compliment. Het inlopen van motoren is erg belangrijk.

Het is ook geen compliment en inlopen van motoren (met zuigerveer) is idd wel belangrijk, maar compleeeet anders dan ABC motoren zoals op vliegtuigen gebruikt worden.

Ik ken mijn motoren, heb er gelukkig niet zoveel ingedraaid.

OS25, OS40LA, 3x OS46FX, OS91FX, 2x Saito 91s, Saito FA-300T, OS160FX, 3x TT46,TT120, 3x TT50-H, 3x OS50, 2x OS50 Hyper, 2x OS91 C-spec PS, YS91st-4.

En dan vergeet ik er nog een boel en reken ik de motoren die ik voor derden ingedraaid heb niet mee :wink:

Anyway, verschillende motoren vragen verschillende inloopmethodes. ABC motoren moeten ingelopen worden zoals jij beschrijft ongeveer, maar deze worden bijna alleen gebruikt op vliegtuigen. Er zijn maar een paar helimotoren welke ook volgens het ABC principe gemaakt zijn.

Als je twijfelt zou ik de boekjes eens nalezen, in de OS helimotoren manuals staat bijna altijd dat langdurig inlopen niet nodig is. Alleen een iets rijkere afstelling voor de eerste 5/10 vluchten is nodig, daarna kun je loosgaan.

Cheers,

Rich 8)

Als het een raptor betreft met een thunder itger motor oet die zeker worden ingelopen aangezien de thundertiger motoren van een mindere kwaliteit zijn en meestal volgens het ABC systeem.

Alle TT helimotoren zijn MET ZUIGERVEER!! Dat van die mindere kwaliteit klopt wel, gemiddelde levensverwachting ligt ergens tussen de 2 en 200 vluchten... mits je geluk hebt.

:wink:

Rich

quote van jason krause "the most fun and power is in the first 30 flights of an engine"

"tune set, and GO !, just make sure it isnt lean"

Bedank voor de reacties allemaal, die linkjes zijn genoteerd en zal er dus zeker op nazien dat ik de manual van mijn motor heb (alles arriveert pas de week van 17 april)

Het gaat om een TT50 pro ofwel een OS50 hyper. Ik ben er nog niet helemaal uit, daar de verkoper beweerd dat een pro voor mij als beginner evengoed is als een OS.

Het extra vermogen zal ik inderdaad niet nodig hebben, maar ik lees toch positieve reacties van de OS tov de TT (makkelijker af te stellen, langere levensduur, betrouwbaarder etc) maar ook dat is niet waar volgens de dealer... zal nog even afwachten worden dus tot ik alles ga ophalen.

_________

Hoe dan ook, ik heb al eens 2 motoren ingelopen (een heel lang tijd geleden) en mjin ervaring was dat ze in het begin gewoon super slecht starten ed ? Het leek mij daarom beter om ze niet direct in het heli frame te monteren. Hebben bovengenoemde motoren ook deze eigenschap ?

De OS is een kwalitatief betere motor, je hoeft niet meteen de hyper te nemen, er is ook een normale uitvoering zonder blauwe kop, scheelt ook weer in de prijs :wink: en levert ruim voldoende power.

Je kunt de motor meteen inbouwen en aan de slag ermee, de eerste tankjes zul je toch aan het afstellen zijn aan de heli en zodoende wordt hij toch niet zwaar belast.

Ik heb uitgebreide ervaring met beide motoren en ik kan je verzekeren dat je van de OS50 Hyper 10000000x meer plezier zal beleven dan van die TT50 pro.

Die motoren kan en mag je niet eens vergelijken. Er is een aanzienlijk verschil in vermogen, alswel in kwaliteit en betrouwbaarheid. Voor mij NOOIT meer een Thunder Tiger motor in een helicopter. (hun vliegtuigmotoren zijn overigens prima)

OS50 is plug 'n Play.... 1,5 slag open op de hoofdnaald en hij start vanaf de eerste keer perfect. Betrouwbaar & Goed.

Cheers,

Rich

Back