Ik ben mijn Phoenix zwever aan het instellen. op een filmpje heb ik een demonstratie gezien dat de Phoenix met de hand gevangen werd. in de landing gingen de flaps geschat 40 graden naar beneden gelijk tijdig gingen de rolroeren beide geschat 10 a 15 graden omhoog. je zag het vliegtuig letterlijk afremmen en dalen, een prachtig gezicht vond ik dit. mijn vragen zijn: 1 Ben ik op de goede weg als ik deze instellingen ook zo ga hanteren? 2 Zijn mijn inschattingen over het aantal graden ongeveer juist. 3 de flaps voor het opstijgen heb ik op 15 graden staan. Ik werk dus met drie standen schakelaar, flaps neutraal, stijgen en landen. groet vleugel
Hallo Vleugel, Wanneer je leeftijd en woonplaats in je profiel opneemt is dat in het vervolg vaak handig voor hulp ter plekke en indicatie van ervaring. De 40° voor de kleppen bij het remmen is minimaal, vaak wordt tot 70° en soms meer gebruikt. Inderdaad met rolroeren een graad of 10 - 20 omhoog. Je moet vaak wat 'down' bij mengen op je hoogteroer. Flaps omlaag voor het starten kan maar dan is 15° erg veel, dit geeft meer weerstand dan lift, 3° tot 5° is beter. Rick