12, 13 en 14 november 2021 organiseren we de International Indoor Fly In in samenwerking met de Nijmeegse Luchtvaartclub. Inschrijven kan hier; https://forms.gle/w86jiYzJ9mZGJ4Gk7 Dit is de grootste meeting in Europa op het gebied van indoor vrije vlucht. Gemiddeld hebben we 50 deelnemers uit zo'n 10 verschillende landen. De wedstrijd is over 3 dagen verdeeld. Vrijdag is een trainingsmiddag/avond, de zaterdag en zondag is gereserveerd voor de wedstrijd. Zaterdagavond is er een groot banket met alle vlieger in de zaal, deze is bij de prijs inbegrepen net als op zaterdag en zondag een lunch. Het banket en de lunches zijn ondertussen episch onder de vliegers. Als er 1 ding is waar ze maar over blijven praten is dat er 1 van. Alles natuurlijk onder voorbehoud van de ontwikkelingen rond Covid maar het ziet er goed uit. Post hier je vragen over de wedstrijd, de klassen die we vliegen, hoe of wat alles gaat, enzovoort. Wil je meedoen dan komt er later nog een aanmeldformulier. Ondanks dat je nu al aangeeft dat je wilt meedoen dan zul je straks nog steeds even dat formulier moeten invullen. Zo houdt ik t overzicht.
Wat vliegen we qua klassen nou eigenlijk allemaal? Dat is vrij simpel in te delen in 2 klassen. Duurklasse en schaalklasse En google de klassen eventueel Duurklasse: F1D F1M F1N F1L Sainte Formula Profile Scale Schaalklasse: F4D F4E (gesplitst klassement) F4F Pistachio Kit scale Glider scale
Misschien leuk en leerzaam van elke klasse een foto van een model te plaatsen en als het zou kunnen ook een tekening van een model. Kit scale en Pistachio en misschien ook Glider scale lijkt me wel leuk om te proberen. Moet je ook echt 3 dagen aanwezig zijn voor de wedstrijd.
Kan ik wel doen. Zal even tijd kosten. Je hoeft niet 3 dagen er te zijn er zit wel een kleine maar aan. De vrijdag is een invliegdag. Die is ontstaan door de wens van de internationale vliegers om op vrijdag al aan de gang te mogen. Ze zijn er vaak ook zo vroegtijdig al dat wij dit faciliteren voor ze. Men betaald ook apart voor de vrijdag. De zaterdag en zondag zijn onderdeel van 1 prijs inclusief de lunches en banket. Wil je daar wat anders in kan dat in overleg dan betaal je gewoon 1 dag. Overigens kan je iemand meenemen (partner, maatje, tante, oom, neef, de paus, sinterklaas) die kan dan ook tegen een klein bedrag meelunchen of meedoen aan banket. Waarom nu maar... In de klassen F4D, F4E en kit scale heb je recht op 4 vluchten (de overige leg ik straks uit). Op zaterdag vliegen we van elke klasse 2 rondes en op zondag de andere 2. Dit doen we uit tijdsoverweging anders wordt het een langdradig gebeuren voor iedereen. De F4D 2 rondes is vaak al een werk van ruim 2 uur. Mocht je nu 1 dag komen dan vlieg je die 2 rondes. Die overige 2 vlieg je dan niet. We kunnen wel zeggen vlieg maar 4 rondes maar dat heeft vaak weinig nut. Je model gaat niet opeens beter vliegen want er is geen trimmogelijk tijdens de officiele rondes. Meestal wordt er later op de dag of tussendoor voor de volgende dag nog wat getrimt. Dan kun je eventueel een verbetering hebben voor de volgende dag. Ander punt is ook; als je model met die 2 vluchten niet vliegt of niet aan de 15 seconden, leert de praktijk dat dat vaak ook niet gebeurd de overige 2 rondes direct er na. Om het leuk te houden voor beginners en nieuwe mensen willen we vaak wel afwijken van dit. Zo doe je ervaring op en iedereen zal dit ook toejuichen. Maar dit is een beslissing die we ter plekke kunnen maken. Voor peanut en pistachio mag je 9 vluchten maken. Die mag je best, in het betreffende tijdslot, allemaal op 1 dag maken. Je krijgt vaak ook voorrang bij het statisch jureren. Beetje duidelijk??
Glider scale regels (wel in het engels) is class is meant as a fun intermezzo during the meeting on the different days. Each day will have a different task to fly. The class can be flown by anyone old/young, beginner/advanced builder because of the profile models and accessible static judging. 1. General characteristics: Maximum wingspan........................................................................................80 cm Motive Power....................................................................hand* launch or towline/winch launch 2. Model characteristics: 2.1 All models need to be based on a real airplane, proof of the real plane need to be given via photo’s or written documentation. For early pioneer planes (like DaVinci style planes) a copy of a rendering or design sketch is also allowed. 2.2 The number of models; only one model can be used during the event. This means one needs to build a model that need to be used in all the flight tasks. The rule of a second model when the first model becomes heavily damaged also applies. 2.3 Profile scale models are allowed (<3 year experience) but still need to have markings etc as per original which it is based on. There will be a separate ranking for profile and “3d” scale models. For example a F1N style model is not allowed. 2.3.1 For newcomers (<1 year experience) and juniors a profile scale model with an outline resembling a real plane and custom paint is also allowed. As long as it glides and has no other motive power as per original. 2.4 Carbon fiber is only allowed to strengthen the model at critical points. Carbon tubes for attaching wings etc. are also allowed. Full carbon (tube) spars, trailing edge, leading edge, etc. are not allowed. No other high-tech materials are allowed. 2.5 Builders/flyers with more than 3 years’ experience with (scale models) are excluded from the use of profile scale models. This is to level the playing field a bit more between beginner and experts. 2.6 Within the “3d” scale models the flyer can also use a towline/winch to launch their model. To keep the profile scale simple for beginners this is not allowed for those models. 3. Number of flights Per flight task the competitor has the right to that amount of flights given in chapter 5A – 5D *hand launching is done by pushing the model out of your hand. Throwing towards the ceiling or gaining a lot of height in any other way is prohibited. 4. Motive power All launching will be done by hand* or by a towline/winch. A flyer can switch between both methods during the rounds. Motorized help (e.g. condensator engines, rubber, CO2 etc.) is not allowed. No bungee launches. 5. Flight tasks Per contest day a flight task is selected. There will be no flight judging (except for task D). There will be a flight referee to check if the model used looks like a real airplane (markings, shape etc.). Depending on the task there will be an X amount of attempts per flyer. Per flight task we will have a ranking, the total of these rankings will make a final ranking. The rule that the use of a second model Is allowed when the first model becomes heavily damaged, also applies. A. Flight duration and static judging - On the public gallery there will be a starting area. Within that area the flyer has to launch his model. This will be done by hand*. Using chairs or the bleachers is not allowed for safety. - A flyer can also us a towline/winch to launch their model, except for profile scale models. - Timing will start when the model comes off the towline. - The flight time will be monitored by the referee. If the model hits an object or the walls of the hall, the timing will stop. - The flyer will get 2 to 4 attempts (depending on time) for the flights. - The best flight is used for the ranking. The best flyer gets one point, second two, etc. - Static judging is done by two judges. The concept is that all the model are put on a table and ranked from 1 to … (insert amount of flyers). The criteria for the ranking is up to the judges. The best static gets one point, second two, etc. - The total ranking is the amount of points scored accumulated. B. Target distance landing - On the public gallery there will be a starting area. Within that area the flyer has to launch his model. This will be done by hand*. Using chairs or the bleachers is not allowed for safety. - The model has to fly as far as possible and land within an outlined landing zone. - Hitting the wall at the end (within the outlined landing zone) gives a win and so one point. When multiple models hit this wall, those models will also get one point (for example: 2 models hit the wall, both will get one point, the first model furthest will then get 3 points, etc.) - When the model lands it will stay where it sits until all the flyers had their attempt. - The referee will then score the flights by reviewing who flew the furthest, while staying within the bounds of the landing zone. - The flyer with the longest distance will get one point, the second two, etc. - The total score of maximum 6 flights per flyer gives the end ranking. - The flyer with the lowest amount of points wins. - This may be done in teams with the same model, each flyer will then get 3 flights. *hand launching is done by pushing the model out of your hand. Throwing towards the ceiling or gaining a lot of height in any other way is prohibited. C. Mass launch (all up last down) (does not count for final end ranking) - All the flyers will launch at the same time. - The flyer whose model is landing as last, wins the round. - Profile and “3d” models will fly separate if needed. - There will be 1 round. - The winning flyer will receive a small prize. D. Best flight on a towline (does not count for final end ranking) - Each flyer can have 4 starts on a towline. - Each flight (start/glide/landing) will be given points, this will be a score from 0-10 - The best 2 flightscores per flyer makes the ranking. - The flyer with the highest amount of points wins and receives a small prize. After all the flight tasks (except for task C & D) the rankings of the tasks will be used to make a final end ranking for the prizes. The end ranking will made as follows. - The winner of an event/task will get one point, the second two, etc. - The flyer with the least points is the overall winner.
Klinkt goed en ja een wedstrijd afbreken kan natuurlijk altijd , maar eens kijken hoe het vliegen gaat lukken en zien dan verder. Lijkt me wel leuk om mee te doen.
Ik heb een link naar het inschrijfformulier geplaatst in het eerste bericht. Dat je kan inschrijven betekent niet automatisch dat de IIFI 100% doorgaat, maar dit spreid voor mij het werk een beetje alvast
De organisatie van de International Indoor Fly In gaat deze week trachten meer informatie in te winnen. Dit houdt in dat we de zaal benaderen voor de geldende regels, of het mogelijk is voor de internationale vliegers met een redelijk gemak te reizen en of we een meerdaags sport evenement mogen organiseren. We hopen dan ook snel een beslissing te nemen. Welke deze ook zal zijn, het zal geen makkelijke worden.
Is het alleen toegestaan om met modellen te vliegen die gebouwd zijn naar een origineel voorbeeld? Mijn MS230 en de Demoiselle zijn ver van schaal te noemen.
Helaas moeten we de beslissing nemen de International Indoor Fly In te cancelen en door te schuiven naar 2022. Er zijn gewoon weg teveel risico's die het evenement loopt, daarbij dus ook de NLC, en dit is niet de bedoeling als we in de toekomst dit event nogmaals willen houden. Mocht je de gehele brief willen lezen die we aan alle vliegers hebben gestuurd, stuur mij dan een pb met je mailadres.
Houdt komend weekend je mail in de gaten. Er is meer informatie bekend over de 2022 editie. Heb je de laatste mail niet ontvangen stuur mij dan een pb met je mailadres dan voeg ik je toe aan de lijst...
De laatste nieuwsbrief is de deur uit en gepost op social media. Helaas kan ik hier geen pdf plaatsen. Maar de belangrijkste boodschap is dat we een datum voor 2022 hebben. Namelijk 11, 12 en 13 november 2022.