In de vleugels zit een uitsparing voor de verstevigings buis. Kan na inlijmen buizen de overgebleven ruimte in de uitsparing earodynamisch van invloed zij?
Een klein beetje wel ja. Een gladde vleugel zal een fractie sneller vliegen door de lagere luchtweerstand.
Volgens mij bedoelt celtic of het nuttig is om de naden in de vleugel dicht te maken, zoals hier getekend. Bij een easystar zou ik niks met de naden doen, bij een hotliner of ander snel vliegtuig zou ik ze glad maken met een lichte harde lijm en vlak schuren. Of begrijp ik de vraag verkeerd? Groeten
Het zou de luchtstroming wat kunnen verstoren, wat de lift kan verminderen. In welke mate is moeilijk te voorspellen denk ik. Kan je het niet afgedekt worden? Groet, Ad Bakker
Ik zou me er niet zo druk om maken. Gesteld dát afdekken werkt, dan verwacht ik dat de efficiëntieverbetering onmerkbaar klein is. Bovendien, de meeste vleugels van 'schuimpjes' hebben veel van die plekjes van de spuitmatrijsingangen. Daar wordt de stroming al turbulent (als hij dat nog niet was). Bovendien zou een afdekking een aanzienlijke afname van rolroer effectiviteit kunnen veroorzaken (niet zeker, maar het kan). Dirk.